Over versnellingsbakken….
Rudmer'86
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 07 juni 2008 07:46 PM

Hé mensen,

Vandaag heb ik m’n BX Sport opgehaald en heb van de vorige eigenaar 3 versnellingsbakken d’r gratis bij gekregen. Het gaat om een Sport bak, een 1.6 TRI bak en een 16v bak. Nu kan ik de bakken niet echt van elkaar onderscheiden eigenlijk. Ik weet wel wat de Sport bak is, want deze ligt half uit elkaar Laughing . De vorige eigenaar was bezig deze te reviseren, maar is daar halverwege mee gestopt. Nu zijn mijn twee vragen: Hoe kan ik de 16v bak onderscheiden van de 16TRI bak? En kan ik de lagers van de TRI bak gebruiken voor de Sport bak? Het probleem met de sport vers.bk. zijn namelijk de lagers en synchromeshen.

Voor de Sport open ik vandaag of morgen wel even een apart topic denk ik. Incl. foto’s Wink

Groet,

Rudmer

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 juni 2008 07:01 PM
  [ # 1 ]

Mijn 16TRI had een BE1 bak geloof ik, daarbij zit de achteruit naast de 1. bij de BE3 (16V o.a.) zit de achteruit naast de 4.
Volgens mij staat de bakcode ergens in de buurt van de hendels waar de schakelstangen op geklikt worden.
De 16TRI bak is trouwens verschrikkelijk kort, heel leuk om echt een fel wagentje te maken, maar je zit wel met een bak toeren als je 120 wilt rijden.
Of lagers e.d. uitwisselbaar zijn weet ik niet, maar de 16TRI bakken zijn ook best zeldzaam, misschien zou je beter nieuwe lagers kunnen steken als je daar toch mee bezig gaat.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Rudmer'86
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 09 juni 2008 12:08 AM
  [ # 2 ]

Hé bedankt man. Kan ik wel wat mee! Ik ga van de week eerst maar eens kijken of ik een beetje inzicht kan krijgen in de Sport bak. De vorige eigenaar heeft die versnellingsbak in een platte plastic bak gezet en vervolgens half uit elkaar getrokken. De gedemonteerde onderdelen liggen er ongeordend omheen Laughing.

Wat ik dan vervolgens met de TRI bak ga doen weet ik niet. Als ze zeldzaam zijn is het wellicht wel het beste om deze intact te laten, maarja… wat moet ik er dan mee? Monteren in de sport, zodat deze nog sneller optrekt? Opzich hartstikke leuk, maar dat gaat dan weer ten koste van de orginaliteit. Meer toeren bij hoge snelheid heb ik weinig problemen mee.

Eigenlijk wel leuk dit. Ik had de ballen verstand van versnellings bakken, de kennis gaat hierdoor met sprongen vooruit Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook