Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Logica: Je hebt voor één merk/type auto de keuze uit 2 merken/typen banden en je weet dat het ene merk/type een VEEL langere remweg heeft.
Welke kies je dan?
Citroen!
Ik ben voor een objectieve test Citromobile aanstaande. Blind dus (nee, niet tijdens het rijden ). Wil wel proberen een DS te leveren en twee sets banden, Michelin en Vredestein dus. Stel me een uitgebreide rit voor, met bochten, snelweg stoplichten enz. De chauffeur mag na 2 ritten vragenformulier invullen over comfort, veiligheid, remweg, op welke band hij denkt te rijden, enz (uiteraard zonder te weten welk merk ie gereden heeft). Wie durft? (Driver D, CLL Martin…..) testresultaten kunnen dan hier op het forum besproken worden. Lijkt me een mooi moment om over deze jarenlange discussie, gebaseerd op cijfers en (duitse) bevooroordeelde tests eens een persoonlijk (ervarings)tintje te geven.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
DriverD schreef:Logica: Je hebt voor één merk/type auto de keuze uit 2 merken/typen banden en je weet dat het ene merk/type een VEEL langere remweg heeft.
Welke kies je dan?
Zelfde logica: Je hebt voor je vervoer de keuze tussen een nieuwe auto met allerlei veiligheidssystemen of een lading oude auto’s waarbij het op jezelf aankomt. Welke kies je dan?
Jij dus duidelijk de LEVENSGEVAARLIJKE versie. Drama zeg.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In la bombe van een aantal jaren geleden stond een uitgebreide test met XAS, vredestein en, ik dacht, conti. Dus geen gevoelswaarde, maar een echt vergelijkend warenonderzoek. Ik raad alle deelnemers aan de discussie aan om dit artikel te lezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad. Deze test is al gedaan, door de Duitse DS-club. In la Bombe is die test -vertaald- overgenomen. Geen drama en ook geen noodzaak om deze test nog eens over te doen…. (En dan al helemaal niet een subjectieve test!)
Citroen!
Dat was wat mij betreft een absolute fake-test. Gedaan op het Continental circuit, georganiseerd door het Continental team en zelfs de banden werden door hen geleverd. Uiteraard lieten ze uit respect Michelin voorgaan met als goede tweede Continental en op afstand Vredestein als derde. Dat was vooraf duidelijk. Een geheel eigen impressie lijkt me best zinvol.
Wat die remweg betreft; bij de mindere band (welk merk dan ook) gewoon iets eerder remmen , probleem opgelost-geintje-
En kom op Driver D, laten we ‘t leuk houden; jij reed ook op Kumho’s naar Georgie.
Ik ben voor de test; aanmeldingen graag alhier, bij genoeg deelname regel ik banden, auto, en wat er zoal meer bij komt kijken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geloof je echt dat ingenieurs van Continental “uit respect” testresultaten verdraaien?
En geloof je echt dat je als amateur en op de openbare weg een goede bandentest kan doen?
Die Kumho’s waren geen slechte banden, jammer dat je ze niet meer kan kopen en dat ze niet in genoemde test meegenomen zijn.
Een defensieve rijstijl kan veel ellende voorkomen, maar maakt van een slecht band nooit een goede….
Citroen!
DriverD schreef:En geloof je echt dat je als amateur en op de openbare weg een goede bandentest kan doen?
Bedoel je hiermee dat de gemiddelde DS rijder het verschil niet waarneemt?
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. En ik sluit mij graag aan bij dat oordeel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn er hier nog mensen die vanavond gaan of is de discussie al gevoerd en kunnen we beter iets anders gaan doen…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jeroen ID19P schreef:DriverD schreef:En geloof je echt dat je als amateur en op de openbare weg een goede bandentest kan doen?
Bedoel je hiermee dat de gemiddelde DS rijder het verschil niet waarneemt?
Over de “gemiddelde DS rijder” kan ik geen echt oordeel geven.
Wel denk ik, dat het gevoel dat men heeft bij een band niet altijd overeen komt met de resultaten uit tests op circuit, onder vergelijkbare omstandigheden.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Jeroen ID19P schreef:DriverD schreef:En geloof je echt dat je als amateur en op de openbare weg een goede bandentest kan doen?
Bedoel je hiermee dat de gemiddelde DS rijder het verschil niet waarneemt?
Daarnaast zijn er bij de voorgestelde Citro-mobile test nogal wat variabelen die je liever niet variabel wil hebben. Zoals de ouderdom van een band. (Kan je een nieuwe XAS wel vergelijken met een oude Vredestein bijvoorbeeld?) Rijstijl van de verschillende bestuurders. Verschillend ‘gevoel’ van de bestuurders. Verschillende technische staat van de DS’en.
Voor een opjectieve test moet je zoveel mogelijk variatie uitsluiten, zodat alleen hetgene dat je wil testen varieert.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Natuurlijk moet je gaan, met het artikel over de duitse test in je hand.
Die duitse test was naar onze(*) mening absoluut niet fake. Wij hebben contact gehad met de Duitse DS club over de vertaling van die test. Er waren wel degelijk club mensen aanwezig tijdens de test, zij hebben zogezegd bovenop de test gestaan. De Continental was aanwezig als vertegenwoordiger van een ‘moderne’ band, in dat licht gezien is het nog verbazingwekkender dat de Michelin band (ontwerp 50+ jr oud) voor een beter resultaat zorgt.
Ondergetekende heeft met zijn DS voorzien van Michelins een grip en slip cursus gevolgd, daarover ook geschreven in La Bombe Citroen. De instructeur was absoluut onder de indruk van de grip en de mogelijkheden van de DS en schreef dit vooral toe aan de banden. Voor mij sinds die dag niets anders meer onder mijn DS.
(*=redactie La Bombe Citroen)
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:Als de remweg vanaf 100 km/u 9 meter langer is bij de Vredesteins (in vergelijking met Michelin Xas) kan je dat zonder overdrijven LEVENSGEVAARLIJK noemen.
Dat heeft NIETS met persoonlijke voorkeur te maken.
Nog vragen?
Ja, waar heb je die 9 meter vandaan? Ik heb deze test eens gezien van de duitse DS club (en nog maar eens bereikbaar op mijnalbum gezet) :
Ik vind hier geen 9 maar 3 meter remweg verschil bij nat wegdek. Weet niet welke snelheid, het verhaal bij de ‘resultatan-foto’ heb ik niet en http://www.citroends.de betsaat niet meer.
PS:
svp iets genuanceerder reageren. Autorijden is namelijk altijd LEVENSGEVAARLIJK. Ik wilde nuanceren dat je altijd keuzes moet maken om zo veilig mogelijk te rijden in een DS. Je moet altijd je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden, ook vanwege de remweg, maar er is meer belangrijk aan banden dan alleen de remweg.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De remweg die ik noemde kwam uit de Duitse test, en daarbij was de beginsnelheid 100 km/u, meen ik. Dan zijn de remwegverschillen groter dan in bovenstaande tabel.
Natuurlijk speelt er meer dan banden als je de remweg beschouwd, maar een dusdanig verschil noem ik gerust levensgevaarlijk.
Citroen!