Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vermond schreef:Patje, bedoel je het busje dat de assen vanaf het onderste tandwiel en de ingang van de versnellingsbak verbindt? Zoja, kan ik dat nog wel bij de de dealer halen?
Ik bedoel de koperen bus op het einde van de uitstekende as op de transfer-bak, zie de pic hieronder;
Het kan een flinke klus zijn om hem er goed op te huffen, het kan ook heel erg gemakkelijk gaan. Je moet hem in ieder geval in 1 keer flink heet stoken, echt gloeiend, en dan er op huffen met gepast geweld. Het is immers ook weer niet de bedoeling dat hij gaat vervormen.
En dan deze dus;
Met een griptang draai je de oude er vrij eenvoudig uit. Ik heb de nieuwe er rustig in terug gemept met de oude er voor.
Succes, het is echt een leuke klus die je in een paar uurtjes hebt gepiept. Deze onderdelen zijn nog wel bij de dealer te bestellen, en je kunt uiteraard ook bij Peugeot aankloppen. De onderdeelnummers (zie hierboven) zijn identiek!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ok. Het eerste busje had ik zelf ook gevonden. De 2e ook door de foto . Slijt dit spul zo snel ofzo? Mijn wagen heeft 150000km gereden, en ik heb de neiging om alleen het broodnodige te vervangen (ben tenslotte BX-rijder), zeker omdat alles bij dit type toch zo makkelijk te demonteren/vervangen is.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De tanden van het as-busje kunnen erg snel slijten. Ik heb er eentje gehad waar geen tand meer op zat, en dan sta je dus stil… In mijn geval had de wagen er net een ton op zitten. Vervangen dus!
Bij mijn andere BiX was er een klein randje gesleten in het druklager-geleide-buisje. Hierachter bleef op een dag het druklager hangen met dit als gevolg >>
Dit was na 94.000km. Dus…. ook vervangen die hap!
Ik geloof dat ik voor die twee onderdeeltjes nog geen €25,- verder was, daar hoef je het ook niet voor te laten.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik haal eerst de boel wel even open en bekijk hoe alles eraan toe is. Nu kost het me dus 7 euro voor een pakking, omdat ik de koppeling van m’n reservemotor haal. Die koppeling zal na zo’n 20000 ook wel op zijn (dan ben ik 2 jaar verder), en dan vervang ik het gehele gebeuren wel voor nieuw. Ik inspecteer natuurlijk wel even de status van de eerder genoemde onderdelen en mocht dit echt vergaan zijn, dan duw ik er wel wat nieuws in.
Ik weet dat het half werk is, maar als er in het koppelingshuis iets de mist in loopt, dan heb ik nog een complete reserve liggen + alle onderdelen, dus ik kies nu even voor de makkelijke weg.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb inmiddels de koppeling vervangen, olie ververst, koelvloeistof ververst, ander oliefilter erop, nieuwe bougies, nieuwe v-snaren gemonteerd op de BX, kleppen gesteld, en hij rijdt als een zonnetje. De gaskabel blijft wel een beetje hangen, en moet hier nog naar kijken. Verder heb ik nieuwe bougiekabels gekocht, die liggen alleen nog bij de winkel, omdat ik in eerste instantie de verkeerde mee kreeg.
Ik had gelijk een goede reden om de auto uit te testen, namelijk een weekend met ons ijshockeyteam naar Geneve. We hebben zo ongeveer de hele rit 140 gereden, en alle olie zit er nog in, niks oververhit.. de BX gaf geen krimp. Ik ben zondagnacht terug gekomen en ik ben natuurlijk erg tevreden zo na 2000 kilometer. Bij deze nog wat foto’s:
Ik ben niet meteen met 140 km per uur vertrokken in Nederland, maar het rijden ging zo lekker, en je gaat vanzelf harder rijden. De auto hield zich er goed en ik voelde me er wel lekker bij dus we zijn zo door gekacheld.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Wow, ik vind het wel lef hoor, met een auto die je nog niet zo lang hebt.
Bij mij gaat er zeker een jaar overheen voor ik met een “nieuwe” auto de grens over durf…
(15 km hiervandaan…)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ach, het is een BX. Wat kan er nou fout gaan
Straf karretje zo, Vermond!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Goeie acties weer!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Danku! En Maurice, je moet natuurlijk wel een beetje lef hebben, ik heb al een keer stilgestaan met een BX in Frankrijk, maar dat moet je niet weerhouden om de volgende keer weer te gaan .
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Maurice van Mourik schreef:Wow, ik vind het wel lef hoor, met een auto die je nog niet zo lang hebt.
Bij mij gaat er zeker een jaar overheen voor ik met een “nieuwe” auto de grens over durf…
(15 km hiervandaan…)
dus je rijd niet verder dan 15km van je huis?
Ik zie geen verschil of ik nou 200km naar het noorden (groningen) of 200 naar het oosten (duitsland).
Beetje vertrouwen in je auto hebben!
Toen ik net mijn GT had (lees 1 a 2 weken) reed ik met veel mankementen naar de meeting in Leek.
- slippende koppeling
- gierende V snaar
- lekke benzinetank
Met die slippende koppeling heb ik nog 10 000 km doorgereden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Netjes, mooi ritje naar Geneve, ben zelf begin vd maand ook naar de autosalon van Geneve geweest. Was eerst de bedoeling om met de BX te gaan maar op laatste moment toch maar besloten dit niet te doen…
Mede doordat mijn 16RS automaat niet zo zuinig omspringt met brandstof
Hangt er ook vanaf hoeveel je zelf kan denk ik. Ik durfde het ‘in het begin’ ook niet goed maar nu ik wat technischer aan het worden bent krijg je ook meer vertrouwen.
Koffer vol gereedschap, wegenwachtpasje en gaan
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik ben altijd bang dat wanneer er iets ergs in het buitenland gebeurt dat ze de auto niet willen repatriëren i.v.m dagwaarde etc.
Zolang het taxatierapport nog ontbreekt durf ik het niet aan.
(ik heb overigens het meest uitgebreide ANWB pakket, met europahulp etc.)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb mijn BX toen zelf weer opgehaald. Als je dat goed regelt met de ANWB, dan heb je je brandstofkosten voor die rit eruit, die vergoeden ze namelijk. Moet je wel lid zijn natuurlijk . Ik heb trouwens samen met een vriend van mij die grijze 16v van marktplaats gekocht, die met die deuk. In korte tijd is ‘ie waarschijnlijk helemaal van mij en dan ga ik van twee één maken waarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha mooie rit man!
En zo hoort dat ook, ik kocht de 16V en twee weken later zat ik 1500 kilometer verderop aan het ballaton meer.
Maar jij bent ook verrekte handig met die beestjes, je kunt je wel redden als er wat gebeurt.
Man, ik wil ook een type1!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX