1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
motorisatie C5
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 29 mei 2008 05:46 PM

Beste Citroënisten,

Op termijn overweeg ik een C5 (of 407 Shocked ) aan te schaffen. Ik rij nu Alfa 159 2.2 benzine en heb een voorkeur voor goed en soepel accelererende auto’s en dat niet alleen bij hogere toerentallen. Topsnelheid is niet meer van belang in dit tijdsgewricht. Van jullie als ervaringsdeskundigen zou ik graag horen welke C5 dan het meest in aamerking komt: 2.2 diesel of 2.7 diesel of misschien 3.0 benzine. Als ik het goed heb, waren deze motoren ook in de oude C5 leverbaar. Op zich heb ik een voorkeur voor handgeschakeld: dat is alleen (nog) de 2.2 diesel; de 2.7 is wel erg duur, terwijl de 3.0 vaak als “lui” omschreven wordt. Hoewel de meningen ongetwijfeld zullen verschillen, ben ik jullie toch bij voorbaat dankbaar voor het advies. Mijn neiging is op dit moment de 2.2. diesel als de “best buy” te zien.

Groet,
Solon

P.S. Nog een kleine toevoeging ter introductie. Het merk Citroën ben ik al geruime tijd ontrouw, hoewel ik ooit jarenlang Dyane’s en Ami’s heb bereden. Sindsdien onderhoud ik een haat/liefde verhouding met het merk.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 29 mei 2008 09:34 PM
  [ # 1 ]

Als ik je preferenties zo lees denk ik dat de 2.2 HDI de beste keuze is.
Danzij zijn 2 turbo’s is hij bij elk toerental krachtig genoeg, en nauwelijks trager dan de 2.7 HDI die in dit vlak “gehandicapt” is door zijn automaat.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 29 mei 2008 10:38 PM
  [ # 2 ]
picassoke schreef:

Als ik je preferenties zo lees denk ik dat de 2.2 HDI de beste keuze is.
Danzij zijn 2 turbo’s is hij bij elk toerental krachtig genoeg, en nauwelijks trager dan de 2.7 HDI die in dit vlak “gehandicapt” is door zijn automaat.

Blij dat je dat zegt. Smile  Ik had op papier ook die indruk (proefrit komt nog), terwijl het verschil in aanschafprijs en verbruik aanzienlijk is

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 juni 2008 08:18 PM
  [ # 3 ]

2.2. diesel als de “best buy”

eens,

toevallig had ik via directlease wat prijzen vergeleken,
C5 tourer 40dkm/jr (48mnd), exclusive +8 opties (navi +packs):

2.2hdi C € 1.125 / € 1.332 € 47130
2.0hdi bva6 D € 1.126 / € 1.352 € 47180
2.7hdi F € 1.275 / € 1.542 € 52330
3.0 24v E € 1.187 / € 1.607 € 49230

verlaag je het jaar kilometrage naar 30dkm, dan is de 2.7HDi nog steeds ~40E/mnd goekoper dan de 3.0.

motor - label - lease ex/incl brandstof - cat. prijs

of als “koopje”
2.2hdi ligne business C € 1.014 / € 1.221 € 40890

2.2 diesel of 2.7 diesel of misschien 3.0 benzine. Als ik het goed heb, waren deze motoren ook in de oude C5 leverbaar.

de 2.7 was niet in de oude C5 leverbaar, mijn ervaring in de C6 is dat het een perfecte motor is met een prima bak, met een overvloed aan power, maar wel wat getemperd door de combi: automaat-massa (C6) De C5 is net zo min een lichtgewicht, maar dat is een a159 ook niet.

Wil je echt trappen dan zet je hem in tiptronic mode. In de C6 heeft hij actieve motorsteunen voor nog minder trillingen (C5 Confused: )

De 2.2HDi173 is voor vrijwel alle toepassingen ideaal, zolang als je geen automaat eist. (in jouw geval dus een voordeel)

Zoals Texter al opmerkte: het stomme is dus dat Cit-NL de 2.7 goedkoper in de prijslijst (25kE) heeft staan dan de 2.2, maar vanwege het verbruik etc zit er zoveel meer BPM op dat hij uiteindelijk duurder is. Rolling Eyes Een 2.2Hdi met automaat zit er dus zeker niet in.

NB De oude C5 was de enige auto waarin de 2.2HDi173 met automaat leverbaar was. Zowel de V6 als de 2.2 worden door hun bak beperkt qua koppel.

De benzine V6 (eigenlijk geen 3.0, maar 2.94) is een prima motor, zeker gezien het feit dat het basis ontwerp al 11jaar oud is. Er zijn 6 cilinders in die klasse met meer vermogen, maar dat wil niet zeggen dat ze kunnen tippen aan de soeplesse of de betrouwbaarheid van dat blok.

Ook dit blok is zeker niet lui, echter de bak is er niet op afgesteld om echt sportief te zijn, maar sportstand en tiptronic helpen daarbij wel.

overweeg ik een C5 (of 407)

De 407 is gewoon de oude C5 zonder bollen Wink , maar met de nieuwe wielophanging van de C6, die ook op de nieuwe C5 zit.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 04 juni 2008 10:37 PM
  [ # 4 ]

@eviltwin,
Je deskundige en uitgebreide reactie is zeer nuttig. Na de laatste BPM-plannen wordt gelet op de nettoprijzen in 2018 Crying or Very sad  de 2.7 voor de niet randstedeling interessant. Je bevestigt dat zeker gelet op mijn voorkeur voor een handbak de 2.2. HDi de beste keuze lijkt; dat zou overigens mijn eerste diesel worden.

Toch nog een aarzeling: al die hightech met twinturbo en roetfilter is prachtig, maar is het niet storingsgevoelig allemaal (bij Alfa wel en zelfs BMW naar horen zeggen) en is die “ouderwetse” drieliter benzineslurper niet betrouwbaarder? Bij mijn huidige kilometeraantal van zo’n 15.000 speelt de benzineprijs een kleinere rol en uiteindelijk gaat het me om het meeste rijplezier (en geen ergernissen).

Met dank,
Solon

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 juni 2008 10:42 PM
  [ # 5 ]
eviltwin schreef:

Wil je echt trappen dan zet je hem in tiptronic mode.

Even terzijde, de tiptronic is traag, bovendien schakelt de pook verkeerd om (vooruit duwen opschakelen, naar je toe trekken terug schakelen). Mijnsinziens is deze alleen geschikt wanneer je de ‘volledige’ controle wilt overnemen. Nu ja, volledig: uiteindelijk schakelt de bak zelf weer op of terug naargelang het toerental.

@TS, in dit geval lijkt mij de 2.2 HDi veruit de juiste keuze. Veel koppel, zeer gecultiveerd en waarschijnlijk (voor wat het waard is) een stuk zuiniger dan de 2.7 HDi. Wel zul je dan het heerlijk smeuïge geluid van de zescilinder moeten ontberen, want dat is een genot voor het oor.

Je geeft zelf ook al aan niet voor ‘top-end’ power te gaan, daarom is het overvloedige koppel van een diesel juist zo prettig om mee te rijden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 05 juni 2008 01:21 PM
  [ # 6 ]
Solon schreef:

Toch nog een aarzeling: al die hightech met twinturbo en roetfilter is prachtig, maar is het niet storingsgevoelig allemaal (bij Alfa wel en zelfs BMW naar horen zeggen)

Citroën heeft het roetfilter groot gemaakt. In de praktijk blijkt bovendien de betrouwbaarheid veel groter dan die van concurrerende systemen.

Onderhoud (>150dkm) zul je nooit aan toe komen met 15dkm/jr. Daar zit wellicht het probleem ook een beetje. Dichte roetfilters regenereren zichzelf bij hoge temperaturen. Korte ritjes bemoeilijken dat, bovendien raakt het filter sneller vol. Er is wel een oplossing, aangezien taxi’s hetzelfde probleem hebben.

De systemen van andere fabrikanten kunnen hier nog minder goed mee omgaan, vandaar de problemen bij oa. VW/Audi en Toyota (geen idee over Alfa/Opel, of BMW)


en is die “ouderwetse” drieliter benzineslurper niet betrouwbaarder?
Bij mijn huidige kilometeraantal van zo’n 15.000 speelt de benzineprijs een kleinere rol en uiteindelijk gaat het me om het meeste rijplezier (en geen ergernissen)

Ook met zo’n kilometrage is de Diesel in de lease nog altijd voordeliger dan de V6 benzine. En om die reden heeft Citroën dus geen tussenmotor in het aanbod (bijv benzine ~170pk, NB de 2.2-16v die Peugeot levert zit op 160pk)

15dkm/jr
2.2Hdi € 828 / € 906
3.0V6 € 844 / € 1.002

De benzine V6 is wel redelijk bullet-proof. Er is zelfs goede ervaring met dat ding op gas Very Happy

de tiptronic is traag, bovendien schakelt de pook verkeerd om (vooruit duwen opschakelen, naar je toe trekken terug schakelen).

De tiptronic werkt vooral goed bij het stoplicht, het zou me niks verbazen als de motorelektronica in deze stand ook wat agressiever het vermogen los zou laten. Zo voelt het wel namelijk. Ben je eenmaal onderweg dan kan de sport-mode van de bak helpen.

vwb dat verkeerd om, zo werkt de sequentiële bediening in race auto’s ook, dat is nu eenmaal de standaard   (als je geen paddles hebt, maar een hendel) Idea

http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm/printable

Wel zul je dan het heerlijk smeuïge geluid van de zescilinder moeten ontberen, want dat is een genot voor het oor.

Op zich heeft de 4cil ook wel een mooi geluid (gedempt, door de turbo’s), en balans-assen voor een mooie loop. Maar de V6-en hebben wel een streepje voor.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 juni 2008 02:15 AM
  [ # 7 ]

Eveltwin,

Weet jij waarom de 2.2HDi (nog) niet een automaat leverbaar is in de C5 en C6, terwijl de vernieuwde C8 dat wel heeft Rolling Eyes .

De vorige C5 was in Frankrijk en in GB wel leverbaar met dezelfde 2.2HDI met automaat.

Zullen de THP motoren volgend jaar ook in nieuwe C5 komen, of gaan ze van de huidige motoren Euro5 motoren maken? Ik hoop wel dat de THP motoren erin komen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 juni 2008 04:33 AM
  [ # 8 ]
Citrophile schreef:

Weet jij waarom de 2.2HDi (nog) niet een automaat leverbaar is in de C5 en C6, terwijl de vernieuwde C8 dat wel heeft Rolling Eyes .

Daar is al vaak over gespeculeerd, maar hij past gewoon niet in het gamma, hij zou nog duurder zijn dan de V6Hdi! (nettoprijs V6 ligt onder de 2.2 bvm6)

Met automaat zou hij bijna evenveel koppel leveren als de V6, net zo veel verbruiken, net zo zwaar zijn, maar even traag zijn als de 2.0 bvm6.

De vorige C5 was in Frankrijk en in GB wel leverbaar met dezelfde 2.2HDI met automaat.

Ook in NL, maar die had dan ook geen V6HDi. Vergelijk eens deze
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bxftnjoqbgts
met deze
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bxfqtatrehts
op CO_2, en vraag je af wat dat doet voor de slurptax Wink

Zullen de THP motoren volgend jaar ook in nieuwe C5 komen, of gaan ze van de huidige motoren Euro5 motoren maken? Ik hoop wel dat de THP motoren erin komen.

Ik ook, maar een 2.0THP komt er überhaupt niet dus blijft over de 1.6 (eventueel met turbo-150pk) eerlijk gezegd denk ik dat de C5 nog wel een tijdje een 2.0 atmosferisch zal houden, met opties flexfuel (E85), CNG of LPG. en uiteraard als Euro5 (150pk?)

Een turbo op een klein motortje is gunstig, zolang als je niet trapt, maar bij een zwaardere auto gaat de turbo veel werken en dat merk je in het verbruik.

NB De Euro5 2.0HDi is al aangekondigd voor de p407, maar ook daarvoor nog geen nieuws over de benzines.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 06 juni 2008 04:35 PM
  [ # 9 ]
eviltwin schreef:

Citroën heeft het roetfilter groot gemaakt. In de praktijk blijkt bovendien de betrouwbaarheid veel groter dan die van concurrerende systemen.
Onderhoud (>150dkm) zul je nooit aan toe komen met 15dkm/jr. Daar zit wellicht het probleem ook een beetje. Dichte roetfilters regenereren zichzelf bij hoge temperaturen. Korte ritjes bemoeilijken dat, bovendien raakt het filter sneller vol. Er is wel een oplossing, aangezien taxi’s hetzelfde probleem hebben. De systemen van andere fabrikanten kunnen hier nog minder goed mee omgaan, vandaar de problemen bij oa. VW/Audi en Toyota (geen idee over Alfa/Opel, of BMW) .

Het lijkt me goed om me hierover toch eerst nader te informeren (gelet op de problemen bij andere merken) Zou Citroen Nederland op een vraag hierover een degelijk antwoord geven?

Ook met zo’n kilometrage is de Diesel in de lease nog altijd voordeliger dan de V6 benzine. En om die reden heeft Citroën dus geen tussenmotor in het aanbod (bijv benzine ~170pk, NB de 2.2-16v die Peugeot levert zit op 160pk)

15dkm/jr
2.2Hdi € 828 / € 906
3.0V6 € 844 / € 1.002

Het verschil tussen 828 en 844 valt te overzien Smile

Wel zul je dan het heerlijk smeuïge geluid van de zescilinder moeten ontberen, want dat is een genot voor het oor.

Op zich heeft de 4cil ook wel een mooi geluid (gedempt, door de turbo’s), en balans-assen voor een mooie loop. Maar de V6-en hebben wel een streepje voor.

Dat betekent dus gewoon een CD per maand minder kopen Idea

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 juni 2008 03:22 PM
  [ # 10 ]
Solon schreef:

Het lijkt me goed om me hierover toch eerst nader te informeren (gelet op de problemen bij andere merken)

de problemen bij andere merken zijn irrelevant omdat
Arrow Citroën/Peugeot de eersten waren met een roetfilter (Filtre a Particules - FaP) sinds 2000 en dus
Arrow vijf jaar meer ervaring hebben dan de rest en
Arrow hun eigen systeem gebruiken dat duidelijk anders is dan de systemen van bijv VW, MB, Toyota etc.

belangrijk is dat Citroen/Peugeot als enigen een additief (Eolys) gebruiken voor regeneratie, dat maakt het iets complexer, maar het werkt zo veel beter dan de andere systemen.

Zou Citroen Nederland op een vraag hierover een degelijk antwoord geven

zeer onwaarschijnlijk; hun technische kennis laat helaas te wensen over…maar je zou specifiek kunnen vragen of er speciaal onderhoud voorzien is als je veel korte stukjes rijd.

Overigens heb ik met de mijne (ook met FaP) het afgelopen jaar ook slechts 15dkm gedaan, maar wel met een goede mix stad-landweg-snelweg. Zolang als je niet onnodig stationair draait maar wel regelmatig boven de 60kmh komt dan mag er geen probleem zijn. Af en toe blazen is altijd goed.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 07 juni 2008 03:56 PM
  [ # 11 ]
eviltwin schreef:

[
zeer onwaarschijnlijk; hun technische kennis laat helaas te wensen over…maar je zou specifiek kunnen vragen of er speciaal onderhoud voorzien is als je veel korte stukjes rijd.

Overigens heb ik met de mijne (ook met FaP) het afgelopen jaar ook slechts 15dkm gedaan, maar wel met een goede mix stad-landweg-snelweg. Zolang als je niet onnodig stationair draait maar wel regelmatig boven de 60kmh komt dan mag er geen probleem zijn. Af en toe blazen is altijd goed.

Dat laatste klinkt erg geruststellend; het eerste niet. Desondanks zal ik het tzt toch maar vragen voor alle zekerheid. Ik vraag me verder nog af (met vele anderen waarschijnlijk) wat gaat het er gebeuren als de huidige BPM omgezet gaat worden naar (een af te bouwen) CO2 belasting, zoals aangekondigd door onze overheid. De CO2 uitstoot van een diesel is doorgaans veel geringer dan van een benzinemotor. Zou dat een gunstig effect hebben op de prijze van dieselauto’s? Of zitten hier (belasting) addertjes onder het vlakke gazon?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 08 juni 2008 05:01 AM
  [ # 12 ]
Solon schreef:

Dat laatste klinkt erg geruststellend; het eerste niet.

Niks van aantrekken, in principe heb je met Cit-NL niks te maken, behalve wanneer je op de garantie aanspraak wilt maken (fingers crossed)

Desondanks zal ik het tzt toch maar vragen voor alle zekerheid.

Check een antwoord van Cit-NL hier nog even Wink

Ik vraag me verder nog af (met vele anderen waarschijnlijk) wat gaat het er gebeuren als de huidige BPM omgezet gaat worden naar (een af te bouwen) CO2 belasting, zoals aangekondigd door onze overheid. De CO2 uitstoot van een diesel is doorgaans veel geringer dan van een benzinemotor. Zou dat een gunstig effect hebben op de prijze van dieselauto’s? Of zitten hier (belasting) addertjes onder het vlakke gazon?

Ga er maar vanuit dat er niks goedkoper wordt. Wat de kale BPM minder wordt komt er bij als slurptax.

Dit is nu ook al zo: de slurptax op een 2.7HDi is 3630Eur en dat maakt de “BPM verlaging” volledig goed Razz

Overigens bij de verbranding van Diesel komt er per liter meer CO_2 vrij dan bij benzine, maar je verbruikt minder.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 09 juni 2008 12:45 PM
  [ # 13 ]
eviltwin schreef:

[
Ga er maar vanuit dat er niks goedkoper wordt. Wat de kale BPM minder wordt komt er bij als slurptax.

Dit is nu ook al zo: de slurptax op een 2.7HDi is 3630Eur en dat maakt de “BPM verlaging” volledig goed Razz

Overigens bij de verbranding van Diesel komt er per liter meer CO_2 vrij dan bij benzine, maar je verbruikt minder.

Bij die “slurpers” zal wel niets goedkoper worden. De 2.2. diesel heeft nu geen slurptax en is ook geen slurper; de CO2 uitstoot is relatief laag (175). Lager zelfs dan van de 2.0 diesel en 2.0 benzine. Dus in de regeringsplannen zou onder een nieuw hefffingssysteem gebaseerd op CO2 uitstoot de heffing omlaag moeten. Natuurlijk geef ik mening graag die voor een betere van een citroendeskundige.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 09 juni 2008 03:06 PM
  [ # 14 ]
eviltwin schreef:
Citrophile schreef:

Weet jij waarom de 2.2HDi (nog) niet een automaat leverbaar is in de C5 en C6, terwijl de vernieuwde C8 dat wel heeft Rolling Eyes .

Daar is al vaak over gespeculeerd, maar hij past gewoon niet in het gamma, hij zou nog duurder zijn dan de V6Hdi! (nettoprijs V6 ligt onder de 2.2 bvm6)

Met automaat zou hij bijna evenveel koppel leveren als de V6, net zo veel verbruiken, net zo zwaar zijn, maar even traag zijn als de 2.0 bvm6.

Daarmee zeg je eignelijk dat de 2.2HDI BVM dusdanig duur in de markt is gezet dat het prijsverschil tussen 20HDI BVM en BVA het gat dicht naar de 2.7HDI BVA.

Oftewel de 2.2 is gewoon te duur in de markt gezet.  Een automaat zou ook ng eens de 2.7 kannibaliseren. Jammer dus, voor dit stukje prijspolitiek.

Dat een autmaat op de 2.2 de prestaties reduceert tot een 20HDI BVM is mi niet ter zake, als je een automaat wilt zal een 2.2.BVA beter presteren als een 2.0 BVA en is de vergelijking met een 20HDI BVM niet zo relevant.

Ik schrik overigens wel van de effecten van een automaat op verburiik. Ik dacht dat die veeltraps automaten van tegenwoordig vrijwel even goed qua verbruik scoorden als een handbak (en eigenlijk beter omdat je het niet als gebruiker kunt verprutsen). Audi doet dat toch beter

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 juni 2008 03:53 PM
  [ # 15 ]
exroosje schreef:

Daarmee zeg je eignelijk dat de 2.2HDI BVM dusdanig duur in de markt is gezet dat het prijsverschil tussen 20HDI BVM en BVA het gat dicht naar de 2.7HDI BVA.

Oftewel de 2.2 is gewoon te duur in de markt gezet.

Nee dat zeg ik niet, sowieso kun je altijd strijden over prijs, uiteindelijk klopt die als hij betaald wordt.  Wink

De prijs van de 2.2 klopt vanuit het gamma ook, sterker nog hij is net zo duur als de 2.0 bva6. Iets duurder dan de 2.0Hdi bvm6, ook logisch, zeker omdat hij er alleen als exclusive is niet als dynamique of comfort..

Een automaat zou ook ng eens de 2.7 kannibaliseren. Jammer dus, voor dit stukje prijspolitiek.

Dankzij de prijspolitiek van Cit-NL is de 2.7 nog enigszins betaalbaar.

Let wel: de V6HDi is netto ongeveer even duur als de 2.2 of de 2.0hdi bva!! (resp 25k, 25k en 24,2k)

Dat een autmaat op de 2.2 de prestaties reduceert tot een 20HDI BVM is mi niet ter zake, als je een automaat wilt zal een 2.2.BVA beter presteren als een 2.0 BVA en is de vergelijking met een 20HDI BVM niet zo relevant.

Als je een automaat wilt is de V6HDi dus meeste prijsgunstige oplossing (waar voor je geld), als de 2.0 bva6 je te min is. Verbruik en belastingen bepalen uiteindelijk of je je de luxe van een V6 kunt veroorloven, niet de kale prijs van de auto.

Ik schrik overigens wel van de effecten van een automaat op verburiik. Ik dacht dat die veeltraps automaten van tegenwoordig vrijwel even goed qua verbruik scoorden als een handbak (en eigenlijk beter omdat je het niet als gebruiker kunt verprutsen).

Als dat al zo is komt het blijkbaar niet in de NDEC verbruikscyclus naar voren. Bottom line is, een slushbox kost brandstof…vandaar BMP, DSG of variomatic.

Audi doet dat toch beter

Audi levert de 2.7tdi alleen met hun variomatic, da’s geen echte automaat. Wil je de 3.0 met échte automaat dan zit je bovendien aan quattro vast.

Die hebben dus ook hun geheel eigen (vreemde) prijs/model politiek.

Bovendien kloppen de cijfers van Duitse fabrikanten in de praktijk nooit. In de autozeitung haalt de A4 3.0tdi weliswaar de opgegeven 6.1sec naar de honderd, maar het testverbruik ligt op 9,3L/100km (niet 6,9L)  Rolling Eyes

http://www.autozeitung.de/online/render.php?render=128633

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook