Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Heb er nu vanaf begin mei ruim 5000km op zitten met 2 Retro’s voor, inclusief 3750km gedurende 2-weekse vakantie in FR. Ik ging trouwens met de nieuwe banden al meteen op vakantie.
In het begin wat zoekerig maar na zo’n 1000km was dat over en kan geen verschil merken met de Michelins.
Zeer tevreden dus. Slijtage moet nog later blijken
PS: achter 2 Vredesteins (lawaaiig), komen later ook Retro’s op
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bij mij zelfde ervaringen, laatste weken forse regen en diepe plassen zonder problemen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed om te horen dat de Retro’s het goed doen, want het zijn in feite Nankangs. Ik heb nu ruim 4.000km met de “nieuwe” Vredesteins erop zitten en herken niets van het genoemde over de Vredesteins tot nu toe. Geen kortere remweg, geen erger of minder erg geluid, geen aquaplanning, geen slips achter of voor, gieren in de bochten en weet ik het niet meer. Ik moet wel op een ding letten en dat is dat er genoeg lucht in de banden zit, over het algemeen 2 bar ‘achter’ is prima, maar ‘voor’ niet onder de 2,3.
Ik heb met Goodyears Wranglers gereden en die zijn echt stiller, maar te groot. De Hankooks (type?) hebben de DS een aantal keren in de slip gebracht voor en achter, daarom bij mij afgekeurd. Ik heb ook nog een Portugees merk gehad (Mabors?) en die zijn goed, maar drogen snel uit. En ik heb een tijdje op tweedehands Michlins gereden, maar dat is niet zo verstandig om überhaupt te doen; op tweedehands banden rijden; dus ik kan daar geen eerlijke vergelijk voor maken.
Ik denk dat Vredestein z’n lessen van het nodige commentaar ter harte heeft genomen en een betere band heeft ontwikkeld.
Korte aanvulling op de Vredesteins. Afgelopen week een paar stevige regenbuien gehad, de nodige files, rare remacties en geen centje pijn! Ik had wel jullie opmerkingen in mijn achterhoofd dus ik was extra alert. Achteraf helemaal niet nodig! Zelfs met de extreme regen perfect en snel tot stilstand gekomen, zelfs bij een onoplettend moment van mijzelf.
Klinkt als een rehabilitatie voor de Vredesteins.
Overigens de Retro Classics houden het ook erg goed bij de hoosbuien van de laatste tijd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vreemd dat die ervaring zo wisselend is…
waterman schreef:Afgelopen week tijdens Le Citron Pressé de eerste ervaringen met de “made in China” Retro Classic 185/80 R15 93H opgedaan.
Niet gelijk heel erg enthousiast… De eigenaar van de auto klaagde over verminderde grip op gladde wegen en een langere remweg. Ben natuurlijk zelf ook gaan rijden en inderdaad met name in de regen vond ik de grip tegenvallen en de remweg te lang.Daarna ging er een binnenband lek bij een andere deelnemer met deze banden: band gedemonteerd en eens goed bekeken. Ik vind de wang erg slap en ook wel dun. Het voelt wat iel aan. Maar dan de binnenzijde van de band: slecht afgewerkt, naden en overlappingen. Binnenband was lek gegaan door een scherpe oneffenheid aan de binnenkant van de Retro Classic 185/80 R15 93H…
De banden test moeten we nog steeds uitvoeren, meten is weten. Maar het valt nog niet mee om die test van de grond te krijgen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Volgens mij kunnen we dat nog steeds realiseren. Het is een kwestie van geld bij elkaar krijgen. Is het mogelijk vanuit een vereniging of stichting, die sinds kort zijn opgericht of al wat langer bestaan….
Goddess’71 schreef:Inmiddels ben ik gestart met het rijden in alle omstandigheden met op de vooras een tweetal Michelin Agilissen in de maat 195-70’15 (....) Wegligging is echt top hoor wat dat betreft en 1,8 voelt tot nu toe als een “juiste” bandenspanning voor onder de DS maar goed we blijven voorlopig gewoon kilometers eten en we gaan het zien.
@Goddess71: Ben je 5 maanden verder nog altijd tevreden? Toevallig ook stevige rem-ervaringen?
[Break 20 Familiale ‘71]
Ik rijd sinds april dit jaar met de Retro’s. Bijna 5.000 km. Zonder problemen. Maar…ik ben totaal niet in de positie om iets te vergelijken want deze 5.000 km’s waren de eerste in mijn leven met een ds. Ben van huis uit wel een echte Michelin-man overigens. Maar geen ervaringen met een x-as of xvs onder een godin.
Wat mij wel opviel tijdens het jubileumweekend in Parijs: op het circuit van Monthléry spoorden ze goed en kon ik zonder wringgeluiden een behoorlijk hoge rijbaan hanteren. Dat was niet voor elke ds weggelegd, diverse maakten een erbarmelijk gierend geluid. Maar wellicht waren dat de Vredesteins..😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vanmiddag bijna de DS van een vriendin getotalled…. Vredestijns… Gingen meteen glijden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Over de Nankang. 6000 km gereden met de Nankang’s achter. Na 1200 km kwam de eerste lekke band en 50 km later de tweede. Bij de banden boer de binnenband bestudeerd en ik zag dat er grote schuurplekken op zaten. Daarna tubeless gemonteerd en ze rijden prima. En voor achter vertrouw ik dat wel.
Min puntje ik vind dat ze een beetje aan de harde kant/ minder comfortabel aanvoelen tijdens het rijden. Ik vind ze tevens mooi ogen op onze voiture.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De hoogte/breedte verhouding lijkt niet te kloppen. Welke maat heb je er onder?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Lijkt inderdaad een laag profiel…
Die voelen minder comfortabel…
Update met betrekking tot de Retro’s; ondertussen 25.000 km probleemloos gereden. Stil, goed sturen, geen lekke banden. Kortom nog steeds tevreden.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen