fluidphreak schreef:In mijn reservewiel vond ik de volgende attributen:
Hoe gebruik ik deze nu precies? Geen van deze hulpstukken past overigens op een wielmoer…
Dank!
Frederik
Dat is de steun die je op 4 plaatsen aan de zijkant onder je auto kunt plaatsen als je hem eerst in de hoogste stand hebt gezet met de hydrauliek.
Daarna in de laagste stand en je voor of achterwiel komt van de grond….
Maar dan mis je nog de stang met daarop de sleutel om je wielmoeren los te maken. Zit normaal op de dwarstraverse onder je motorkap voorin.
Leuk toch, van die verborgen atributen?
Wat je op de foto hebt staan is de krik. Het staafjes met daaran het rare uiteinde is een hulpmiddel om je wieldop van de velg te krijgen, de tweepoot is de onderste helft van je krik en het andere dell met al die gaatjes erin is de hoogteverstelling voor je krik. En, dat staafje met het gekke uiteionde is borging van de hoogteverstelling. Het versieren van een instructieboekje is wellicht aan te bevelen.
Maar hoe werkt het nou?
Je zet de dame in de hoogste stand, schuit de tweepoot met hoogteverstelling inder de kriksteun die in het midden van de chassisbalk zit, en borgt het met de pen.
Nu komt het tricky gedeelte voor de durfals
Na plaasting van dit geheel onder je kriksteun zet je de dame in de lagste stand, en ziedaar, de ene helft van de dame hangt in de lucht met de voetjes van de vloer, de andere zijkant ligt bijkans plat.
Waarom voor durfals?
Als je kriksteunen in het midden een tikkie rot zijn (zoals bij de mijne aan de linkerkant) dan zakt de dame door het gewicht door je kriksteun heen. De steun scheurt krakend los van de chassibalk, en zoekt zich een weg naar boven, dat kan zelfs door de deur heen gaan. En reken maar, daar word je niet vrolijk van…
Succes met je volgende puzzel
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt, ik zal de kriksteunen eerst eens grondig inspecteren. Voorlopig hoef ik nog geen wiel te verwisselen, het is meer voor het geval dat. Nu nog even een wielmoersleutel kopen ergens… die zit er echt niet bij geloof ik.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Dwars voorin, onder het reserve wiel, zit de wielmoersleutel geklemd. Daarmee kun je de wielen en de achterschermen los draaien.
Het achterste, langwerpige deel kun je bij het monteren van een wiel door het middden van het wiel steken. Als je daarna de punt van dat deel in het gaatje van de naaf zet, kun je je wiel centreren en veel makkelijker weer op de auto zetten.
Ook zulke kleine dingen vind ik zó mooi aan die DS-en…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Check, wielmoersleutel is getraceerd. Hij zat een beetje verstopt inderdaad. Wel wat roestig…
Ok en zit die lange stang er ook bij? Die kun je aan een kant in de wielmoersleutel steken en dan kun je meer kracht zetten als de moeren een vastzitten. Eventueel, afhankelijk van het type versnellingsbak schijn je hem er ook mee te kunnen aanslingeren. Bij mij kan dat niet want ik heb een 5 bak.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die zit er zeker bij. Ben blij dat ik de wielmoersleutel gevonden heb want ik wil binnenkort even de achterschermen loshalen om te kijken wat voor rommel daaronder zit (hopelijk valt het mee). Of kan ik dat beter met een gewone ringsleutel doen?
Voor het loshalen van je achterschermen raad ik je toch een ring 19 aan. Die ligt toch iets lekkerder in de hand dan zo’n grove wielmoersleutel. Al is het alleen maar om uitschieters te voorkomen.
(leg wel even een oude lap tussen je bumber en je scherm om krassen te voorkomen)
Ik heb altijd een oude wollen sok bij me tussen het gereedschap, die schuif je zo over de punt van de bumper heen en blijft lekker makkelijk zitten ook als je in een storm een wiel zou moeten verwisselen.