Okay dan, net een telefoontje van de citro dealer gekregen. Mijn rode monster komt niet door de APK
Kreeg ik eerst een lijstje van een lampje hier en daar en een rempedaal rubbertje… en toen kwam het laatste erbij…
Het uitlaatspruitstuk heeft een scheurtje… Dat zou best een kunnen denk ik zo bij mezelf. een paar maandne terug heeft er iets van een backfire plaatsgevonden. De vacuumslang was toen gaar en de boel liep toen erg rot.
Hamvraag is, is dat te lassen ? ws niet, iemand een sugestie ? De dealer roept dat hij het voor 800 euro weer apk in orde maakt…\
Het gaat om een ZX furio 1.8i
Die uitlaatspruitstukken zitten op heel veel XU motorblokken, dus zijn goed verkrijgbaar. Op de ZX 1.6 en 1.8 bijvoorbeeld, maar ook op andere 1.6, 1.8 en 1.9 motorblokken. Kijk maar eens op service.citroen.com bij verschillende auto’s, datzelfde bestelnr. kom je heel vaak tegen.
Hoeft daarom ook niet veel te kosten zo’n spruitstuk, daar kun je niet voor gaan rommelen met het proberen te lassen enzo. Dat is sowieso niet bepaald makkelijk en duurzaam met dat gietijzer.
En een oude ZX naar de dealer brengen is naar mijn idee ook zonde van je centen. Zijn een hoop universele garages die waarschijnlijk nog vaker aan dit soort auto’s werkt dan de dealer dat doet.
ik ben het metr je eens hoor.
De klus gaat sowieso niet bij de dealer gedaan worden. De dealer vraagt 800 om de klus in zijn geheel te klaren incl die andere apk puntjes.
Das voor mij goed nieuws aangezien de dealer met 70 ex btw p/u rekent. Kortom de nota zal bij mijn eigen adres veel minder zijn….
maar die spruitstukken van een 16 of anders zijn toch niet op een 1.8 te gebruiken ??
Ik heb vanaf 6 september een spruitstuk over van 2,0 volcane. mag je van mij gratis hebben. alleen ik weet niet of het past. en of je zoveel tijd hebt om der op te wachten.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Ik heb maar ff op service.citroen.com gekeken en de spruitstukken van veel XU 8 kleppen motoren zijn hetzelfde. Hitteschildjes kunnen wel anders zijn, maar die zijn natuurlijk gewoon over te zetten. Een aantal motoren die ik ff snel heb gezien waar hetzelfde spruitstuk (zelfde bestelnr.) op zit:
XU5M
XU5JP
XU7JP (dat is de jouwe)
XU9JA
XU9JAZ
XU10J2
Kortom, volgens mij zo’n beetje alle XU 8 kleppen motoren die in een ZX gelegen hebben.
ik heb net ff met de dealer gesproken en bart Ebben…
De dealer wilde de dame die met de zx rijd laten tekenen voor reparatie… Een NAGELNIEUW spruitstuk in een 10+jaar oude auto… zonder ook maar de optie voor gebruikt te noemen… vin dik een rattenstreek.
dealerprijs is 234 EX voor het spruit stuk en 77 eur ex per uur en voor deze klus is men 3.1 uur kwijt… jawel 3 uur en 6 hele minuten….. zucht..
( oh ja, men had mijn achterlihcten nagemeten, iets met 60% oppervlak en ik kwam op 55%....)
zucht.
Bart ebben heeft iig een spruitstuk voor 100 euro
ik heb nu nog 14 dagen de tijd dus wachten op een gratis spruiitstuk in september is geen optie…
spruitstuk lijkt geregeld via cifo..
Jongens, hoe groot is die klus om dat te vervangen ? ja ik weet, ff hopen dat de boutjes niet breken ?
gun gum geen oplossing om m even door de apk te slepen en daarna lekker rustig sleutelen?
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
In crisis gevallen wel, maar een stevig rondje bellen heeft eea redelijk opgelost.
Ik heb dus een spruitstuk in de post zitten en zodra die binnen is frutselt mijn gaage die er in een uurtje voor me op.
Ook heb ik nog even naar de lampjes gekeken die zo zwaar werden aangekaart
Daar waar ze zo naar de 60% hebben zitten kijken is een lachertje. Wat bleek; het originele remlampje was kapot… Ik heb echter mijn mistlichten achter aan de remmen gekoppeld dus er was sowieso een remlicht, sterker dan het originele.. dat kapote lampje was alles…..
Heb overigesn ook even de pro forma nota van de citro dealer gezien.. die hadden ook gelijk maar een NAGELNIEUW hiteschild op de nota gezet. Heerlijk zo;n meedenkende club ...
Je hebt een veelkants dop 10 nodig voor de moeren bij het spruitstuk. Verder is mijn ervaring dat het zonder al teveel problemen los komt. De twee bouten die je spruit met kat verbinden zullen je meer problemen opleveren. De bouten liggen iets verzonken als het ware, waardoor een normale sleutel al snel van de bout schiet. Meestal is het ook geen 10 meer, maar 9,7 oid. Probeer eraf schieten zoveel mogelijk te voorkomen, want die bouten slijten snel rond.
Meest succesvol bij is een 1/4” dopje 10 met een klein rateltje eraan.
katuut schreef:gun gum geen oplossing om m even door de apk te slepen en daarna lekker rustig sleutelen?
Hoe moet je dat dan doen? En hoe wordt dat dan gemeten? kijken ze onder de motorkap met een CO2 meter of zo om uitlaatgassen te meten?
Jos
Jos van der Voort
Alles komt goed dus.
Een backfire gaat richting inlaatspruitstuk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017