Vraagje:
Met wat voor een dop (35, 32?) kan ik de kroonmoer van de aandrijfas er af draaien?
35. 36 past ook goed
Test
Overigens kan een BX ook zwaar gaan sturen van een gare kogel. Mijn ARMY BX deed dat ooit eens. Geen vreemde bandenslijtage, geen gebonk, niks. Maar na het vervangen van den kogel stuurde hij wel weer als nieuw.
Test
Ik zal meteen de kogel gaan bekijken als het spul los ligt. Heb je nog tips bij het vervangen van een aandrijfas van een 14re?
Is toch TU blok of 150A blokje? In ieder geval zo snel mogelijk je nieuwe aandrijfas in de bak douwen, verlies je zo min mogelijk olie. Dus is het handig dat je 2 mensen hebt 1 haalt de as eruit de ander douwt de nieuwe erin.
een 150c blokje. De olie moet er zowiezo uit, de olie wordt nl. vervangen.
schone olie is wel goed voor deze motoren meende ik
Bespeur ik hier Hollandsche zuinigheid? Gewoon lekker een verse plas olie erin. Dat vinden ze heerlijk. Vergeet niet dat zowel de motor en de bak in de zelfde plas olie lopen te roeren. Die komt er soms goed vies en drekkerig uit.
Test
Bespeur ik hier Hollandsche zuinigheid?
Bij mij niet er komt nieuwe olie in.
Iemand een betere manier om een fuseekogel te demonteren dan met een vuistje en een beitel ?
Dit is een van de weinige K*T klussen aan een BX
Soms zitten ze zo vast dat de brander er op moet , niet goed voor ashoes , wiellager en milieu
Een kogeltrekker of kogelvork gebruiken?
Thijsvandebles schreef:Bespeur ik hier Hollandsche zuinigheid? Gewoon lekker een verse plas olie erin. Dat vinden ze heerlijk. Vergeet niet dat zowel de motor en de bak in de zelfde plas olie lopen te roeren. Die komt er soms goed vies en drekkerig uit.
Als de vbak olie nog goed is dan heb ik het liefst zsm die nieuwe as erin Maar nu met motorolie en vbak in 1 zal ik ook gelijk de motorolie verversen. Even 5 liter aftanken…
Visa Ventje schreef:Een kogeltrekker of kogelvork gebruiken?
Ik bedoel de fuseekogel uit de naaf halen , als hij vervangen moet worden
Oh ja das een rotklus.
Facom verkoopt een speciale dop, die in het borghoedrandje grijpt. Wringijzer erop, en meestal gaat dat wel.
Als het niet wil haal ik meestal gewoon het fuseelager van de veerpoot af, en kan ja het onding fatsoenlijk in één werkbank plaatsen.
Dan kun je lekker kracht zetten, en er desnoods een staaf ijzer op lassen teneinde hem los te wortelen uit zijn benarde positie.
Test
Thijsvandebles schreef:Oh ja das een rotklus.
Facom verkoopt een speciale dop, die in het borghoedrandje grijpt. Wringijzer erop, en meestal gaat dat wel.
quote]
Ik wist dat er speciaal gereedschap voor was , maar heb ook gehoord dat dat geen succes was.
Maar “als dat meestal wel gaat” is dat al heel veel beter dan de hamer en beitel methode.
Zal eens kijken of ik daar zelf wat voor kan brouwen
Om de fusee te vervangen?
kweetnie of ‘t werkt, maar een passende moer op de fuseekogel draaien, en dan met een fuseevork er uit meppen?
Fuseevork kost iets van 10 euro, dus het is het proberen waard.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)