Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Puntje: Hoe bouw je een Cruise control met een vacuum servo in een Xantia? Het remsysteem heeft geen vacuum bekrachtiging lijkt me zo. Is er verder nog ergens vacuum beschikbaar, of moet je maar gelijk kijken om een systeem met een electrische servo?
Ik heb ook gezien dat er uitvoeringen van de xantia waren die standaard cruise control aan boord hadden ‘af fabriek’ Is dit eventueel nog achteraf in te bouwen? Is die bedrading standaard aanwezig? Affijn.. ik hoor graag jullie ervaringen..
Dikke van Dale: Citrofiel..
Ik neem aan dat je het over de 1.8 16v hebt die in je autolijst staat. In dat geval is het heel simpel, de aansluiting die door peugeot word gebruikt voor de vacuum bekrachtiging is bij de Xantia gewoon afgedopt. Doppie er af, slangetje er op en je hebt vacuum.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
wow, dat klinkt wel heel simpel.. Het is idd voor de 1.8i 16V.. Bedankt prutsy.. Kan ik die wijsheid ook terugvinden in het haynes boek? Volgens mij is zo’n vacuum bekrachtiger ook veel voordeliger dan een elektrische variant, dus dat valt al weer mee.. Iemand nog (een budgetair verantwoorde) aanrader voor een goede cruise control?
Dikke van Dale: Citrofiel..
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Tystos schreef:wow, dat klinkt wel heel simpel.. Het is idd voor de 1.8i 16V.. Bedankt prutsy.. Kan ik die wijsheid ook terugvinden in het haynes boek? Volgens mij is zo’n vacuum bekrachtiger ook veel voordeliger dan een elektrische variant, dus dat valt al weer mee.. Iemand nog (een budgetair verantwoorde) aanrader voor een goede cruise control?
Zoek in google eens op Jack Gold, deze fabriceert universele cruise-control units (met vacuum). Kijk wel uit, ze melden dat ie past in een Xantie 1.8 16V vanaf bouwjaar 2000.
Ik heb zo’n unit erin zitten (van de vorige eigenaar) en het werkt prima.
Volg tevens dit topic :
Succes en groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Kijk ook eens op het forum van de Xantia-club . Daar is veel te vinden over inbouw van cruise control in een Xantia. Bepaalde set van circa 90 euro wordt veel gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik ben ook een cruise-control aan het inbouwen, mechanisch hangt deze nu op zijn plek, de werkeloze vacuumpomp op het (Berlingo) blok mag nu eens wat gaan doen
Nu nog elektrisch aansluiten, ik kan echter geen doorvoer in het schutbord vinden om de draden doorheen te halen, het zit allemaal goed dicht en is behoorlijk goed geisoleerd . Heb de vraag ook al op XC gesteld, er moet toch ergens een doorvoer zijn??? heb geen zin om gaten te gaan boren.
De enige mogelijkheid die ik zie is een gaatje in het rubber maken waar de stuurstang doorheen gaat. De vraag is echter of dit mag, heb geen zin in gezeur bij de APK ofzo.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
@ ZX1.4i
Kijk eens bij een van de laatste reactie in dit onderwerp. Misschien heb je er iets aan?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=186654
Dikke van Dale: Citrofiel..
Thanx, ik heb toch maar een gaatje geboord, maar gelukkig niet in het staal.
De ruimte daar waar het ontgrendelingskabeltje van de motorkap naar buiten komt is van aluminium, als je daar c.a. 3cm links van een gaatje boort, kom je precies achter het rem/koppelingspedaal uit. Ik heb een 8-aderige kabel doorheen getrokken en de boel met siliconenkit afgedicht.
Het slechte nieuws is dat de cruisecontrol het niet doet, mogelijk defect, heb alles al 3x nagelopen en doorgemeten. Ik ga er maar een nieuwe bestellen en monteren, iemand goede/slechte ervaring met de cruisecontrol die Conrad verkoopt?
Ik had een gebruikte AP100 (John Gold) gekregen, en alles volgens jouw tips al doorgenomen, maar er kwam geen leven in, het ledje en/of de knoppen op de bedieningshendel zou toch moeten branden.
Vorige week deze MS 50 MAGIC SPEED van WAECO bij Conrad besteld en afgelopen weekend ingebouwd. De bedrading (zelfs de kleuren) is identiek aan die van de AP100, dus op dezelfde manier aangesloten en deze doet het wel. Het pulssignaal heb ik uiteindelijk afgetakt van het tellerpaneel, dat is de rode stekker, pos.5, grijs/bruine draad, dit stond op een documentje dat ik ooit bij de MediaMarkt heb gekregen. Er staat iets op van “WD = 5000 pulsen/km”, de MS 50 is standaard ingesteld op 1250pulsen/km, een lusje dat uit het kastje steekt kun je dan doorknippen om het naar 8000 pulsen/km om te schakelen. Dit heb ik gedaan omdat er niets gebeurde, de diagnose test ging wel goed, maar het rijden niet. Het bleek uiteindelijk dat ik niet de juiste pulsdraad te pakken had, nadat de gevoeligheid op “HI” ook niets opleverde, de juiste pulsdraad aangesloten en het werkt prima.
Zonder schokken pakt de CC het gas over, dit rijd echt ontspannend, geen gedoe meer met gas bijgeven als je een heuvel oprijdt, want zelf ben je altijd te laat, waardoor de snelheid teveel terug zakt.
Alleen jammer dat dit mooie hendeltje niet geschikt is voor de MS 50, dit mag de firma Conrad weleens duidelijk vermeldden, ik had deze bijna besteld.
Guido Tent schreef:Wel, dan bleek de oude CC vrij zeker defect
Wellicht of er was toch iets niet goed aangesloten, ik heb deze terug gegeven aan mijn collega, hij gaat hem in zijn GSA inbouwen.
Weet iemand of er voor de MS-50 ook hendeltjes te koop zijn?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
@ZX1.4i
Hoe heb jij één en ander nu ingebouwd? Kun je een kleine beschrijving maken en misschien wat foto’s toevoegen? Ik ben erg benieuwd….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nou ja, eigenlijk alles….in het kort….....lijkt me top accesoire zo’n cruise control.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje heeft zo te lezen een 1.9TD, daar is het mechanisch aankoppelen effe knutselen.
Ik zal later wel een foto posten
Effe een klein update, ik had nog een sleepring liggen uit een Xantia 1a met radio bediening, deze heb ik ingebouwd om de bediening op het stuur te monteren. bij een 4-spaaks stuur heb je links en rechts van die kapjes zitten waar optioneel de knoppen voor de stuurbediening zitten. Het bedieningspaneeltje van de Waeco MS50 pas hier precies op.
Het paste eerst niet echt lekker, bleek dat het nokje om de raw uit te zetten al aan de sleepring zit, dus het nokje wat aan het stuur zit verwijderd en dat past een stuk beter.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Hey dat is wel een goed idee om de bediening daar te plaatsen. Fraaie oplossing, ga ik ook zeker overwegen als de tijd daar is.. Zou je er een foto van kunnen plaatsen als het af is? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet…
Dikke van Dale: Citrofiel..