Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb op mijn eerste Gti T2 220’s gehad, en dat vond ik eigenlijk wel heel erg fijn rijden, zeker t.o.v. alle latere 190’s, 200’s en 210’s.
Ik moet zeggen dat zelfs eenvoudige 205/60 Energy’s in V op alfa 15 inch beter rijden dan all of the above, en ook dramatisch goedkoper zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja natuurlijk rijdt dat beter. Hoe oud is het ontwerp niet van het profiel van de TRX?

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is trouwens het benzine advies?
Er zit nu gewoon euro 95 in, de vorige eigenaar reed hier ook op.
Mag er V-Power in? Of geeft dit problemen?
Dit is hier in de buurt stuk makkelijker verkrijgbaar dan 98
Nog goedkoper ook

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De turbo motor zal beter lopen op een V power en een euro98 . Je hebt een klopregeling, dus het ontstekingstijdstip wordt gunstiger (dus vroeger) gekozen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Overschat de vaardigheden van de AEI niet. Deze primitieve klopregeling zet hem niet tegen het pingelmoment aan, hij verlaat slechts als kloppen waargenomen wordt. Dit gebeurt eerder bij euro95 dan euro98 natuurlijk, maar in principe heb je dus alleen wat aan het hogere octaan op het moment dat je flink trapt, dan zal ie pas onder iets zwaardere omstandigheden gaan kloppen. Maar de klopsensor is geen closed-loop systeem die steeds op zoek gaat naar het vroegste moment om de ontsteking te zetten zoals bij geavanceerdere motormanagement systemen.
Nou moet ik wel toegeven dat ik altijd op 98 rijd en zelfs geen V-Power 95 (eigenlijk 97) tank. Ik vertrouw dat V-Power spul niet, hij loopt er naar mijn idee niet lekker op. Ik rijd echt een pompje om ipv V-Power te tanken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

- DS 3 Racing 207pk
Ook de klopregeling bij een CX is closed loop, het verschil is dat tegenwoordige motormanagementsystemen een grotere bandbreedte hebben en een hoger octaan (RON/MON) beter kunnen benutten. In Duitsland kun/kon je V-Power 100RON tanken, de nieuwere systemen kunnen dit benutten, oude systemen zijn begrensd tot euro98.
Idd als kloppen wordt gedetecteerd, wat bij een turbomotor eerder zal gebeuren dan bij een atmosferische motor, zal het ontstekingstijdstip worden verlaat. Maar zodra er geen kloppen optreed wordt het ontstekingstijdstip vervroegd en juist dan profiteer je van een euro98 tov een euro95.
Persoonlijk ben ik ook niet zo`n V-Power 97 fan, maar dat is ieder voor zich. In plaats van een hoog octaan zitten er veel additieven in deze benzine.
!

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik gooi in de Xsara eigenlijk altijd V-Power. Dat bevalt prima.
In Duitsland idd wel eens V-Power 100 erin gegooit, ik had het idee dat die daar wel iets vlotter en zuiniger mee was.
Maar het blijft toch lastig inschatten.
Ik heb er geen problemen mee om V-Power te tanken in de CX.
Maar ik hoorde wel eens van die spookverhalen dat er iets in zou zitten waar het rubber in de leidingen niet tegen zou kunnen bij oude auto’s…?
Ik zit namelijk niet te wachten op benzine lekkages, CXen kunnen al genoeg lekken
is kloppen het zelfde als pingelen? ops:

- DS 3 Racing 207pk
Je hoeft niet bang te zijn dat V-Power de benzineleidingen aantast. Dat zijn idd spookverhalen ....
Yep kloppen is precies hetzelfde als pingelen , andere namen dezelfde betekenis.
!

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
tja met de huidige prijzen zou ik 95 tanken tenzij dat problemen geeft…
Voor moderne auto’s geeft het weinig extra om 98 oid te tanken. Pas bij echt veel vermogen gaat dat schelen..
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Citrophile schreef:Ook de klopregeling bij een CX is closed loop, het verschil is dat tegenwoordige motormanagementsystemen een grotere bandbreedte hebben en een hoger octaan (RON/MON) beter kunnen benutten. In Duitsland kun/kon je V-Power 100RON tanken, de nieuwere systemen kunnen dit benutten, oude systemen zijn begrensd tot euro98.
Idd als kloppen wordt gedetecteerd, wat bij een turbomotor eerder zal gebeuren dan bij een atmosferische motor, zal het ontstekingstijdstip worden verlaat. Maar zodra er geen kloppen optreed wordt het ontstekingstijdstip vervroegd en juist dan profiteer je van een euro98 tov een euro95.
Persoonlijk ben ik ook niet zo`n V-Power 97 fan, maar dat is ieder voor zich. In plaats van een hoog octaan zitten er veel additieven in deze benzine.
Dit is toch niet helemaal zoals de AEI van een GtiT(2) werkt. Deze vervroegt steeds met een aantal graden als kloppen gedetecteerd wordt. Je zou dit een closed loop kunnen noemen, maar de maximale verlating wordt dus niet bepaald door de klopsensor, wat dus is wat nodig is om maximaal gebruik van het octaangetal te maken. Maar in die ontstekingsgebieden waar kloppen normaliter niet voorkomt heeft de klopsensor geen functie, en worden gewoon de maps gemodificeerd door toerental en map signaal gebruikt. Deze zijn afgeleid van de normale injectie, die helemaal geen klopsensor heeft, en gaan dus uit van super98. De klopsensor op een AEI zit er echt puur als anti-meltdown voorziening, en niet als een manier om optimaal te ontsteken.

- DS 3 Racing 207pk
Een kleine correctie, wanneer kloppen gedetecteerd wordt, wordt het ontstekingstijdstip verlaat anders zou het heel erg heet in de verbrandingskamer (de turbo kan deze energie beter benutten). Optimaal is zo vroeg mogelijk onsteken, ok bij een turbomotor is net anders omdat de turbo anders weinig wordt aangesproken.
Ik wil best me je meegaan dat bij een CX GTI T2, het motormangementsysteem en daarmee de klopregeling nog niet zo ontwikkeld is om optimaal van een euro98 te profiteren.
Een euro98 voor een turbomotor beveel ik wel aan, omdat een turbomotor eerder wil gaan kloppen dan een atmosferische motor.
!

Ja idd heb ‘t omgedraaid.
Nouja, ik denk dat ie ingeregeld is op 98 octaan, dat was in 1985 immers al vollop aanwezig, en het is ook wat in het boekje staat.

- CX 25 GTi Turbo 2
Als het geen probleem is dan tank ik wel V-Power dat komt toch redelijk in de buurt van 98 lijkt me
De CX staat nu bij de garage voor APK. De vorige keurmeester had nog een aantal dingetjes over het hoofd gezien
Nu blijkt de remleiding bij de remaccu helemaal verroest te zijn
Zo kwamen er nog wel aantal dingetjes aan het licht die de andere keurmeester over het hoofd had gezien…

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het komt er qua octaangetal in ieder geval niet in de buurt, want dat ligt in tegenstelling tot wat Shell beweert gewoon rond de 95.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Ik ken wel een meneer wiens Maserati motor ge-meltdown is, en bij analyse van de zuigerresten kwam er uit naar voren dat het aan de brandstof zou hebben gelegen - shell v-power, iets wat de eigenaar deze keer bij uitzondering getankt had. Niet dat de meneer daar in dit geval wat aan had, want voor die maserati is echt 98 voorgeschreven en dat is V-Power niet.
Ik tankte het al niet dus, en sinds ik dit relaas hoorde al helemaal niet meer, ook niet bij uitzondering.