



























Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo’n CX neemt er wel de tijd voor, maar ik ben gek op dit soort filmpjes. Ligt er iemand op de grond of zo die de hoogteregeling omhoog zet?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Verbaast me niks dat je er gek op bent
Nee, er ligt niemand in de auto
Ik verzet de hoogte regelaar, deur dicht en kan dan gewoon naar de filmpositie lopen. Dan moet je nog even wachten voordat die omhoog komt.
Het duurt bij een CX wat langer als een BX zoals je gewent ben.
Zal wel te maken hebben met het gewicht, lengte en allemaal nog wat ouder
Als bij een CX het systeem slecht onderhouden is kan het soms echt enkele minuten duren, toen ik hem kocht en in de stalling stond duurde het nog vele malen langer als nu.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net de CX opgehaald bij van der Laan. En ik kan nu bijna 14 maanden vooruit met de APK
Wat moest er allemaal gebeuren voor de APK? Helemaal niets!
Ook direct een beurtje laten doen. En de versnellingsbak voorzien van nieuwe bakolie.
Wat ook wel fijn is is nu een werkende slang op de ruitenwisser
Uit de vorige kwam bijna geen vloeistof meer met sproeien…
Ook hebben we ook even gekeken naar roest in het algemeen. Uiteraard zitten er wel wat aandachtspuntjes aan.
De plastic kappen zijn nu ook voor het eerst van de dorpel af geweest. Tot teleurstelling van bepaalde personen is het daaronder ook nog zeer netjes
Het heeft wel wat aandacht nodig, maar niets schokkends.
Veel goed nieuws dus, dat rijdt toch wel lekker zo op de terugweg dan



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi!
En nou zo houden.
ze loopt trouwens wel SUPER op het filmpje ...
(ik wordt er jaloers van )
Ik krijg mijn dame niet zo aan de praat als ik haar in lage (dus koude) toestand start ... (of zou dat nou de “charme” van het douvrin-blok zijn ...)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tot nu toe is het gelukkig altijd sleutel draaien en starten geweest
Zelfs na een maand stilstand in de vrieskou.
Zelf vind ik dat wel een voordeel van injectie. Natuurlijk heeft dat ook weer zo zijn nadelen, maar je heb er weinig last van het als even koud is bijvoorbeeld.
Op het filmpje liep de auto trouwens al voordat ik begon met opnemen.
Net ook weer even kleine dingetjes aan de CX gedaan.
Het rechter voorraam was met de schakelaar in de bijrijdersdeur alleen nog maar omhoog te bedienen. Omlaag ging alleen nog met de bestuurderskant.
Gelukkig had ik nog 3 andere schakelaars. 2 schakelaars werkte prima, maar die passen niet in de deur Ik vermoed dat ze van een XM zijn…
De andere schakelaar paste wel alleen hier ging het raam alleen mee omhoog
Uiteindelijk de orginele schakelaar (was mooier) uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en werkt nu weer prima. Ook nu netjes voor zien van werkend lampje
2 andere schakelaars hadden ook geen lampje, dus ik heb het bolletje van de XM schakelaar overgezet zodat deze nu ook netjes oranje licht geven. De XM schakelaar zijn overigens ook groen.
Nu is alles dus netjes verlicht
Alleen de tiptoets schakelaar van het bestuurdersraam weet ik niet of die verlicht hoort te zijn…. Iemand een idee?
Ik weet dat dezelfde schakelaar bij een BX een pootje minder heeft, je zou denken dat dat precies voor het lampje moet zijn.
Ook van de spiegelbediening kon ik zo snel niet zien of die orgineel verlicht is.
Ben benieuw of deze 2 ook verlicht horen te zijn.
De schakelaars aan het plafond zijn in elk geval wel verlicht












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet inmiddels hoe het zit met de tiptoets schakelaars
De tiptoets met 6 pootjes heeft 2 lampjes onder de 2 tiptoets knopjes. De middelste knop is dan niet verlicht.
Bij mijn beide schakelaars doen alle 2 de lampjes het niet… Dat is wel jammer.
De uitvoering met 5 pootjes heeft geen lampjes, deze zijn voor de BX GTi
Iemand nog een idee hoe het zit met de spiegelbediening of deze verlicht zou moeten zijn? Bij deze zag ik het zo snel niet






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Ik weet inmiddels hoe het zit met de tiptoets schakelaars
De tiptoets met 6 pootjes heeft 2 lampjes onder de 2 tiptoets knopjes. De middelste knop is dan niet verlicht.
Bij mijn beide schakelaars doen alle 2 de lampjes het niet… Dat is wel jammer.
De uitvoering met 5 pootjes heeft geen lampjes, deze zijn voor de BX GTiIemand nog een idee hoe het zit met de spiegelbediening of deze verlicht zou moeten zijn? Bij deze zag ik het zo snel niet
tip-toets / relais schakelaar (bestuurder): ik heb lage wattage lampjes gehaald (zoals die in de andere raamschakelaars), en die er in geprutst, rond 2 polen gewikkeld, en doet ‘t dus nu ook ! wordt wel warm, verklaard dus waarom die doorbranden !
spiegelbediening heeft 2 lampjes, zitten op een print-/contactplaat, waar de schuif contactjes op zitten. die is lastiger te herstellen. de schuifcontactjes (kogeltjes geloof ik) zitten erop met veertjes. heb er wel eens een geopenend: PJOEING !! dat was niet zo handig, toen had ik nog maar de helft van alle onderdeeltjes…..... en geen functionele schakelaar meer.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tinfoil schreef:ze loopt trouwens wel SUPER op het filmpje ...
(ik wordt er jaloers van)
Ik krijg mijn dame niet zo aan de praat als ik haar in lage (dus koude) toestand start ... (of zou dat nou de “charme” van het douvrin-blok zijn ...)
Eerder de nukken van een carburateur….
Moet zeggen dat ‘Maya’ vrij vlot mooi rond draait na een koude start, maar dat heb je zelf ook al mogen ervaren Eric(k?)...
@Arjan: ‘tot teleurstelling van..’? Man wees blij; wat ik al niet bij diverse serie’s II achter die dorpelkappen heb zien wegkomen…brrr..
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ cx25gtit2
Bedankt voor je uitleg.
Als ik aan die spiegel bediening ga werken zorg ik wel dat ik een reserve heb die liggen er zat op elke beurs. Wie weet je heb mazzel en koop je er 1 met werkende lampjes
In de mijne zie ik toch al wat scheuren in het plastic lopen waardoor ik er helemaal niet mee aan de gang wou
Ik merkte ook al dat die tiptoetsschakelaar er ook niet voor gemaakt was om de toetsen er regelmatig uit te halen… Tot nu toe alles gelukkig wel heel gehouden, ook al was dit toch al een afgeschreven schakelaar
@ Pascal
Het was meer een sarcastische opmerking van iemand die het liefst alle grijze CXen ziet wegroesten
Dit was echt geen drama, maar het heeft wel aandacht nodig binnenkort.
Als ik er aan denk maak ik natuurlijk foto’s








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Arjan Verkade schreef:Dit was echt geen drama, maar het heeft wel aandacht nodig binnenkort.
Als ik er aan denk maak ik natuurlijk foto’s
Ga je het zelf behandelen? Ben wel benieuwd hoe je dat gaat fixen.
Se concentrer sur l’essentiel
Arjan Verkade schreef:alle grijze CXen
Nee hoor, alleen de parelgrijze…...
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Archi schreef:Arjan Verkade schreef:Dit was echt geen drama, maar het heeft wel aandacht nodig binnenkort.
Als ik er aan denk maak ik natuurlijk foto’sGa je het zelf behandelen? Ben wel benieuwd hoe je dat gaat fixen.
Het zijn stukjes van max 8 cm. Het wordt dus alleen het bovenste laagje roest wegschuren en dan voorzien van een beschermende laag.
Daarna de hele rand in iets zetten dat water gaat afstoten om verdere problemen te voorkomen
Evan schreef:Arjan Verkade schreef:alle grijze CXen
Nee hoor, alleen de parelgrijze…...
Ach ja, je heb zelf natuurlijk ook een grijze achtige CX
Ik heb liever deze kleur dan een andere die erg veel roestbruin vertoont.
Hoewel rood bijvoorbeeld een mooie kleur is op de CX vallen de lijnen wat minder. Geld ook voor een zwarte vind ik.
Ik ga de kleur ook steeds meer waarderen, de lijnen van de CX komen er erg mooi in uit












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb de verlichting van het dashboard altijd maar zeer matig gevonden.
Net was ik even met die lampjes bezig en nu zag ik dat er verschillende wattages zijn. Namelijk: 1.1 W, 1.2 W en 2 W. Wat denk ik ook verklaart waarom het ene deel beter is verlicht dan het andere
In de Haynes staat alleen serie 1 beschreven…
Wat hoort er bij een serie 2 in het dash te zitten?
Ik denk dat 1.1 W te weinig is, terwijl die er nu wel op verschillende plekken in zit.
Sommige lampjes zijn ook een beetje zwart uitgeslagen na al de jaren, wat natuurlijk ook niet mee helpt voor een goede lichtopbrengst.
Ik denk dat ik alles maar ga vervangen
Iemand een idee welk wattage waarin moet?








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik weet dat een BX 3watt heeft.
Waarom probeer je niet overal 2? Die zit er toch al in
Se concentrer sur l’essentiel