Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoi allemaal,
Ook mijn CX heeft her en der van die kleine roestplekjes, zeg 2-10mm rondjes. Niet door-en-door, maar moet wel bijgehouden worden. Wat is nu de juiste volgorde:
1 = kaalhalen met dremel/schuurpapier
2 = omdat je dan “deukjes” in het oppervlak creëert eerst weer strakmaken met plamuur (nog adviezen welke)
3 = roestwerende primer als RX5
4 = kleurlak en evt. blanke lak
Mijn vraag is nu: moeten stappen 2 en 3 in deze of omgekeerde volgorde?
En subvraagje bedenk ik me: beste adresjes om kleurlak te halen. Naar de dealer voor Brun Scarabee, of Motip?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Eerst primer dan pas de filler.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Je kan volgens mij gewoon spuitbusjes of lakstiften op kleur halen bij de automaterialenzaak.
Ik repareer kleine pitjes als volgt:
Uitfrezen met dremel (pas wel op dat je niet uitschiet) - primer in het freesgat -drogen - lakstift of spuitbus op een plankje spuiten/lakken - met een fijn penseeltje langzaam het gaatje opvullen met lak - laagje voor laagje tot je een iets hoger bobbeltje hebt t.o.v. de omgeving - glad schuren met het fijnste waterproef schuurpapier (probeer hierbij zo weinig mogelijk rond de schade te schuren - poetsen met commandant cleaner tot je er niets meer van ziet.
Probeer het maar eens op een niet zo zichtbaar stukje en je zult zien als je het zorgvuldig doet dat het resultaat nagenoeg onzichtbaar is.
gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Nog ff doorvragen: wat voor primer gebruiken jullie?
- RX5 moet eerst met RX10 worden overgeschilderd, wat veel te stroperig spul is (duidelijk bedoeld voor bodemplaten, wielkasten e.d.)
- En mijn ouwe potje ijzermenie was vergaan tot een mooie cilindervormige klomp ijzermenie
Gebruiken jullie “gewoon” menie, of bepaalde goedjes die onze troenen beter conserveren? En waar dan te kopen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Dan zou ik gaan voor Brunox.
Moet niet eerst nog een ander product krijgen maar moet wel in meerdere laagjes aangebracht worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
waar vind je die Brunox Paso? Heb ik nu al meerdere malen vernoemd gezien, maar ik ken het alleen maar om mijn fietsketting mee te smeren…
Hier bij de DHZ te koop, misschien ook wel bij Brezan of Halfords.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vandaag toch maar ff simpel langs de Praxis gefietst. Klein blikje Histor (dacht ik) “roestwerende metaallak” gekocht. Ziet er nagenoeg uit als ijzermenie, maar zou wat betere roestwerende eigenschappen moeten hebben. Ben benieuwd…
Eerste laagje zit nu op de 4 kleine roestplekkies, morgen 2e laag. Komende dagen nog even Brun Scarabée kleurlak scoren in Eindhoven , dan kan het geheel ook weer afgelakt worden. Al staat het roodbruin iets minder extreem storend op Brun dan op mijn Gris Perlé GSA en CX vroeger
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn er nog tips om alles wat je met een kwastje doet zo glad mogelijk te krijgen?
Meestal wordt het zo bobbelig…
Glad schuren met het fijnst waterproof schuurpapier en daarna ophalen met commandant cleaner.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Rogier Verhoef schreef:Vandaag toch maar ff simpel langs de Praxis gefietst. Klein blikje Histor (dacht ik) “roestwerende metaallak” gekocht. Ziet er nagenoeg uit als ijzermenie, maar zou wat betere roestwerende eigenschappen moeten hebben. Ben benieuwd…
Eerste laagje zit nu op de 4 kleine roestplekkies, morgen 2e laag. Komende dagen nog even Brun Scarabée kleurlak scoren in Eindhoven , dan kan het geheel ook weer afgelakt worden. Al staat het roodbruin iets minder extreem storend op Brun dan op mijn Gris Perlé GSA en CX vroeger
Ken de heilzame werking van Histor niet. Maar het lijkt me een oplossing van korte duur. Vind zelf fertan wel oke werken. Maar dan kun je niet even met kwastje wat bijtippen, en zul je echt moeten gaan primeren.
http://www.polyester-paint.nl/ (in Ehv) deze mannen kunnen wel het e.e.a. aan kleurtjes mengen. Of jouw specifieke gaat lukken zul je ze moeten vragen.
paso schreef:Dan zou ik gaan voor Brunox.
Moet niet eerst nog een ander product krijgen maar moet wel in meerdere laagjes aangebracht worden.
Dat heb jij mij ook een keer geadviseerd en ik moet zeggen goed spul!!!
Kaalschuren 2 / 3 lagen brunox laten uitharden. Laagje zinkspray en daarna netjes aflakken werkt perfect
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik heb zo’n potje met een kwastje aan dop. Dat ionieseert de roest. Idd kaal halen voorzichtig en dan erop smeren, dag laten drogen en dan word de roest zwart.
Lakstift word vrij netjes trouwens, alleen lastig metallic kleuren.
Gewoon kruisjes maken en niet te dik.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard