Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dit is een zogenaamde vuile/stortkoker GTi toch? Die lopen altijd wat zenuwachtig meen ik.
PhoenixNL schreef:Datum eerste afgifte Nederland 25-11-1987
Aha, dus ze is al belastingvrij. Ik betwijfel of ze de vrijstelling zullen afschaffen voor auto’s die al belastingvrij zijn hoor, zeker met een benzineauto zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Ik betaal nog altijd braaf wegenbelasting, geen brief van de RDW gehad.
@Poekoek: klopt, het is nog een “smerig loeder”
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Je auto wordt op 25-11 van dit jaar belastingvrij, als ie 26 jaar op kenteken staat. Is met alle auto’s uit ‘87 zo.
Met die hele afschaffing is nog maar even afwachten. Echt concreet is het nog niet en het is ook onderdeel van het regeerakkoord; kan dus ook zomaar pas aan het einde van dit kabinet werkelijk aangehaald worden.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Poekoek schreef:Dit is een zogenaamde vuile/stortkoker GTi toch? Die lopen altijd wat zenuwachtig meen ik.
Klopt, DKZ loopt rustiger.
Een stortkoker injectie loopt pas mooi als je gas geeft.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hij zal inderdaad dit jaar belastingvrij worden.
Dat is de overgangsregeling die is ingevoerd.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
PhoenixNL schreef:
Dat zenuwachtige lopen bij stationair toerental is inderdaad altijd zo geweest alhoewel ik moet zeggen dat dat nu een stuk minder is sinds vandaag nadat ik er weer verse bougies en een nieuw luchtfilter op heb gezet, de motor loopt een stuk sterker weer. Ik heb me laten vertellen dat elke GTi van dit type dit zenuwachtige had, klopt dat?
Nee dat klopt niet helemaal, het is wel lastig om hem netjes aan het lopen te krijgen, maar niet onmogelijk, mijn ervaring is dat als je het gedeelte van luchtfilter tot spruitstuk goed op orde hebt dat ze dan ook stationair erg netjes kunnen lopen, maar het luistert heel nauw, van de kleinste verstoring worden ze zenuwachtig.
Dit type meet de lucht die de motor in gaat en spuit daar de “juiste” hoeveelheid brandstof bij,
Vaak zuigt hij ergens valse lucht tussen luchtfilter en spruitstuk waardoor de verhoudingen niet optimaal zijn en dat hoeft maar heel weinig te zijn. Als dit goed op orde is hoort hij netjes te lopen.
Ik heb zelf 1x een bx gehad die laag in de toeren zenuwachtig / onregelmatig liep of zelfs afsloeg en dit kregen we niet opgelost; uiteindelijk is dit opgelost door iets met de gasklep te doen; volgens mij is er toen een gaatje ingeboord, of is de klep verzwaard (dan gaat hij minder makkelijk open) waardoor de verhoudingen weer in orde waren. (maar dat zou ik niet doen als er geen grote problemen zijn)
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
vraagje:
mijn BX zakt achter niet zo snel meer in en na het starten gaat eerst de achterkant omhoog en dan de voorkant, zit dan de hoogteregelaar achter vast? het is gekomen nadat de auto in oktober 2012 voor de APK bij de Peugeotdealer is geweest. Ik heb er nog achteraan gebeld maar ze hadden niks gedaan zeiden ze, alleen gekeurd.
tweede vraag is: kan ik de veerbollen, welke nog goed zijn, welke voor op de diesel zaten gebruiken voor de GTi maar dan achter?
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als de BX achter een klein beetje is gezakt en hij staat een tijdje zo, wat gebeurt er dan als je instapt? Zakt hij dan gelijk een stuk verder in? Als de motor nog uit is uiteraard.
Je zegt dat hij achter wel omhoog gaat, dus het lijkt me niet dat die hoogteregelaar vast zit. Komt de BX voor vloeiend omhoog of gaat dit schokkerig?
tweede vraag is: kan ik de veerbollen, welke nog goed zijn, welke voor op de diesel zaten gebruiken voor de GTi maar dan achter?
Je kan het proberen, maar de veerkarakteristiek is wel anders.
Voorbollen hebben stuggere schokdempers en hogere druk in de bol (als ze nieuw zijn)
Als het niet bevalt kan je ze gemakkelijk weer omruilen.
Ik heb het bij een GS wel gedaan met oudere voorbollen achter.
Reed zalig, geen gedein.
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Het niveau blijft eigenlijk gelijk zelfs na lange tijd dat de motor uit is, wanneer je dan instapt zakt ie achter in. Voor komt ie in schokken omhoog maar dat is altijd al zo geweest zolang ik haar heb.
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Adals?
Heeft ie x-benen achter?
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
ADALS zijn nog ok, in november naar laten kijken, geen X-benen veerbollen zijn wel slecht, kan het daar aan liggen?
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Of versleten veercilinders. Ik heb hetzelfde bij mijn BX. Het lijkt dat hij op hoogte blijft, maar dat komt door de wrijving in de veercilinders. Als ik dan in stap dondert ‘ie op de grond. Al spelen bij mij slechter wordende ADALS ook een rol. Als de BX gelijk weer op hoogte komt, dan is je hoogteregelaar in orde.
Veerbollen hebben geen invloed op de hoogte.
Is het niet zo dat de lagers eerst droog en/of roestig worden en stroef gaan lopen?
Daarna gaan de lagers kapot en dan krijgt je BX x-benen…
Je kan ze geloof ik niet zo gemakkelijk smeren met kruipolie om te proberen of ze droog staan?