Dag,
graag wil ik jullie het volgend probleempje voorleggen:
VERSCHIJNSEL: korte stroomonderbreking waardoor o.a. motor hapert
ACHTERGRONDINFORMATIE: Het betreft een DS 21 Hydraulique waar ik 2 maanden geleden 1-2-3-ontsteking heb laten inbouwen. Ruim een half jaar geleden is er een nieuwe dynamo geplaatst met interne regelaar. Toen de stroomonderbreking zich voor het eerst voordeed (3 weken geleden) liep de motor stationair en die viel dus acuut stil en geen enkel controlelampje brandde nog. Ik dacht eerst aan een zekering, maar die waren alle 4 oké. Contact uit/aan/uit en alles werkte weer als vanouds. Tijdens het rijden merkte ik dat de radio (die niet via het contact is aangesloten) soms voor korte tijd uitviel (verlichting en geluid vielen uit), soms gevolgd door horten en stoten van de motor, en dat ging vanzelf weer over. Overigens viel het geheugen van de radio bij die korte onderbrekingen (< 1 seconde) niet uit, dus de constante stroomvoorziening werkte blijkbaar nog wél. Garage Sanders had mij al eens gewezen op mogelijke bobineproblemen na het installeren van 1-2-3 ontsteking, dus de bobine heb ik preventief vervangen, ervan uitgaande dat dit de oorzaak was (bovendien zat één van de aansluitingen redelijk los). En ik moet zeggen: daarna ging het gedurende pakweg 300 kilometer prima , maar gisteren waren er weer dezelfde verschijnselen . Wat mij opvalt: als ik start, valt de radio even uit, en dat is een voorziening die ik wél ken van moderne auto’s (dan wordt er zoveel mogelijk vermogen naar de startmotor gestuurd), maar die ik niet verwacht op een DS. Voor zover ik kan nagaan, heb ik alle bedrading die met aarding te maken heeft, gecontroleerd.
VRAAG: Waar moet ik de oorzaak van de storing zoeken ? Aarding, bedrading, 1-2-3 ontsteking, of….....????
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Heb je al gekeken of de draad naar het startrelais goed contact maakt , die zit normaal gesproken met een plastic klemmetje vast , maar dat wil nog wel eens problemen geven
Dus als je auto afslaat en alle lampjes gaan uit , doe de motorkap open en rommel even aan die draad , gaan de lampjes weer aan ............
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
benjamin schreef:Heb je al gekeken of de draad naar het startrelais goed contact maakt , die zit normaal gesproken met een plastic klemmetje vast , maar dat wil nog wel eens problemen geven
Heeft het startrelais dan ook nog een functie als de motor al loopt ???
Ik weet namelijk dat mijn startrelais niet 100% oké is, want 1:50 keer dat ik start, doet-ie het niet (startmotor doet dan helemaal niets, althans niet via de starthandle), maar start ik via het knopje onderaan het startrelais.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Ik had dit laatst ook met mijn 123, bij mijn zat toen een bougie kabel niet helemaal lekker vast!.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Startrelais heeft hier niet mee van doen, denk ik. Ik gok op je contactslot en/of een aardaansluiting.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Startrelais heeft hier niet mee van doen, denk ik. Ik gok op je contactslot en/of een aardaansluiting.
Als die kabel geen goed contact maakt heeft je DS dezelfde symptomen , heb dit probleem al meer dan eens meegemaakt
Ik had een DS die ook telkens uitviel , alle lampen uit , deed ik de deur open en weer dicht ging alles weer branden
Heb toen de dikke draad naar het startrelais goed gemonteerd (tie wrap) en probleem opgelost
Maar kan evengoed een slecht contact in je zekeringkastje zijn , het is en blijft natuurlijk een oude auto
Heb je je 123 trouwens al gemonteerd Gerbert :
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist Ben! Die draad is de toevoor van stroom naar je boordcircuit! Zeer belangrijk klote stekkertje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Juist Ben! Die draad is de toevoor van stroom naar je boordcircuit! Zeer belangrijk klote stekkertje!
Dat noemen ze wijs door schade en schande en midden in de nacht op een donker landweggetje in the middle of fucking no where terwijl het steeds harder gaat regenen wanneer het gebeurt wil ook nog wel eens helpen het nooit meer te vergeten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Heren (daar ga ik van uit),
ga door !! ga door !! Hoe méér informatie en hoe méér informatie vanuit eigen ervaring hoe beter !
Hier kan ik iets mee, zeker weten, ik ga zo meteen op onderzoek uit.
Ik kan natuurlijk ook naar Garage Sanders rijden met een verzoek om het mankement te zoeken, maar dit vind ik véél leuker en vooral héél leerzaam .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Je kan ook even kijken naar de bedrading van je (als je voor de auto staat) linker zekeringenkastje , daar gaat ook nog wel eens het 1 en ander mis
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klinkt als een storing ergens kort bij de accu (zijn je accu-polen niet geoxideerd, wat is de kwaliteit van je accu) ?
Misschien biedt het electrisch principe-schema uitkomst om eens te kijken welke draden vroeg vanaf de accu vertrekken. Als het af en toe voorkomt is het altijd lastig. In andere gevallen zou je eens een zekering van een niet (veel) gebruikte groep eruit kunnen trekken en als het dan niet is opgelost, dan is het ergens anders te zoeken. Ga in dit geval niet rijden want de kans is groot dat een paar lampen het niet meer doen.
Een busje contactspray kan ook wonderen doen…..
Succes Jo,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
benjamin schreef:Je kan ook even kijken naar de bedrading van je (als je voor de auto staat) linker zekeringenkastje , daar gaat ook nog wel eens het 1 en ander mis
Eeehhhh, heb ik iets gemist ? Linker zekeringenkastje ?? Nooit gezien. Aan de rechterkant (bestuurderskant) zit een kastje met 4 zekeringen, maar links ?
P.S.: geef mij maar mijn 18 PK-eend: de volledige kabelbundel past in een schoenendoos maatje 37 , werkt wél zo overzichtelijk !!
En Bart: ik begin dus dicht bij de accu te zoeken. Overweeg om ook het startrelais te vervangen, ben nu tóch bezig om essentiële onderdelen (preventief) te vervangen, en aan zowel dat klote plastic stekkertje als bij de ingang van het relais is gesoldeerd, dus wie weet wat er al ooit aan geprutst is.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
[off-topic]
benjamin schreef:Heb je je 123 trouwens al gemonteerd Gerbert :
Hoi Benjamin…....nee, nog geen tijd gehad. Ondertussen wel een garagebox weten te scoren (voor weinig, zeg maar) zodat ik madame droog kan stallen in de winter en lekker kan klussen! By the way…..heb je die keienbak al verkocht?
[on-topic]
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
JoF schreef:benjamin schreef:Je kan ook even kijken naar de bedrading van je (als je voor de auto staat) linker zekeringenkastje , daar gaat ook nog wel eens het 1 en ander mis
Eeehhhh, heb ik iets gemist ? Linker zekeringenkastje ?? Nooit gezien. Aan de rechterkant (bestuurderskant) zit een kastje met 4 zekeringen, maar links ?
Bij de meeste DS-en zit het stuur (en het zekeringenkastje met de 4 a 6 zekeringen) links hoor! Of heb je een Engelse DS?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Benjamin zegt links als je voor de auto staat….....maar, dan moet je wel met je rug naar de D toe gaan staan. Het zit dus links als je achter het stuur zit en rechts als je voor de auto staat en naar de voorruit toe kijkt.
In de techniek is het gebruikelijk om, kijkend in de normale transportrichting, links en rechts te benoemen. Dus vanachter het stuur gezien zit links dus aan de bestuurderszijde…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan hebben ze het in de scheepvaart wel duidelijker met bakboord en stuurboord
Volg je hart, gebruik je hoofd.