Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het toerental, na lostrekken van de slang aan de voorkant van het spruitstuk, op 3000 blijft is de gasklepschakelaar niet goed afgesteld (was bij mij ook zo, geeft zeer hoog CO-gehalte bij stationnair) of defect.
Het doel van deze schakelaar is tweeledig: a/ werking als “acceleratiepomp” hiervoor dient controle 144-0a nummer 7 (die heb je gedaan)
b/ ter voorkoming van te rijk mengsel bij stationnair en om de injecteurs stop te zetten bij remmen op de motor zit in deze schakelaar ook nog een set “contactpunten” (vandaar 4 aansluitingen op de stekker).
Controle en afstelling staat beschreven in dezelfde paragraaf, maar dan nummer 8. halverwege de bladzijde kun je zien om welke aansluitingen het gaat. Let op! de aangegeven contacten zijn die op de stekker!
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Als het toerental, na lostrekken van de slang aan de voorkant van het spruitstuk, op 3000 blijft is de gasklepschakelaar niet goed afgesteld (was bij mij ook zo, geeft zeer hoog CO-gehalte bij stationnair) of defect.
Kan dit het hoge verbruik ook veroorzaken, of heeft dit alleen invloed op stationair draaien?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De injecteurs worden niet stopgezet bij remmen.
Dat kan niet want als je naar nul km remt en de rem vast houdt zou je motor afslaan.
De gasklep contactpunt ( ik dacht buitenste twee aansluitingen) zegt tegen de ECU dat ze op de stationair stand moet gaan inspuiten en negeert daarmee de MAP en vollast klep.
alle slangen het spruitstuk IN kan je in blazen. De slang die van de luchtschuif komt moet dicht zijn bij warme motor. Daarin blazen moet dus niet kunnen.
Als je die slang van het spruitstuk aftrekt bij warme motor gaat je toerental omhoog omdat de motor via deze ingang nu opeens veel meer lucht krijgt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zonder ruzie te willen maken : worden wel stopgezet (bij wagens ouder dan het decel-systeem, maar dat kwam pas met de 23), maar zodra rpm onder 1100 komt, krijgen ze weer wel een puls. Vandaar het oscilleren tussen 1800 en 1100 rpm.
Zie beschrijving in de revue technique
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok, neemhet zomaar aan. Mijn kennis komt van de Sm. ( had een decel)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dit weekend een dikke 300 km gereden, met een verbruik van 1:7. Gaat dus de goede kant op, maar nog lang niet bij het streefgetal van 1:9.
De komende week me maar eens gaan concentreren op de gasklepschakelaar.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Brian,
Ik ben weer eens begonnen bij het begin van het draadje. Benzinelucht bij stationnair heeft waarschijnlijk als oorzaak foute stand van gasklepschakelaar.
Maar een aantal zaken snap ik niet helemaal. Mijn21 ie is ook van nov.‘71 en heeft wel de luchttemperatuursensor.
Toen heb ik nog maar eens het wph er bij gepakt en de luchttemp.sensor hoort er vanaf april ‘71 in te zitten. Ook nieuw op die datum werd de deelbare kabelbundel naar het motorblok. Voor april ‘71 zat de 12-polige stekker daar niet. Daar hoorden dan tot sept. ‘72 de modulator 0.280.000.022 en de map 0.280.100.011 bij. Maar dat is volgens mij niet zo belangrijk. Als er geen luchtemp. sensor in zit moet je de modulator hebben die eindigt op 011 in combinatie met de map die eindigt op 023 (maar dat wist je al!) De modulator die eindigt op 047 is van na sept. ‘72.Het ziet er dus naar uit dat er wat geknutseld is met het injectiesysteem; dat is niet erg, zolang de componenten maar bij elkaar horen.
Nog even een vraag: heb je de auto al lang? liep hij altijd al zo duur?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sorry voor de verwarring: Ze is van november ‘70, modeljaar ‘71.
Ik heb haar sinds afgelopen augustus, en de eerste rit, het ophalen uit Zuid-Limburg naar Deventer, heb ik natuurlijk niet op het verbruik gelet, maar vrij snel daarna begon het wel op te vallen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1 op 7. ok. Hoe hard rijd je met de dame?
mijn 23 loopt op LPG 1 op 7,5. LB!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:1 op 7. ok. Hoe hard rijd je met de dame?
110 waar je 100 mag, en 120 waar je 120 mag. Verder ook vrij rustig, niet steeds vol gas wegtrekken enzo.
mijn 23 loopt op LPG 1 op 7,5. LB!
Ik ken iemand met een 23ie op benzine die 1:9 rijdt, moet dus met 21ie ook kunnen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:....hoort er vanaf april ‘71 in te zitten. Ook nieuw op die datum werd de deelbare kabelbundel naar het motorblok. Voor april ‘71 zat de 12-polige stekker daar niet.
Hmm… dat is vreemd: Ik heb 2 ‘70 ers injectie gehad: 1 van november 70 en een van oktober 70. Beiden hadden een gedeelde draadbundel mét twaalfpolige stekker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met het normale gebruik (meestal ritjes snelweg 100 van een half uur) kom ik aan 1:7,5 met mijn 21ie (op lpg) Van Breda naar Groningen 120, kom ik aan 1:8,5. Dit alles wel op lpg!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Met het normale gebruik (meestal ritjes snelweg 100 van een half uur) kom ik aan 1:7,5 met mijn 21ie (op lpg) Van Breda naar Groningen 120, kom ik aan 1:8,5. Dit alles wel op lpg!
Op benzine moet dit dan toch beter kunnen? Ik weet niet beter dan dat benzine zuiniger rijdt dan LPG (en dat LPG vééééél goedkoper is).
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb een werkplaatstoerenteller kunnen bemachtigen, zodat ik in ieder geval het (versneld) stationair kan gaan afstellen. Nou staat er in de gebruiksaanwijzing (heel minimaal op de achterkant van het apparaat) dat ik de ene klem op Terminal 1 moet aansluiten en de andere aan massa.
Weet iemand welke Terminal 1 is? Is dat RUP of de dikke draad die aan de bovenkant er uit komt?
En als het die dikke draad is, hoe kan ik daar een klemmetje op aansluiten zonder de draad los te trekken? (Want dan loopt de motor natuurlijk niet meer.)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Brian schreef:Ik heb een werkplaatstoerenteller kunnen bemachtigen, zodat ik in ieder geval het (versneld) stationair kan gaan afstellen. Nou staat er in de gebruiksaanwijzing (heel minimaal op de achterkant van het apparaat) dat ik de ene klem op Terminal 1 moet aansluiten en de andere aan massa.
Weet iemand welke Terminal 1 is? Is dat RUP of de dikke draad die aan de bovenkant er uit komt?
En als het die dikke draad is, hoe kan ik daar een klemmetje op aansluiten zonder de draad los te trekken? (Want dan loopt de motor natuurlijk niet meer.)
Moet je die niet om de eerste bougiekabel heen klemmen?