Hoi allemaal,
Ik zit met mijn BX 1.6 progress (DT-NS-09) in het prachtige zuiden van frankrijk (Neffies, Herault, Langedoc) het is hier super weer maar nu ff onweer en ik scheur de hele dag door het bos met de BX. Alles goed en wel dus.
Een klein probleempje, sinds kort verbruikt de bx echt heel veel koelvloeistof, tot een liter op 15 km rijden, het lijkt ook steeds erger te worden. maar na flink zoeken kunnen we geen lek ontdekken. We hebben een kwartier gezocht met draaiende motor, zonder een druppel te zien, maar er was toch alweer bija een kwart liter koelvloeistof weg…? de Fan slaat wel prima aan, en de motor loopt ook niet te warm.
Verdamp dat spul gewoon? of mis ergens iets. Waar zou ik op kunnen letten om het lek te vinden. ik wil het graag snel fixen, dit is nl wel erg onhandig.
Groet, Wiebe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even voor de zekerheid…
Als je de radiator telkens tot de nok toe vol schenkt, zal het het eerste deel er telkens weer uit gooien zodra hij warm is geworden.
Maar een liter per 15 kilometer is serieus veel! Verstookt hij het niet? Is je vloerbedekking droog? Hoe staat het er voor met de koelslangen tussen het blok en het schutbord?
Heel veel succes! Eneh, probeer het gebruik van een pil of andere “wondertjes in een flesje” te voorkomen. Dat geeft echt een bende in je blok, dat wil je niet!
Jemig, 1 liter op 15 km is wel heel veel.
Het eerste waar ik aan dacht, is de waterpomp, maar dan zie je het echt onder je auto uit gutsen (een de bijrijderskant van het motorblok).
Zoals Patrick al aangeeft: kijk eens goed bij het voeteneind van de bijrijder. Daar kan wellicht een lekkage zitten van de kachelradiator.
Wordt je verwarming (bij warme motor) direct warm wanneer je de verwarmingsknop op warm zet?
Kun je anders niet bij een Citroën-garage langsgaan? Die moeten daar veel te vinden zijn. Het lijkt me niet fijn om zo door te moeten rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat voor rook komt er uit je uitlaat?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bekijk je koelsvloeistofslangen nog eens goed als je motor warm is, het kan maar net zo zijn dat er ergens een heel klein straaltje koelvloeistog uit wordt geperst zonder dat je dat direct ontdekt. Enne, voordat je gaat bijvullen, draai eerst eens de ontluchtnippels even los, grote kans dat er lucht bij is gekomen, en des te sneller zal datgene wat je bijvult er weer uit worden gemikt.
Enne, je uitlaatgassen ruiken niet naar koelvloeistof? Het zou dan een weeige zoete geur moeten hebben, het ruikt een beetje naar verrot fruit. Als dat het geval is kan het je kopppakking zijn.
Ik krijg niet het idee dat hij het verstookt, de motor loopt prima een heeft ook geen zichtbare rook. Op de heenweg hebben we over 850km snelweg een 1:16.8 gehaald! voor de terugweg staat een recordpoging gepland om nu echt een keer 1000km uit een tank te halen.
binnen is de auto droog, de de slangen naar het schutbord zien er ook niet slecht uit.
rechts boven op het motorblok zit een slang met een kort bochtje die er een beetje brak uitziet, daar zit ook wat witte aanslag in de buurt. maar er is geen echt lek te zien.
De auto verloor altijd al een beetje koelvloeistof, maar dat was een halve liter op 1000 km ofzo.
ik vul steeds bij tot ongeveer de bovenkant van de radiator, de rest van de vulpijp blijft dan leeg is dat OK?
zo, de berichten komen snel binnen. bedankt daarvoor
de kachel doet het prima, dus daar zit het denk ik niet.
ik ontluchtna het vullen steeds even bij een klein zwart dopje op het motorblok, daar komt meestal alleen een paar druppels water uit.
We hebben al lekken gezocht met draaiende warme motor (fan slaat aan en uit) ook dan was er niets te zien.
Naar een garage moet ik sowieso wel op zoek denk ik, maar ik vind het natuurlijk handiger als ik gewoon een goed stuk slang ofzo kan ophalen, dan ben ik ook zo weer op pad.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien is dat ene bochtje met die witte aanslag wel de boosdoener. Of een van de slangen achter het blok, die uit het directe zicht zitten. Als het echt een heel klein lekje betreft is dat doorgaans moeilijk te ontdekken, een garage zou in zo’n geval je koelsysteem onder druk kunnen zetten om alsnog de oorzaak op te sporen.
Ik denk dat je maar gewoon moet doorrijden, ondertussen de conditie van je BX scherp in de gaten houdend (lampjes, rare geurtjes en geluiden). Zo’n lekje wordt meestal vrij vlot wel groter, dat zul je ‘m alsnog ontdekken en kun je het (laten) verhelpen.
In noodgevallen kun je evt. nog de dop van de radiateur een slagje los draaien, zodat het koelsysteem geen druk meer opbouwt, en er daardoor niet zoveel koelvloeistof uit perst. In die situatie spreekt het natuurlijk vanzelf dat je je BX niet zwaarder belast dan strikt noodzakelijk, dus rustig rijden!! Voor extra koeling zou je je verwarming ook nog vol open kunnen zetten met de ventilator op maximale stand (en raampjes open voordat je zelf de moord stikt van de hitte). En dan z.s.m. naar de garage.
Ter aanvulling op Winnetous bericht: ga anders even naar een Franse autosloop. Daar vind je genoeg BX’en. Probeer zo’n slangetje te scoren wat bij jou er wat brak uit ziet. Dan heb je in ieder geval een identiek slangetje op voorraad, mocht het onverhoopt slechter gaan met de lekkage.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ik vul steeds bij tot ongeveer de bovenkant van de radiator, de rest van de vulpijp blijft dan leeg is dat OK?
Nee, da’s dus al teveel. Volgens het boekje moet je bijvullen tot ongeveer 10 cm onder de rand van de radiateur. Alles wat je er meer dan dat ingooit, zal ie via de dop weer naar buiten persen.
Nou, Ik ga zsm op zoek naar een nieuw stuk voor die slang in elk geval of anders een stukkie slang, een bochtje en een paar klemmen.
goede tip voor het iets minder vullen. ik zal kijken hoe het gaat en laat wel weer iets horen. er moet in elk geval iets aan gebeuren want hij gaat in een ritje (15 km) van vol naar brandende lampen voor lege vloeistof…
groet
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vul je alleen met water bij? Want met koelvloeistof zou je toch moeten kunnen ruiken waar in de buurt een lek zit.
Slangen zijn niet hard als ze warm zijn?
En ontlucht ook vooral de radiateur! De vuldop zit aan het expansievat wat NAAST de radiateur zit, het is dus niet de radiateur die je vult. De lucht kan er dus niet anders uit dan via de ontluchtingsschroef en die zit bovenop de radiateur aan de andere kant v/d vuldop, bij de linker koplamp dus.
Als daar nog lucht in zit zal die genadeloos de koelvloeistof eruit persen als ie warm wordt!
En: een dop die eenmaal gelekt heeft moet je ook heel goed schoonvegen; er piept door een witte of groene korst heel snel wat vloeistof tussendoor en zodra dat gebeurt is het kookpunt verlaagd en het hek van de dam.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Balen om dit te horen Wiebe, succes met het oplossen! Doe je knap trouwens dat verbruik, bij mij zat ik met de DT-NS-09 altijd rond de 1 op 12/13.
het probleem is gevonden,
al het net wat teveel vullen en slecht ontluchten heeft waarschijnlijk geleid tot een wat groter geworden lek. vanochtn lag er een plasje achter het rechtervoorwiel en was ook de vloer bij de bijrijder nat. Het is dus de kachelradiator.
ik heb eigenlijk niet echt zin om de hele boel uit te gaan bouwen nu, en heb de kachel ook niet echt nodig nu. Ik dacht dus kan ik niet gewoon de boel afklemmen of de kachelleidingen doorverbinden?
Een uurtje en wat vieze handen later is de boosdoener gedemonteerd. De aanvoerbuis door het schutbord naar de kachelradiator is gescheurd. Hier in Frankrijk is vast een of andere shabby dealer te vinden die nog zo’n unit in de la heeft liggen, dus we gaan maar even (op de racefiets) opzoek…