Nu mijn eigen DX motor zowel een scheurtje in de kop heeft als een scheurtje in het gietijzer (jawel prijs ) ben ik overgegaan tot de aanschaf van een andere motor die te reviseren is.
en zo geschiede. In zwolle een komplete motor opgehaald. Die motor haal ik nu stukje bij beetje uit elkaar. Ik heb ondertussen begrepen dat het gietijzer van de ID en DS motorblokken zich alleen onderscheid in wel- of geen injectie. Dat is gelukt, het gaat om een carborateurblok.
Maar nu zit ik nog met de kop. De aangeschafte motor is een DY3.
Het plan is om zo dicht mogenlijk bij de originele DX motor te zitten, maar dan een motor met een kop van na okt68 omdat toen op alle modellen de inlaatklep is vergroot (en er een stuk minder gietijzerproblemen zijn met blokken van na okt68) . Ik wil zeker die 2.1 liter houden.
Kan iemand mij vertellen of de kop van een DY3 motor hetzelfde is als de kop van een DX2 motor? m.a.w. kan ik de DY3 cilinderkop gebruiken op de 2.1 liter cilinders en koppakking? Of zit er verschil in die koppen? Uitwendig ziet die er vooralsnog hetzelfde uit maar hoie zit het met de grootte van de halfbolvormige ehh… bolvormen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Zwarte snoek
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zie
Komt uit het onderdelenboek.
5 verschillende koppen, dus….
Citroen!
Ah, dank voor de reactie, Ik heb het in mijn onderdelenboek niet terug kunnen vinden maar dat ligt aan mij. daar ben ik zeker van.
Even kijken, als ik het goed begrijp:
Als de code DX 112-016A in de kop staat dan kan die zowel voor DX als voor DY worden gebruikt en als er DX 112A-010A staat kan je die niet op een DX zetten?
Uit de koppakkingenmaterie begrijp ik dat je dezelfde koppakking nodig hebt voor DX als voor DX2. Ik neem dus aan dat ik voor DX, in het schema dat je geplaatst hebt, ook DX2 kan invullen?
Zwarte snoek
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het bovengeplaatste plaatje komt van
http://www.agua.nu/ ds-files/tony-jackson/green-cd/D Parts ‘72-76/648-1+2.pdf
En dan zoeken op cilinderkop. Meer info kan ik je niet geven.
Succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: verschillen cilinderkoppen DS
DS21_1968 schreef:Nu Kan iemand mij vertellen of de kop van een DY3 motor hetzelfde is als de kop van een DX2 motor? m.a.w. kan ik de DY3 cilinderkop gebruiken op de 2.1 liter cilinders en koppakking? Of zit er verschil in die koppen? Uitwendig ziet die er vooralsnog hetzelfde uit maar hoie zit het met de grootte van de halfbolvormige ehh… bolvormen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Ja, de kop is geheel gelijk. Kun je zo gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mixed signals,
Bedankt voor het adres DriverD, ik nog steeds aan het downloaden maar het is wel fijn om dit digitaal te hebben.
Nu ben ik er dus nog steeds niet helemaal uit. de DX 112-010A is na jul72 geproduceerd maak ik op uit het schema. De vraag is dus, als ik die code op de kop tegenkom of die op de dx (2.1liter) past.
Wat zijn eigenlijk de veranderingen geweest in Jun72? Waarom zijn die codes anders? of noemen we dit weer ‘typisch citroen’.
Zwarte snoek
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je kan ook de onderdelenboeken van de eerdere typen downloaden natuurlijk!
Citroen!
Ja, er wordt al heel wat gedownload ondertussen, natuurlijk ben ik begonnen met de oudere jaartallen.
Toch weet ik nu niet of ik de verschillen van de koppen van voor en na 72 uit de onderdelenboeken halen kan?
Mijn gevoel zegt me dat ik het advies van Waterman op ga volgen. Uitwendig zijn ze gelijk. Ik kan me niet voorstellen dat die kop bij een iets grotere ciliderdiameter het zal begeven.
Ik hoop, tezijnertijd (voor mij is dit een groot project), bij een motorenrevisiebedrijf terecht te kunnen die ervaring heeft met DS motoren. Mischien weten zij wel meer te vertellen.
Nogmaals dank
Zwarte snoek
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Advies van Waterman kan je zo opvolgen: Hij heeft heel veel sleutelervaring, ook aan DS-motoren.
Citroen!
ik ben de aluminium cilinderkop van mijn DX2 aan het afmonteren, maar zit met een vraagje over enkele (4) bouten net boven (2 cm.) de uitgangen van de uitlaatspruitstukken. Eéntje dient om het koelbuisje van de kop mee vast te houden, maar de drie anderen (sleutel 12)?
http://www.mijnalbum.nl/Album=WWLK3ZNF
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
walther259 schreef:ik ben de aluminium cilinderkop van mijn DX2 aan het afmonteren, maar zit met een vraagje over enkele (4) bouten net boven (2 cm.) de uitgangen van de uitlaatspruitstukken. Eéntje dient om het koelbuisje van de kop mee vast te houden, maar de drie anderen (sleutel 12)?
Daar zet je het bovenste hitteschildje mee vast .
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DS21_1968 schreef:Ja, er wordt al heel wat gedownload ondertussen, natuurlijk ben ik begonnen met de oudere jaartallen.
Toch weet ik nu niet of ik de verschillen van de koppen van voor en na 72 uit de onderdelenboeken halen kan?
Mijn gevoel zegt me dat ik het advies van Waterman op ga volgen. Uitwendig zijn ze gelijk. Ik kan me niet voorstellen dat die kop bij een iets grotere ciliderdiameter het zal begeven.
Ik hoop, tezijnertijd (voor mij is dit een groot project), bij een motorenrevisiebedrijf terecht te kunnen die ervaring heeft met DS motoren. Mischien weten zij wel meer te vertellen.
Nogmaals dank
Werd in 1972 de 21 niet vervangen door de 23?? Dan is de diameter van de bolvormige bolvorm groter vanaf ‘72
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.