Bij mijn type 1 moet ik de scharnierpennen van de voorste deuren vervangen omdat ze uitgesleten zijn.
Ik heb er al een keertje met een drevel aan bezig geweest maar er kwam geen beweging in, wat zie ik over het hoofd?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Scharnieren van de deuren vervangen
Ik heb bij mij gekeken, en ik zie dat het een ‘bout constructie’ is, ofwel; het scharnier zit aan de deur met bouten en de andere zijde aan de koets vast met bouten.
Persoonlijk zou ik dan een compleet nieuw scharnier set steken. Lijkt me handiger. Temeer omdat je niet weet (?!?) of de pin is ingesleten, of dat de gaten van de scharnieren zijn uitgelubberd.
Je zou hoogstens kunnen proberen om het geheel uit te boren, iets opruimen/boren en er een oversized pen (bout) in zetten.
Succes met je klus.
Ja ik dacht ook al om de scharnieren eraf te schroeven maar dan moet de deur weer terug gesteld worden (niet dat ik dat niet kan…).
Veel plaats om aan de schroeven te kunnen is er ook niet vandaar mijn vraag.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Scharnieren van de deuren vervangen
Je hebt gelijk; veel plaats is er niet, maar met een ringsleutel is het wel goed te doen denk ik. (Komt misschien omdat ik F16 monteur ben, en dan moet je wel heel vaak vervelendere bouten&schroeven; vervangen)
Tip; als je toch gaat schroeven; plaats plakband naast/om de bestaande scharnieren, dan kun je de nieuwe gemakkelijker oplijnen en heb je minder af te stellen
Persoonlijk zou ik banger zijn om te dremelen of te boren; stel dat je uitschiet…
S6
Als het weer het toelaat ga ik dit weekend aan de slag, aan gereedschap ontbreekt het me niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Scharnieren van de deuren vervangen
Gisteren was het volle bak misere met het weer, maar vandaag is het droog! S6 Paso.
Ga zelf de mijne weer eens lekker wassen. (zoals iedere zondag morgen)
Nog even geduld, ik ben bij mijn broer aan het klussen want die moet eind deze maand verhuizen….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik was even aan het denken (ja dat is moeilijk ), Als de Berlingo is gebouwd op het ZX concept en je daar de deuren in 10 seconden kunt verwijderen moet dat bij de Berlingo ook zo zijn.
En het is dus zo.
Boven en onder zit er een schroef in het verlengde van (op) de scharnieras, verwijder deze en je heft de deur er zo uit (wel deurvanger losmaken en eventueel de bekabeling naar de deur afkoppelen).
Waarom had ik zoveel spel op mijn scharnieren? De bovenste schroeven zaten er niet in.
Het heeft even geduurd maar is dus opgelost in een kwartiertje.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Scharnieren van de deuren vervangen
Kijk, dat zijn de betere berichten / sleutelaars! Knap werk!
Dat verdiend een
M.