kort geleden viel m’n gps mount op de ruitenwiserhendel s’avonds. Kortom, platte accu s’ochtends en een bloed heete ruitenwisser motor. Ik dacht die is vast kapot, maar na de opgeladen accu er weer in te instaleeren bleek dat niet het geval te zijn. Ik was van de week in Frankrijk in oneindelijke regen. Na een tijdje de ruitenwissers aan te hebben had ik ineens geen snelle positie meer en de normale werd traag. Ineens stopte ze helemaal! Even spannend. Gelukkig was er al snel een P zone op de peage. Lampen deden het maar sigaret ontsteker en dus gps en ruitenwissers niet, dus ging ik zekeringen bekijken. Een verbrand. Gelukkig had ik er een paar in m’n lampen doosje, dus die erin. Ruitenwissers deden het weer (maar traag). De hele weg terug, heel voorzichtig de ruitenwissers aan en uit gehad. Vandaag wil ik proberen de motor eruit te halen en of vervangen of schoonmaken en olieen. Maar ik zie het hele dashboard moet eruit! Dus is m’n vraag: is het mogelijk aleen het onderste gedeelte van motor, de ‘motor housing’ eraf te halen om de ‘windings’ te bekijken?
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal nou ff je dash los! Kost je een uur en kan je meteen alle stangen van het systeem goed smeren EN de asjes eruit pakken en smeren!
Verder de gear van de motor ook schoonmaken en nieuw vet. Wie weet doet je motor het dan weer prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Haal nou ff je dash los! Kost je een uur en kan je meteen alle stangen van het systeem goed smeren EN de asjes eruit pakken en smeren!
Verder de gear van de motor ook schoonmaken en nieuw vet. Wie weet doet je motor het dan weer prima.
bedankt voor de moedige woorden. Ik zal het proberen in ieder geval. Ik heb de wagen nodig voor een rit naar NL morgen. Enig idee wat er met het motortje is als ie niet in de snelle stand wil werken?
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er zal wel sluiting zitten in de helft van de wikkelingen…
ruitenwissermotor
inmiddels ontdekt dat er minstens zoo’n drie type ruitenwissermotors zijn geweest (en dan moet je hier nog oppassen met rechtstuur types die er hetzelfde uitzien maar anders zijn klaarblijkelijk). In mijn geval gaat het over een ‘69. Ik heb in de schuur van m’n vriend eentje gevonden. De mijne heeft een plat profiel en heeft een draad of vijf (inclusief massa). Mocht deze niet te deugen heb ik ook nog een tweede neus type (met motor haaks op de tandwieletjes). Ik vermoed dat ik altijd de ingewanden kan vervangen.
Hans Staartjes
ruitenwissermotor
vandaag dashboard eruit gehaald zoals gesugereerd. Voor mij meer dan een uur gekost maar inderdaad niet een groot probleem. De ruitenwissermotor bekeken en ontdekt dat de windingen pik zwart waren. Kruimeltjes kwamen uit de koker en de draadjes naar binnen zagen er niet zo best uit. Het vervangende motor ook maar is opengemaakt. Hier zat wat roes onder in de koker, maar de windingen en borsteltjes helemaal in orde. Deze motor ingeschroefd en uitgeprobeerd met de stangen erop. Het is maar goed ook dat ik m’n reis heb afgesteld!
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed gedaan Hans!
Citroen!