Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
bogaard77 schreef:ik heb ze op de SM. 205 65 15. Rijdt goed maar de wangen zijn te slap. dat merk je in snelle bochten…
Wel snelheidsindex ‘V’?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik weet niet wat bogaard onder z’n SM heeft zitten, maar ze zijn in ieder geval wel verkrijgbaar in V. linkje
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mag je eigenlijk met voorbanden met maat 175/80-15 rijden, aangezien je reservewiel kleiner is dan 180/185?
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat mag. Als je maar op load- en snelheidsindex let en op beide voorwielen dezelfde maat gebruikt. Vraag is alleen of je het wil… 175-80-15 is eigenlijk te klein.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ok, dank je wel!
Overweeg deze maat omdat ik met mijn DSuper in de stad eigenlijk niet echt lekker in 4 kan rijden.
Met ietsje kleinere wielen lukt dat (hopelijk) beter.
Loadindex 90 moet toch voldoende zijn?
Gisteren alweer: La Bombe is weer voor twee jaar goed gekeurd!!! yeh yeh yeh….
Weer even over de banden. Ik heb er nu 205/65R15 opgezet en vandaag eens een paar rondjes mee gereden. De afwijking op de teller met de werkelijke snelheid is ongeveer 10 kmh. Dus ik verbaas me over de mensen die met de 195/65R15 slechts 5% verschil hebben. Ik reed in een dorp met zo’n meter en op mijn teller reed ik 60, maar de meter in het dorp gaf niet meer dan 50 aan.
Overigens het rijdt een heel stuk anders met 205/65R15 tov 185/80R15. Op mijn DS zit een stuurstabilisator die rond het rechtuitpunt een knikje heeft en dat is met de bredere band en een stuurbekrachtiging niet een lekkere combi. Op de snelweg zit ik altijd kleine beetjes bij te sturen en dat waren nu hele stuuruitslagen. Ik heb daarom de stuurstabilisator iets anders afgesteld en nu is het weer als vanouds.
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die de 205 hebben uitgeprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan zo uitrekenen wat het verschil is. waarschijnlijk was je teller al niet precies..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De tellerafwijking kan je met de onderstaande link uitrekenen
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Tov een 185/80-15 scheelt het ongeveer 5 km bij 120 km/uur
Ik zou graag willen weten wat de originaliteits freaks gebruiken qua banden.
Als je nu niet naar de prijs kijkt, wat zou je dan kunnen kiezen? Ik heb vernomen dat als er nog een handelaar is die stelt de originele banden nieuw te hebben dat ze dan toch 30 jaar geleden nieuw waren en ze tegen deze tijd uitgedroogd en gevaarlijk zijn. Ik heb de originele voorbanden niet meer. Ik begreep dat ik met mijn 1964 model dan op 155 uitkom en in mijn geval zou ik er drie moeten hebben (incl. reserve wiel) In een webshop zie ik deze band Band XAS 155/15 Michelin
Artikelcode: 1938050
Band XAS 155/15 Michelin
————————————————————————————————————————
€ 203,49
Is dit dan een nieuwe band van 30 jaar oud, of werken ze tegenwoordig met herproductie.
ZO JA, heeft iemand hier ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zijn nieuwe, vers gemaakte banden! Michelin maakt van tijd tot tijd een partij nieuwe banden naar origineel model. Voordeel: nieuwere rubbertechniek maar wel de juiste maten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
En als gierige belg (...) vraag ik mij af wat er mis is of zou kunnen zijn met Federals?
Lokale bandenboer vond 3 alternatieven, Hankook (maar is eigenlijk een camionetteband gezien de laadindex), Vredestein Classic Sprint (heb ooit nog vredesteins op mijn cx’s gehad vooraan, veel geld voor een piepende, naar mijn mening slechte band) of Federals (86€/band gemonteerd en uitgelijnd)
Michelins een dikke 250€/st, vind ik het niet waard voor die 2000km dat de DS misschien rijden zal in een jaar.
Achter liggen nog goede originele 165 Michelinnetjes.
(PS bij het afnemen van de 4 velgen zaten er één 5inch velg op en drie 5,5 inch velgen, op zijn frans zeker…)
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
demuywo schreef:En als gierige belg (...) vraag ik mij af wat er mis is of zou kunnen zijn met Federals?
Even nadenken hoor.
eigenlijk alles. Te hard, verkeerde rubbercompound, slechte waterafvoer, wangen geven niet goed mee.
Je moet de vraag omdraaien. Wat is er GOED aan Federals.
Niets. Tenzij je een bestelwagen rijd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:
Loadindex 90 moet toch voldoende zijn?
Ben nog steeds aan het zoeken naar een tweetal andere voorbanden voor mijn auto die eigenlijk vooral stilstaat….
Weet iemand of load index 88 nog mogelijk is, of waar ik kan uitzoeken hoe ik de minimale waarde kan berekenen, al dan niet afhankelijk van het gebruik?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb afgelopen vrijdag mijn verdroogde goodyear en pirelli 205-55 vervangen door 4 yokohama 195-60. Michelins zijn niet te betalen hier in Zuid afrika. Vandaag op safari (met de citroen safari!) naar Hluhluwe; Neushoorns, giraffes en heel veel bokken en zebra’s, 300 km, rijdt een stuk beter dan de oude 205’s en ook nog zuiniger! Helaas kan niemand DS wielen balanceren vanwege de dichte velgen. Iemand ervaring/oplossing hiervoor?
Als je niet te veel trillingen hebt, gewoon niet balanceren.
Ik leg mijn banden van de DS meestal zelf om en balanceer dan ook niet. Rijdt prima. De wielophanging van een DS is dusdanig gedimensioneerd dat balanceren niet echt nodig is. In de jaren 60-70 werden de banden van DS-en bij de dealer ook niet gebalanceerd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper