Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mechuccio schreef:Zojuist met de HY naar Heythuysen gereden naar het huis van mijn ouders, daar aangekomen de motor stilgezet, en een paar keer gestart, dat ging steeds goed, dus vervolgens naar het tankstation gereden om sigaretten te halen, en nu staat de HY dus bij het tankstation af te koelen krijg haar weer niet aan maar inderdaad, vervelen doe ik er niet mee!
Het probleem zoals je dit omschrijft lijkt erg veel op een malfunctionerende condensator inderdaad. Ik zou daar eens beginnen. Heb dat zelf ooit gehad met een fiatje 500, kilometer rijden, nix meer, afkoelen, prima, kilometer rijden, nix meer enzovoorts.
Kan je bobine niet te heet worden ? Dan start hij ook niet meer warm.
Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is vooral een eendenkwaal, dat weet ik, maar het zou kunnen natuurlijk. In elk geval het contact uitzetten als de motor niet draait!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb haar net weer opgehaald en nu krijg ik haar iedere keer toch aan de praat, nou vind ik de vonk die ze heeft sowieso wat zwak dus een nieuwe condensator komt er op. Ook heb ik nog 2 carburateurs liggen waar ik eens naar ga kijken, maar het lijkt er op dat ik gewoon echt het trucje van starten met een warme motor door moet krijgen bij deze dame. Een korte tik op de startknop en als ze dan niet meteen aanslaat na een paar seconden weer proberen. Ik heb haar net ook opzettelijk verzopen en het lukte me toch om haar aan de praat te krijgen. Gisteren probeerde ik gewoon door te starten met vol gas en dat vind ze kennelijk niet lekker. Ik zal er nog wat meer mee gaan oefenen, maar langer dan 2 seconden houd ik die knop niet meer ingedrukt.
Waarom moet het contact trouwens eraf met een niet draaiende motor? vanwege het leeglopen van de accu?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je bobine wordt dan te heet en gaat stuk.
Dat geldt overigens niet als je een 123-ontsteking hebt.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Das dan duidelijk!
Die 123 gaat er overigens nog op komen, maar eerst wil ik haar zoals ze nu is gewoon kunnen starten met een warme motor
Maar het lijk er op dat ik het trucje langzaam maar zeker door begin te krijgen. 2 seconden starten, en dan meestal wanneer ik de knop loslaat begint ze ineens te lopen. Lukt dat niet, dan even 5 seconden wachten.
Maar morgen eerst een nieuwe condensator halen/bestellen want ik verwacht dat die gewoon te oude is en niet meer genoeg fut levert.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Goede condensator is idd heel belangrijk. Aan het filmpje van je draaiende motor te zien, is ie wel okay, maar vervangen geeft altijd een lekker gevoel.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik had het er met mijn vader nog over (die zit nu met mams in Italie met de C32D) Hij denkt (en dat klinkt logisch genoeg) dat er niet genoeg power is o een goede vonk te maken wanneer je aan het starten bent (startmotor trekt veel stroom natuurlijk) Dus morgen ga ik de dame lekker heet rijden en dan eens kijken hoe het met de zwengel gaat. Als ik met de zwengel wel zonder problemen het beestje aan de praat krijg dan is het natuurlijk overduidelijk. stom dat ik dat ding niet meegenomen heb woensdag, dat had wellicht heel wat ellende bespaard, maar ik dacht, zolang de startmotor draait heb ik de zwengel niet nodig, en zolang ze op de startmotor niet start is de zwengel helemaal zinloos.
Ach je, oud materiaal he dat moet ik toch nog allemaal door gaan krijgen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik weet niet hoe dat er bij een HY uit ziet, maar een Trax heeft nogal eens last van vapourlock bij warme motor. Aangezien je met ongeveer hetzelfde blok rond rijdt kun je natuurlijk wel eens hetzelfde probleem hebben. Kijk eens of je benzineslang over je blok heen loopt?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De benzineslang komt van rechts langs de versnellingsbak lopen en gaat dan de brandstofpomp in, die hangt rechts van het blok, en dan zit er tussen het blok en de carb ongeveer 30 centimeter slang, dus het zit allemaal aardig dicht bij de hete bak+motor inderdaad.
Ik zal eens kijken of ik niet iets van isolatie kan verzinnen voor die slangen. En de lekkende slang die door de ANWB is vervangen zou ook wel een oorzaak geweest kunnen zijn van het beroerde lopen en uitvallen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ok, bij jou zit er natuurlijk een crossflow kop op, bij de trax gaat de slang echt over het kleppendeksel, dan gaat dit verhaal ws niet op.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een vapourlock heeft het blok nooit last van.
Nadeel van slingeren is dat je bij warme motor geen dotje gas bij kan geven. Als ie echt nog volledig op temperatuur is, is het geen probleem. Is ie inmiddels wat afgekoeld, dan kan je de choke een tikkie uittrekken of vragen of iemand anders een het gas een stukkie indrukt.
Je hebt echt bijna geen vonk nodig om te starten. Als mijn accu de startmotor niet meer in beweging krijgt, is er nog voldoende vonk om hem aan te slingeren.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
OK, das dan weer nuttige info!
Iig ga ik toch die condensator vervangen (kost 4 euro) en ik leg een nieuwe bobine in de dashboardlade, je weet maar nooit.
Maar het starten gaat nu eigenlijk voortreffelijk. Ook met warme motor hoef ik geen gas te geven, gewoon een korte druk op de knop en hij springt aan, is het niet de eerste keer, dan wel de tweede keer. Zolang ik maar niet ga doorstarten, dat vind ze echt niet prettig, soms slaat ze dan wel aan na een seconde of 5 maar meestal blijft de startmotor gewoon draaien en doet ze verder niets. Toch blijf ik het opvallend vinden dat wanneer ik met een warme motor start, dat pas wanneer ik de knop loslaat en de motor nog 1 slag nadraait ze aanslaat. Dan zou je toch haast zeggen dat de vonk tijdens het starten te zwak is?
Ik vind de vonk namelijk niet echt overtuigend als ik een losse bougie bekijk tijdens het electrisch starten. Ik zou eens moeten bekijken hoe de vonk eruit ziet als ik met de slinger aan de gang ga.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat vind ik wel typisch voor deze blokken hoor, dat aanslaan op de uitloop van de startmotor en inderdaad niet doorstarten, dat doet de Trax ook niet.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Aha en zo leer ik weer wat bij!
Het wordt me duidelijker en duidelijker dat een HY geen BX is
Maar ik heb haar vandaag weer opgehaald naar Roermond, en ga er dadelijk mee naar Maastricht, de zwengel ligt achterin (die had ik woensdag niet bij me) En het vertrouwen is helemaal terug, nu ik een beetje door begin te krijgen hoe ik haar aan de praat krijg met warme motor durf ik alweer langere stukken te rijden, en dat is toch wel hard nodig want we moeten elkaar goed leren kennen voor ik naar Frankrijk ga met haar!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX