Die had het vast in de ECU zitten. Normaliter heb je een losse ontstekingsmodule.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hilko16TZI schreef:karel schreef:Een bobine is géén ontstekingsmodule, zoveel is me duidelijk. Waar jullie het over hebben niet zo eigenlijk…
Mijn witte 16 tzi had die handel in een zitten. Bobine met moduul.
Of ik moet ergens iets totaal verkeerd begrepen hebben.
Ne hoor, die bestaan ook, is waarschijnlijk van toepassing op de Chic, da’s ook een 16 TZI model in feite….
Toch ??
Qua motor zijn de 16TGI en 16TZI gelijk; de vroege Chics zijn opgeleukte 16TGI’s, de Chics vanaf aug-sept 1991 zijn opgeleukte 16TZI’s.
Deze motor kan in de BX óf een bobine/verdelerkap hebben met Magneti Marelli G5 ontsteking, óf een verdelerloze met Magneti Marelli G6 ontsteking. Bij beide uitvoeringen wordt de bobine direct door de ECU aangestuurd. Er is dus geen geintegreerde module in de bobine.
In deze schemaas staan de G5 en de G6 allebei met verdelerloze ontsteking getekend, zo zijn ze in Peugeots gemonteerd. Direct gekoppeld aan de ECU, geen module ertussen. De verdeler-variant zat volgens mij niet anders.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heeft de TS die bobine al vervangen, nu?
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Nee, als het goed is komt de vervangende bobine zeer binnenkort binnen. Zodra ik hem dan vervangen heb zal ik mij weer melden met mijn bevindingen. Ik hoop het beste
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Vandaag kreeg ik de vervangende bobine binnen, het is gelukkig exact hetzelfde model! Het enige probleem nu is dat de schroefjes (het zijn van die tork’s of hoe je dat ook mag schrijven) met geen mogelijkheid los willen. Ik heb er al bergen met siliconenspray in gespoten, de torkdraaier (niet schroevendraaier dus) haalt al helemaal niks uit en met een grote tang krijg ik met heeeeel veel moeite er een beetje beweging in. Heeft iemand nog tips of is de enige optie anders om er kruipolie oid op te blijven gooien, in te laten trekken en dan nog maar proberen, desnoods met nog veel meer geweld?
Groetjes, Rik.
Even naar de automaterialenzaak, ik dacht dat brezan het ook heeft. Shock oil, koelt af naar -30. Krijg je alles mee los
Xsara Coupe
Je kan die nieuwe bobine ook gewoon even los laten hangen, en de oude op zijn plaats laten zitten.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ah dat klinkt goed, dat gaan we morgen dan maar eens proberen! Dankje voor je snelle reactie.
Dan krijg je dit
Niet op de kleur letten, dit was om uit te sluiten of vocht mijn probleem veroorzaakte.
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Rene van Maren schreef:Je kan die nieuwe bobine ook gewoon even los laten hangen, en de oude op zijn plaats laten zitten.
Mja, dat had ik al geprobeerd, maar toen kwam ik erachter dat er een soort magneten oid zitten die dus vast zitten aan het blok met die schroefjes wat de werking van de bobine beinvloed. Toen ik wilde starten met loshangende bobine was het in ieder geval een hoop geknal en totaal niet willen lopen… toen de oude bobine (die er op brute wijze uit gesloopt was) weer tussen de magneten gefrut was wilde de auto weer een beetje draaien, haalde ik hem er tussenuit, dan was het weer over en uit en draaide hij alleen op de startmotor. Dus vandaar moeten die dingetjes los.
Veel kracht gebruiken
Xsara Coupe schreef:Even naar de automaterialenzaak, ik dacht dat brezan het ook heeft. Shock oil, koelt af naar -30. Krijg je alles mee los
Xsara Coupe
Das een verdomd goeie tip, zal ik onthouden!
RikvdS schreef:Vandaag kreeg ik de vervangende bobine binnen, het is gelukkig exact hetzelfde model! Het enige probleem nu is dat de schroefjes (het zijn van die tork’s of hoe je dat ook mag schrijven) met geen mogelijkheid los willen. Ik heb er al bergen met siliconenspray in gespoten, de torkdraaier (niet schroevendraaier dus) haalt al helemaal niks uit en met een grote tang krijg ik met heeeeel veel moeite er een beetje beweging in. Heeft iemand nog tips of is de enige optie anders om er kruipolie oid op te blijven gooien, in te laten trekken en dan nog maar proberen, desnoods met nog veel meer geweld?
Groetjes, Rik.
Met kruipolie (bijv. IMAL) aan de gang; siliconenolie is een smeermiddel, net als WD40.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Het is gelukt met de Shock Oil en een hoop geweld. Aan de uiteinden van de bouten zat en blauw spulletje dus waarschijnlijk heeft iemand eens met lockbond of een dergelijk goedje lopen spelen. In ieder geval zitten de blaren op mn handen, maar de bobine is vervangen. Beetje een domper dan weer dat de motor nu nog steeds niet goed loopt. Ik had eigelijk al mijn hoop op de bobine gezet. Ik ga zo maar eens wat standaard dingetjes checken zoals of de bougies uberhaupt allemaal wel vonken. Ik hou jullie wel even op de hoogte van mijn bevindingen.
Groetjes, Rik.