Al deze verhalen gaan natuurlijk al jaren over de toonbank en eigenlijk wil ik niet van mijn Michelins af want die horen toch echt onder de dame te zitten.
Echter wil ik niet WEER 500 aan twee voorbanden gaan uitgeven. Puur omdat zij naar mijn mening te snel slijten en ik zeker met de dame echt niet als een kanonskogel door bochten heen vlieg !
Op de achteras laat ik de Michelins gewoon zitten en vervang ik ze ook door nieuwe als dit nodig is maar op de vooras ga ik nu toch iets anders proberen. De Hankooks zag ik al eerder bij Sanders liggen maar nu kwam ik ook deze Dunlops tegen >
Zou dit iets kunnen zijn, even ogenschouw daar gelaten dat ze er in vergelijking tot de originele er totaal niet uitzien ?
C’est une voiture du ministre !
Ik kwam op deze site (http://www.stuckey.com.au/news_200801-01.aspx) het volgende bericht tegen:
Dunlop Motorsport can now help owners searching for new, historically-proportionate tires for their Jaguar, Citroen or Mercedes. The reproduction of the Dunlop SP Sport D8 in size 185 VR 15, pairs state-of-the-art engineering with the authentic appearance originally featured on these older model cars.
With a permissible top speed of 240 km/h (150 mph), the Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach near Stuttgart obtained approval for the Mercedes-Benz 300 SL, so that this tyre can be fitted to the 300 SL without any worries. More specifically, approval by DaimlerChrysler means: “that the SP Sport D 8 meets all the stringent safety requirements which also apply to new vehicles. The test procedures required are extremely complex and can only be performed on the test facilities existing at the factory, but only in this way are 100-percent safety even under extremely difficult conditions and optimum handling and ride characteristics ensured.”
Jeff Hastie, Manager for Classic Tyres at Stuckey Tyre Service says: “These tyres are now available and are particlarly suitable for older Jaguars, Citroen DS and of course the Gull Wing Mercedes”.
Aah goed gevonden. Ga morgen maar eens even bellen !
C’est une voiture du ministre !
Ik heb de Hankook Optimo 715 al 8000 km onder mijn DS zitten in de maat 185/80-15. Ze bevallen goed. Ik dacht pas nog dat de DS wat zijwindgevoeliger was geworden maar toen er geen windkracht 5-6 meer stond was dat ook over. De afgelopen 2 weken ongeveer 3000 km door Frankrijk gereden en op de terugweg 950 km in minder dan 10 uur gereden. Continu 130 op de Tomtom gehouden en het stuurde prima. Met deze banden geeft mijn kilometerteller ook nagenoeg de juiste snelhied aan, 130 km is 128 km/uur. Geen kleine stuurcorrecties en ook bij regen geen problemen. Kortom een tevreden klant.
Ik heb voor ROADSTONE 165/80/15R 87T achter liggen de oude MICHELIN banden 155/80/15R
Ik heb de auto zo gekocht en het is mijn eerste DS dus ik heb niks om mee te vergelijken
Het voelt allesinds heel normaal aan
Maar ik las in’t topic dat voor 185 mag/moet liggen en dat 165 voor achter is
Foutje van de vorige eigenaar? Of is dat normaal voor een 72’er DSuper?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
pieterc schreef:Ik heb de Hankook Optimo 715 al 8000 km onder mijn DS zitten in de maat 185/80-15. Ze bevallen goed. Ik dacht pas nog dat de DS wat zijwindgevoeliger was geworden maar toen er geen windkracht 5-6 meer stond was dat ook over. De afgelopen 2 weken ongeveer 3000 km door Frankrijk gereden en op de terugweg 950 km in minder dan 10 uur gereden. Continu 130 op de Tomtom gehouden en het stuurde prima. Met deze banden geeft mijn kilometerteller ook nagenoeg de juiste snelhied aan, 130 km is 128 km/uur. Geen kleine stuurcorrecties en ook bij regen geen problemen. Kortom een tevreden klant.
Bevallen die Hankook’s even goed als je Michelin Energysavers 195/65 15, die je voordien had? ( En zijn die al versleten?)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik rijd al twee jaar met Continental premium contact 2 205/65 R15 voor onder mijn injectie en heb sinds de apk van mei ze ook achter er onder liggen. Past precies achter. Het bevalt mij heel erg goed. Het verschil met de orginele michelin is eigenlijk alleen dat ze wat lichter stuurt. Ze lijken een vleugje, echt miniem, harder. Maar ik heb ze ook vrij hard opgepompt. Dit was ook de band die uit de test van de duitse ds club net onder de orginele michelin eindigde( zie testverslag van een la bombe van 2005, meen ik).
En de prijs is ook leuker. Ik had ze voor 105 euro per stuk met opleggen en uitbalanceren.
Een nadeel, ze zijn ietje kleiner, de km teller geeft, 3 tot 4 km per uur meer aan, tov de 185 R15 xvs.
groeten,
Joris
De Hankooks zijn heel andere banden dan de Michelins. Ze hebben een veel hogere wang waardoor je wat stuurprecisie mist. Je snelheid ligt bij een gelijkblijvend toerental wel aanzienlijk hoger, dat scheelt bij 130 km/uur bijna 10 km. De Michelins bewaar ik voor het rijden met de caravan want je merkt wel dat je dan meet trekkracht hebt. En bij het rijden van een puzzelrit/rally, zoals bij Route des Duc´s is het ook fijn want de DS wordt dan opeens een soort kart.
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SalsaChris schreef:Ik heb voor ROADSTONE 165/80/15R 87T
Hoe heb je dat in BE door de autokeuring gekregen dan? De DS moet namelijk voor op 180/80-15 of 185/80-15 banden staan.
Overigens is de omtrek van de 165/80-15 veel kleiner dan die van de 180 of 185 bandjes en dat geeft dus flinke afwijkingen op de snelheidsmeter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja het is wat. Wat een gezoek en bijna allen alternatieven zijn voor lichte bedrijfsauto’s bedoelt.
De nieuwe Dunlop is echter wel voor een personenwagen ontwikkeld en heeft de originele hoogte en breedte. Ik zal mijn ervaringen met deze band wel even in dit topic T.Z.T evalueren.
C’est une voiture du ministre !
pieterc schreef:De Hankooks zijn heel andere banden dan de Michelins. Ze hebben een veel hogere wang waardoor je wat stuurprecisie mist. Je snelheid ligt bij een gelijkblijvend toerental wel aanzienlijk hoger, dat scheelt bij 130 km/uur bijna 10 km.
De Hankooks hebben dezelfde afmetingen als de michelins: namelijk 185/80/15.
Dus dezelfde wanghoogte en omtrek.
Ze kunnen wel anders aanvoelen (harder of qua grip), maar ik verwacht geen verschil in snelheid.
Ja precies, wel dezelfde afmetingen en ze lijken ook het meest op de Michelins echter toch maar net de Dunlops besteld. Ook in de originele maat en mede voor de DS bedoeld en niet voor bestelwagens, iets dat mij over de streep heeft gehaald.
C’est une voiture du ministre !
@Goddess’71 ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de Dunlops. Als de chef van Mercedes vindt dat ze het goed doen onder een 300SL wil dat helemaal niet zeggen dat ze het onder een DS precies zo goed doen!
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onder de SM werden deze banden in de jaren 70/80 ook gebruikt, in de maat 195/70-15 en 205/70-15. Ik hoop écht dat ze verbeterd zijn want onder de SM voldeden ze namelijk absoluut niet…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ppvandep schreef:@Goddess’71 ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de Dunlops. Als de chef van Mercedes vindt dat ze het goed doen onder een 300SL wil dat helemaal niet zeggen dat ze het onder een DS precies zo goed doen!
waterman schreef:Onder de SM werden deze banden in de jaren 70/80 ook gebruikt, in de maat 195/70-15 en 205/70-15. Ik hoop écht dat ze verbeterd zijn want onder de SM voldeden ze namelijk absoluut niet…..
Stelletje optimisten
@Goddess’71: Ook ik ben benieuwd. Ik hoop dat je ons verblijdt met goed nieuws!