Waar kun je versleten fuseekogels van een bx aan herkennen? Getril of gebonk o.i.d.?
Dat wordt normaliter door middel van de speling gecontroleerd. Rare bandenslijtage kan ook een teken zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
precies: als je je wielen laat uitlijnen en ze krijgen dat niet goed.
Ik heb het nog nooit gehad bij de BX, volgens mij komt dat ook niet zo vaak voor.
Waarom vraag je het, hoor je rare geluiden in de voortrein?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ja gebonk, alhoewel aan de linkerkant de stuurkogel, reactiestang en draagarmlagers zijn vervangen hoorde ik daar ook gebonk. Aan de rechterkant heb ik dat zowiezo geconstateerd. Wat dat precies is weet ik niet. Maar dat vind ik niet zo erg.
Of kunnen aandrijfassen ook behoorlijk knakken?
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Aandrijfassen (kruiskoppeling) maken een “roffelend” geluid.
Op een rechte weg, bij een behoorlijke snelheid, gas loslaten en ontkoppelen.
Het geluid lijkt dan of je over de ribbels in het asfalt rijdt welke je wel eens aantreft als je voor een stoplicht staat.
Als je weer koppeld is het geluid weer weg. (ev weer gas geven)
Ook kan het geluid verdwijnen als je een beetje naar links/rechts stuurt.
Lees ook dit even:
Aha!
Ik citeer:
ja gewoon bochten gaan rijden op een lege parkeerplaats. Als je linksvoor iets hoort dan is je rechter homokineet stuk en vice versa. Als je ashoezen stuk zijn en je hoort al geluiden vanuit je homokineet kun je er al vanuit gaan dat die ook overleden zijn…
Kan iemand mij uitleggen waar die homokineet zit? En hoe het zit met links horen: rechts stuk.
Ik had laatst de auto op de brug. Druk ik band en al omhoog (handig een 2 koloms) dan hoor ik een knak. Dan hoef ik hem maar iets omhoog te duwen. Er lijken 2 soorten knakken te zijn, het is namelijk lastig te vinden en te horen waar het precies is. Maar dat is een twijfel. De draagarmlagers leken mij verdacht, maar nadat de bandenlepel geen speling kon vinden op de draagarm heb ik daarnu ook mijn twijfels bij.
De buitense ashoes is van die aandrijfas ook erg slecht trouwens, maar niet kapot. Eigenlijk wil k zelf die as vervangen. Is dat goed te doen? En hoe zit het met de olie die er uit kan lopen als je de as er uit pakt?
Ja ik weet het, heel onoverzichtelijk enkele vragen:P:P ops:
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Je homokineet is dat ding waar de ashoes omheen zit
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Visa Ventje schreef:Aha!
Kan iemand mij uitleggen waar die homokineet zit?
De buitense ashoes is van die aandrijfas ook erg slecht trouwens, maar niet kapot.
Eigenlijk wil k zelf die as vervangen. Is dat goed te doen?
En hoe zit het met de olie die er uit kan lopen als je de as er uit pakt?
Precies…..de homokineet zit IN de hoes
Als deze geen speling heeft hoef je alleen maar de hoes (+vet) te vervangen. Je koopt dat spul als “setje” (hoes, vet, klembandjes)
Wees niet bang dat er olie uit de bak loopt, wel de stand van de as aftekenen i.v.m. terugplaatsen.
Eén as tegelijk eruit halen en terugbouwen anders heb je echt een probleem.
Als je geen ervaring hebt koop (of leen uit de bib) een vraagbaak van Oliving,
daar staan ook meteen het aanhaalmoment van de kroonmoer en fusekogel in.
Buiten een momentsleutel hebt geen speciaal gereedschap nodig, hooguit een “fikse” dop voor de kroonmoer.
Wat betreft de stand aftekenen: als je een andere as er in zet, hoe moet dat dan?
Ik begrijp dat de homokineet in de ashoes versleten is. Dit veroorzaakt gekletter en gebonk.
Volgens mij hoef je die stand niet af te tekenen hoor (heb ik ook nooit gedaan, en staat ook niet in de haynes).
En je kunt beide assen er wel tegelijk uit halen, alleen dan even iets in het diff steken, want er schijnen zonder assen erin, tandwieltjes uit te kunnen komen.
Je haalt iig eerst je kroonmoer los (dop 35 heb je echt nodig, en een groot wringijzer), dan de fuseemoer, daarna de draagarm van de fusee halen (kan lastig zijn, wil nog wel eens goed vast zitten).
Dan haal je de as uit je wielnaaf.
Voor de linkerkant geldt, nu kun je voorzichtig de as uit het differentieel pakken (en een bakje eronder want je versnellingsbakolie komt eruit gelopen, en dat heeft geen prettige geur)
Voor je rechteraandrijfas (passagierskant), geldt dat je eerst de 3 boutjes van het tussenlager moet losmaken (daar gaat de as door de motorsteun). En daarna vanuit het midden het tussenlager naar buiten meppen (er zit een randje op het tussenlager, waar je met een beitel tegenaan kunt rammen). Dan komt de as vanzelf uit het differentieel.
Nieuwe as plaatsen gaat in omgekeerde volgorde, alleen even alles insmeren/invetten, en niet vergeten de versnellingsbakolie bij te vullen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Visa Ventje schreef:Wat betreft de stand aftekenen: als je een andere as er in zet, hoe moet dat dan?
Het is een goede gewoonte de as af te tekenen voordat hij eruit gaat.
Het KAN namelijk zo zijn dat als hij er anders in gaat een onbalans gaat ontstaan.
999 van de 1000 maal heb je er geen last van, maar je zal die ene maar zijn.
Bij een nieuwe as gaat dat natuurlijk niet op. Gewoon erin, dan komt het wel goed.
BTW, ik meen dat Citroen voorschrijft een nieuwe keerring in de bak te zetten.
Als je voorzichtig bent met terug zetten kun je dat achterwege laten.
Aan de andere kant: de kosten zijn het niet en als hij na een week gaat lekken, dan baal je.
Heel simpel: zet er bij het verwisselen van een as altijd een nieuwe keerring in. De kans dat je anders lekkage krijgt is best wel groot.
Als je ‘m vrij recent vervangen hebt en de keerring is nog fris, dan zou je kunnen overwegen om ‘m te laten zitten.
Het tussenlager heeft overigens maar 2 boutjes, die met steekje of érg lange dop 11 los gaan.
En als je het netjes doet tap je eerst de bakolie af via de aftapplug, dan ververs je gelijk ook het diff - en dat kan nooit kwaad.
Ich bin ein Breaker
gaat het hier niet om een 14RE? die heeft toch 2 lange assen, en een differentieel in het midden, en de bak in het onderblok?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ja dat klopt!
Dus dan is het weer anders, Goofblikscha?
Dan heb je geen tussenlager, en geen versnellingsbak die appart leeg moet. (maar je motorolie moet er dan wel uit natuurlijk )
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Goed, dan is de vraag of 1 van die assen van jou er op kan. De homokineet is “op”.
En de olie netjes op vangen, want die zit er nog maar 3 maanden in ofzo!!