De olieipeilstok van mijn Berlingo 1.6HDI is afgebroken onderaan. Of hij al lang afgebroken is weet ik niet. Ik denk dat hij niet afgebroken is van nu uit te halen maar van hem er de vorige keer in te steken. Hij is helaas uit plastiek gemaakt.
Het stukje dat afgebroken is, is net datgene dat aantoont waar de maximum en minimumwaarde ligt. Net onder die verdikking in de peilstok.
Mijn vraag is nu, kan het kwaad dat dit stukje in het oliecarter ligt (als het uiteraard daar zou terecht komen, maar ik vermoed van wel). Heeft er nog iemand dit probleem gehad? Ik zou het er anders in laten en gewoon een nieuwe oliepeilstok kopen om het oliepeil te meten. Voorlopig kan ik weg met de elctronische meter.
Misschien kan ik er wel heel toevallig aan als ik de olie aflaat. Kan ik anders ook eerst eens proberen. De olie kan ik gewoon achteraf er gewoon weer ingieten.
Groetjes,
voor alle veiligheid zou ik het stukje eruit halen, of toch zeker proberen!
ik ben geen technieker hé, maar ik vind het toch niet het beste voor je auto als het daar blijft zitten!
Berlingo 1.6HDI
Ik zou de Carterpan eraf halen om het stukje te vinden, nieuwe pakking etc.
Verder zou ik de oude olie er niet terug in doen maar nieuwe en ineens ook een nieuwe oliefilter.
Ik vind het niet gezond dat dat stukje daar ligt….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
word dat kleine stukje plastic nietgewoon vermalen…
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dacht ik ook ja.
Bij de XM was dit ook al een ziekte.
Bij die van mij was zowel de motorolie peilstok, als die van de
automaat afgebroken.
Bij laatst onderhoud,is hier nergens een spoor van teruggevonden.
Ik ben ondertussen naar de garage geweest om eens te horen en die zeiden me dat het geen kwaad kan dat het er blijft inliggen.
Ik heb toen prijs gevraagd voor een nieuwe en ze zeiden me dat Citroën er andere gemaakt heeft, meer in glasvezel of zo, omdat het een veel voorkomend probleem is. Ik had gevraagd of er ijzeren bestaan, want de meete peilstokken zijn uit metaal en kraken dus niet af. De kostprijs van de nieuwe zou tussen de 7 en 8 euro zijn. Volgende week komen ze binnen, hebben ze me gezegd.
zorg er wel voor dat je ECHT de goede krijgt… je zult de eerste niet zijn met een te lange of te korte stok…