12 van de 15
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Hoog verbruik 21ie
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 juli 2008 12:53 AM
  [ # 166 ]
GW-tje schreef:

Als dit ding in het duits “Zusatzluftschieber IE” heet kan de schuif van een Mercedes er ook in. Maar ik knutselde het ding van een CX ertussen. Die zal veel goedkoper zijn. Kun je op je gemakje naar de originele oplossing zoeken….....

Ja dat is hem.
Aan de ene kant ben ik er wel voor om ‘iets’ er in te knutselen, of dat hele ding tijdelijk eruit te laten, zodat ik iig weer kan rijden. Aan de andere kant heb ik geen zin, daar in de diepe spelonken iets er in te bouwen, terwijl ik weet dat ik over een tijdje dat k-klusje weer kan gaan doen, om de originele oplossing er weer in te meubelen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 juli 2008 12:55 AM
  [ # 167 ]

Niet zo mopperen…..met een SM moeten ze wel gaan werken naar andere oplossingen omdat die gewoon nauwelijks nog te kannibaliseren zijn en dan komt men dus op vervanging door componenten van andere merken. Als Waterman nou een ton gedraaid heeft op een CX-schuif, dan heb jij toch voor een ton geen problemen?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2008 12:56 AM
  [ # 168 ]
GW-tje schreef:

Als dit ding in het duits “Zusatzluftschieber IE” heet kan de schuif van een Mercedes er ook in. Maar ik knutselde het ding van een CX ertussen. Die zal veel goedkoper zijn. Kun je op je gemakje naar de originele oplossing zoeken….....

Juist, dat is em. Heeft ook geen koelwateraansluiting nodig, enkel de twee luchtslangen en een 12 volt van het contact voor de voorverwarming. Wel belangrijk is dat je em tegen het blok aan zet, hij moet warm worden namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 juli 2008 01:06 AM
  [ # 169 ]

En zonder koelwater wordt hij wel warm genoeg om helemaal te sluiten? En die koelwaterslangen dus met elkaar doorverbinden.
Waar is die voorverwarming voor nodig?

Het experiment om zonder schuif te gaan rijden, klinkt ook wel aanlokkelijk, moet ik ook die slangen doorverbinden, en vervolgens maar kijken tot welke temperaturen er nog mee te rijden valt (met koude motor).
Waarvoor is die temperatuursensor die in de luchtschuif zit, ga ik die missen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2008 01:08 AM
  [ # 170 ]
Brian schreef:

En zonder koelwater wordt hij wel warm genoeg om helemaal te sluiten? En die koelwaterslangen dus met elkaar doorverbinden.
Waar is die voorverwarming voor nodig?

Het experiment om zonder schuif te gaan rijden, klinkt ook wel aanlokkelijk, moet ik ook die slangen doorverbinden, en vervolgens maar kijken tot welke temperaturen er nog mee te rijden valt (met koude motor).
Waarvoor is die temperatuursensor die in de luchtschuif zit, ga ik die missen?

Je kunt het simpelste gewoon je eigen luchtschuif terugplaatsen: de temp. sensor heb je nodig voor het lampje op ‘t dashboard. De 12volt verwarming zorgt voor een lichte voorverwarming, zodat ie na enig tijd lager stationair gaat lopen en zo minder emmisie heeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 juli 2008 01:20 AM
  [ # 171 ]

Gewoon terugplaatsen, koelwaterslangen er weer aan, sensor weer aansluiten, maar dan de luchtslangen niet aansluiten, maar afstoppen, correct?
Had ik zelf ook kunnen bedenken Surprisedops:

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2008 01:22 AM
  [ # 172 ]
Brian schreef:

Gewoon terugplaatsen, koelwaterslangen er weer aan, sensor weer aansluiten, maar dan de luchtslangen niet aansluiten, maar afstoppen, correct?
Had ik zelf ook kunnen bedenken Surprisedops:

Die luchtslangen sluit je aan op dat cx-luchtschuifje. Die schroef je effe ergens op een warme plek tegen het blok, +12 volt erop en klaar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 juli 2008 01:51 AM
  [ # 173 ]
wbogaerts schreef:

Zo maar een suggestie : heb je met deze temperaturen die klep wel echt nodig ????

In de winter is het wel een ander verhaal , maar ik denk als je hem nu start en “even ” aan de praat houd , je motor toch normaal zal lopen .

je moet dan wel de twee slangen afstoppen .

Wie waagt dit experiment ???


Walter

Zo rijdt ik nou al drie, vier jaar!

Ik had eigenlijk ooit bedacht dat ik gewoon een CV-radiator-thermostaatkraan tussen die slangen zou plaatsen. Die gaat ook dicht als het onder de motorkap een graad of 25 wordt, en is ook nog enigszins instelbaar. In afwachting van uitvoering de slangen dichtgestopt en nooit meer naar omgekeken. De eerste paar minuten een beetje voetje op het gas houden, daarna al geen probleem meer.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 juli 2008 02:01 AM
  [ # 174 ]

Ik ben er dan wel uit. Morgen nog even langs Bennekom, om te kijken of er nog mogelijkheden zijn, en anders gaat de oude er gewoon weer in, luchtslang dicht, en rustig wachten tot ik ergens een schuif tegenkom.

Binnenkort dus weer rijden Smile en een hopelijk lager verbruik. Ik houd jullie op de hoogte, maar kan nog wel even duren, want binnenkort op vakantie (met de XM) en daarna pas weer kilometers maken met de DS.

In ieder geval bedankt tot zover! very good

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juli 2008 02:59 AM
  [ # 175 ]

Hallo Brian,
Dit is een erg leuke discussie over luchtschuiven en alterntieven, maar het oorspronkelijke probleem was te duur lopen. Ik denk niet dat de oorzaak in de luchtschuif zit. Als die open blijft staan hoef je per saldo bij een bepaalde snelheid minder gas te geven zodat de totale hoeveelheid lucht hetzelfde blijft. De onderdruk in je spruitstuk zal dan ook hetzelfde zijn en dus ook het benzinegebruik.
Heb je dat zwarte kastje op de gasklepas al gecontroleerd?
En de drukregelaar? Het topic loopt al zo lang dat ik dat niet meer weet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 juli 2008 11:13 AM
  [ # 176 ]

Ik denk dat het verbruik wel lager zal worden, maar ik moet nog zien of het nu helemaal goed is.
Ik denk nog steeds dat het hoge verbruik komt door een te rijk mengsel, dit kan veroorzaakt worden door een vacuümlek. Het niet goed sluiten van de luchtschuif is imho gewoon een vacuümlek.
Het zwarte kastje op de gasklepas, heb ik al wel gecontroleerd, en die is ook niet helemaal goed, maar dan hebben we het over punt b/ hieronder.

jantje1948 schreef:

Als het toerental, na lostrekken van de slang aan de voorkant van het spruitstuk, op 3000 blijft is de gasklepschakelaar niet goed afgesteld (was bij mij ook zo, geeft zeer hoog CO-gehalte bij stationnair) of defect.
Het doel van deze schakelaar is tweeledig: a/ werking als “acceleratiepomp” hiervoor dient controle 144-0a nummer 7 (die heb je gedaan)
b/ ter voorkoming van te rijk mengsel bij stationnair en om de injecteurs stop te zetten bij remmen op de motor zit in deze schakelaar ook nog een set “contactpunten” (vandaar 4 aansluitingen op de stekker).
Controle en afstelling staat beschreven in dezelfde paragraaf, maar dan nummer 8. halverwege de bladzijde kun je zien om welke aansluitingen het gaat. Let op! de aangegeven contacten zijn die op de stekker!
Succes!

Kan dus ook niet het hoge verbruik verklaren. Wel iets om ook nog aan te pakken.
Bedoel je met drukregelaar die voor de brandstofdruk? Nee, nog niet gecontroleerd, ik heb nog geen manometer.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25618
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2008 12:26 PM
  [ # 177 ]
jantje1948 schreef:

Hallo Brian,
Dit is een erg leuke discussie over luchtschuiven en alterntieven, maar het oorspronkelijke probleem was te duur lopen. Ik denk niet dat de oorzaak in de luchtschuif zit. Als die open blijft staan hoef je per saldo bij een bepaalde snelheid minder gas te geven zodat de totale hoeveelheid lucht hetzelfde blijft. De onderdruk in je spruitstuk zal dan ook hetzelfde zijn en dus ook het benzinegebruik.
Heb je dat zwarte kastje op de gasklepas al gecontroleerd?
En de drukregelaar? Het topic loopt al zo lang dat ik dat niet meer weet.

JUIST!

Drukregelaar is een hele fijne! Als die een 0,1 bar verkeerd staat zuipt je auto als een tempelier!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 juli 2008 02:59 AM
  [ # 178 ]
Brian schreef:

Ik denk dat het verbruik wel lager zal worden, maar ik moet nog zien of het nu helemaal goed is.
Ik denk nog steeds dat het hoge verbruik komt door een te rijk mengsel, dit kan veroorzaakt worden door een vacuümlek. Het niet goed sluiten van de luchtschuif is imho gewoon een vacuümlek.
Het zwarte kastje op de gasklepas, heb ik al wel gecontroleerd, en die is ook niet helemaal goed, maar dan hebben we het over punt b/ hieronder.

jantje1948 schreef:

Als het toerental, na lostrekken van de slang aan de voorkant van het spruitstuk, op 3000 blijft is de gasklepschakelaar niet goed afgesteld (was bij mij ook zo, geeft zeer hoog CO-gehalte bij stationnair) of defect.
Het doel van deze schakelaar is tweeledig: a/ werking als “acceleratiepomp” hiervoor dient controle 144-0a nummer 7 (die heb je gedaan)
b/ ter voorkoming van te rijk mengsel bij stationnair en om de injecteurs stop te zetten bij remmen op de motor zit in deze schakelaar ook nog een set “contactpunten” (vandaar 4 aansluitingen op de stekker).
Controle en afstelling staat beschreven in dezelfde paragraaf, maar dan nummer 8. halverwege de bladzijde kun je zien om welke aansluitingen het gaat. Let op! de aangegeven contacten zijn die op de stekker!
Succes!

Kan dus ook niet het hoge verbruik verklaren. Wel iets om ook nog aan te pakken.
Bedoel je met drukregelaar die voor de brandstofdruk? Nee, nog niet gecontroleerd, ik heb nog geen manometer.

Hallo Brian,
Ik noem het een vacuumlek als dat zit in de verbinding naar de regelorganen (vollastschakelaar en drukdoos). Als je een gaatje in het spruitstuk zou boren (niet doen!) zou de motor extra lucht krijgen (betere cylindervulling). De onderdruk wordt dan minder, waardoor de injecteurs langer openblijven. Maar de hoeveelheid benzine is dan nog steeds in overeenstemming met de hoeveelheid lucht! De motor zou dan dus niet duurder gaan lopen.
Groeten,
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 juli 2008 12:42 AM
  [ # 179 ]
jantje1948 schreef:

Hallo Brian,
Ik noem het een vacuumlek als dat zit in de verbinding naar de regelorganen (vollastschakelaar en drukdoos). Als je een gaatje in het spruitstuk zou boren (niet doen!) zou de motor extra lucht krijgen (betere cylindervulling). De onderdruk wordt dan minder, waardoor de injecteurs langer openblijven. Maar de hoeveelheid benzine is dan nog steeds in overeenstemming met de hoeveelheid lucht! De motor zou dan dus niet duurder gaan lopen.
Groeten,
Jan

Duidelijk, dank je wel voor de uitleg.

Dan maar verder zoeken….

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25618
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2008 12:18 PM
  [ # 180 ]

Eerst een goede koude lucht schuif monteren en goed afstellen.
Dan weer kijken wat het verbruik is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
12 van de 15
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook