Naar rechts trekken met zomerbanden.
knarfield
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 18 mei 2008 04:28 PM

Hoi

Ik weet dat er een bericht in het forum is over het naar links/rechts trekken van de C4. Ik heb een iets ander probleem en ben benieuwd of mensen dit probleem herkennen.

Jan 2007 heb ik mijn C4 1,6 16V coupe VTS gekregen en maak gebruik van het winterbandenplan van de leasemaatschappij. In het begin nog een tijdje op de originele Michelin excalto banden gereden, maar na een paar weken gewisseld naar Continental TS790 winterbanden, met exact dezelfde maat. Tot zover geen probleem, maar…... Toen de temperaturen weer klommen heb ik de Michelins er weer onder laten zetten. Direct viel me op dat de auto naar rechts trok, en soms raar reageerde bij sturen of remmen. Meer onderstuur, en soms leek de auto uit te breken bij remmen. Dat was af en toe best schrikken. Bij de banden firma langs en het probleem voorgelegd. Auto is uitgelijnd, maar het probleem bleef. Omdat er met uitlijnen geen verbetering was, contact gezocht met de dealer. Zij onderkenden mijn probleem, en na contact met Citroen NL is de auto nogmaals uitgelijnd, en leek het probleem over.

Enfin het werd weer herfst zodat de winterbanden er weer onder gezet zijn. geen probleem met trekken van de auto, tot de zomerbanden er weer onder kwamen. Dat is nu een paar weken geleden, en de auto trekt weer naar rechts, en het wazige, zwabberige gevoel tijdens het rijden is weer terug.

Ik heb vervolgens contact opgezocht met de leasemaatschappij, en op hun advies bij de dealer langs gegaan. Zij vermoeden dat het aan de Michelins ligt, en nou ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben, of hebben gehad, en hoe die dit hebben opgelost.

Frank

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 18 mei 2008 05:21 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ook Michelins als zomerbanden. Voor de winterbanden heb ik Pirelli. Sinds dat ik de auto heb, zijn de banden al een paar keer gewisseld. Hierbij had ik geen enkele keer last van het probleem zoals je het beschrijft.

Profiel  

wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 128

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 20 mei 2008 12:08 AM
  [ # 2 ]

Je moet er wel goed op letten dat de banden die voor hebben gezeten ook weer voor worden gemonteerd. Want de uitlijning van de achterwielen is anders als de voorwielen. Meer en minder camber.

Maar dit geeft voornamelijk voor een lange tijd meer banden geluid omdat de banden eerst weer ander moeten slijten.

Met het wissellen tussen winter en zomer rubber heb ik geen problemen.
Hoe wissel je de banden. Heb je apart zetje velgen voor de winterbanden of zitten zowel het winter en zomer rubber op dezelfde velgen?

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 20 mei 2008 03:52 PM
  [ # 3 ]
C4Freak! schreef:

absoluut hetzelfde probleem… veel naar de dealer mee geweest probleem is NOOIT opgelost geweest… zelfs met nieuwe banden heeft het niet lang geduurd voor ze weer begonnen naar rechts te trekken… uitlijnen heeft nooit geholpen… het trillen in mijn stuur is trouwens ook weer aan het beginnen… ik zeg het niet graag maar ik begin die C4 echt te haten!  Confused

Dit laatste is erg jammer om te horen. Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt.

Als na het wisselen van de banden probleem terug komt dan ligt het iig zeker niet alleen aan de banden. De eerst volgende mogelijkheid zou met de velgen te maken kunnen hebben. Hierbij gaat het gaan/komen van je probleem dus gepaard met het wisselen tussen zomer en winterband (complete wielen, dus niet alleen banden om de velgen). En dit is een aanwijzing dat de velgen schuldig zijn.

De andere mogelijkheid is het samenspel van verschillende velgen enerzijds en de ophanging anderszijds (al dan niet verder beinvloedt door zomer/winter banden). In dit geval zou ik zeggen, neem de velgen waar het probleem niet optreed, doe er 4-seizoensbanden omheen… en hopelijk ben je van het trillen/trekken af. Dit hoeft natuurlijk niet DE oplossing te zijn maar zou wellicht het proberen waard zijn.

Profiel  

knarfield
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 20 mei 2008 11:56 PM
  [ # 4 ]

Ik heb nog wat aanvullende info over mijn C4 probleem.

Zowel de zomer, als de winterbanden worden op dezelfde lichtmetalen velgen (resolven) gemonteerd. Dus elke herfst, de zomerbanden van de velgen af en de winterbanden erop. En natuurlijk in het voorjaar weer omgekeerd.

“Iets” met het onderstel kan ik me niet voorstellen, want dan zou ik het probleem ook met de winterbanden moeten hebben.

Ik hoop dat deze info bijdraagt aan het oplossen van mijn probleem.

Frank

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 21 mei 2008 03:55 PM
  [ # 5 ]

Het wordt er niet makkelijker op…
Ik heb even geen andere ideeen.
Wellicht krijg je meer eruit wanneer in andere subfora kijkt/vraagt. Kijk maar in het overzicht onder “Vragen & antwoorden over techniek in het algemeen”
Succes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook