Egbert schreef:Ooit Vredesteins gehad. Mijn probleem was dat de auto erg zoekerig werd.
Dat is denk ik het overstuur waar de test op de 1e bladzijde over spreekt bij de Vredesteins
Mee eens
Ik vond ze niet prettig onder een DS
Een XAs is vrij slecht wat betreft aquaplaning als ie minder heeft dan 4mm profiel, de XVS doet het beter (persoonlijke ervaring)
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je legt op de DS voor 185 XVS van Michelin en achter 165 van what ever. no brainer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@takkie swee, je zou nog wat kunnen rondvragen bij DS-garages. De meeste hebben wel de retro’s op voorraad.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Retro banden zijn niet meer super goedkoop. En zoals de test laat zien zijn ze vooral in natte omstandigheden maar zozo.
Als je goed zoekt kun je onder de 200 euro ook een Michelin XVS-P vinden. Lijkt me een makkelijke keuze…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het is een beetje net als de schoenen van Hugo. Als ik een eend of ds zie met verkeerd (lees niet Michelin X) profiel valt het me meteen op. En dat is niet positief opvallen…....
Daarom kies ik voor mijn AMI X en GSA XZX voor Michelins. Mijn DS heeft achter Michelin XZX en voor de Retro XVS. Die zien er goed uit en bevallen mij goed voor het gebruik van mijn hobby auto.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Die Retro banden zijn gewoon leverbaar bij Bandenleader, voor 89 euro per stuk. Michelin begint bij ongeveer 215 euro per stuk. Zijn op nat wegdek een stuk beter, slijten wel harder.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Nog even een praktische vraag… Als je banden bij (bijvoorbeeld) Bandenleader besteld is stap 1. Maar waar laten jullie die monteren? Vooral het balanceren vraag ik me af of dat overal kan. En of ze ervaring hebben met een binnenband.
Over binnenbanden gesproken. Die verkopen ze helaas niet bij de online bandenboeren.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom niet gewoon naar een DS specialist? Die leveren gewoon de banden en hebben ze zo om je velg liggen gebalanceerd en wel. Weet je zeker dat ze het vaker gedaan hebben en een balanceermachine hebben waar een DS velg op past.
Die conclusie had ik vandaag stiekem zelf ook al getrokken.
Ben alleen nog in dubio of ik XVS-P of XAS eronder wil laten leggen.
180 is de originele maat. En de P versie van de XVS heeft ook die minder mooie rand.
Maar qua rijden kan ik ze niet vergelijken helaas. Jullie een voorkeur uit eigen ervaring?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je hier het topic leest zie je dat de voorkeur meestal naar de XVS gaat.
Origineel is 185 alleen geleverd op de injectie en dan rondom dus ook op de achteras.
XVS is heel lang de goedkopere optie geweest. En daardoor populair. Maar ik wil graag de voorkeur weten qua weggedrag. Ik ken de verschillen niet.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De X-as is een wat smallere maar vooral rondere band. Heel comfortabel, de xvs is wat steviger. Beiden rijden lekker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Waarom niet gewoon naar een DS specialist? Die leveren gewoon de banden en hebben ze zo om je velg liggen gebalanceerd en wel. Weet je zeker dat ze het vaker gedaan hebben en een balanceermachine hebben waar een DS velg op past.
Voor een tientje per band…en dan is het ook echt GOED gedaan.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
rvdb20 schreef:XVS is heel lang de goedkopere optie geweest. En daardoor populair. Maar ik wil graag de voorkeur weten qua weggedrag. Ik ken de verschillen niet.
In vergelijking met wat is/was de XVS een goedkopere optie?
Vroeger was juist de Vredenstein een goedkopere optie, tegenwoordig dus de Retro banden, maar die zijn flink in prijs gestegen terwijl de XVSen juist goedkoper zijn geworden.
Goedkoper dan XAS bedoelde ik.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971