Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als jij een paar lekkere Belgische biertjes meeneemt mag je hem zo op komen halen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Deal en PM
Net al even wat voorbereidend werk gedaan voor het vervangen van het contactslot. Kortom, de stuurkolom er uit gehaald (wat vanzelfsprekends is eigenlijk…).
Nu zit er op die beplating een relais. Welke relais is dat eigenlijk? Puur uit interesse hoor maar vroeg het me spontaan af .
Het slot zit trouwens wel anders dan gedacht . Maar de rest ga ik pas doen als ik het nieuwe slot in handen heb en dat ik weet wat wel en wat niet los moet/mag.
Komt wel goed dus
En na een volledige dag rondrijden weer terug thuis. Met een contactslot extra (+ een paar mooie BX’en gezien ).
Nu, voor het aansluiten van het contactslot. Er zitten aan dat slot 8 draden (4 witte en 4 rode), zijn alle rode (en witte) gelijkwaardig? Lijkt mij wel (anders zouden ze wel andere kleurtjes gebruiken zeker? ) maar toch maar checken voor ik straks mijn BX niet meer verplaatst krijg
Pfff… stom contactslot. Ik zie het niet echt meer zitten.
Ik ben begonnen met de kabeltjes te nummeren (rood 1 tot 4 en wit 5 tot .
Nu heb ik in positie M en A de combinatie 1 + 5. In positie M, 4+7 en 2 +6 en 3+8 zou starten zijn.
Waarom komt er van M naar A een combinatie bij? En waarom zijn er 2 connecties voor het starten?
??? Contactslot zit voor zo ver ik weet direct met de stekkers op de zekeringkast.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Bij dit contactslot zijn de kabels door geknipt en moet ik ze met suikerklontjes bevestigen. Maar denk dat ik een systeem gevonden heb.
Ga gewoon alle kabels die er nu in zitten nummeren (zowel aan kent zekeringkast als slot) , slot losknippen en meten welke verbindingen ik in welke stand heb met het oude slot. En dan daarna gewoon de juiste nummers verbinden.. Hopelijk lukt het want anders ben ik wel gezien :S
Poeh ja dan is het meer werk, doe je best !!!
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Het is gelukt…
Maar mensen, let op. Leg je stuur NOOIT op de achterbank (of waar dan ook) terwijl je aan het werken bent want dat is SCHERP. Ben echt boos op mezelf maar gelukkig staat er een bank te koop in Frankrijk :S
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Pieter,
als je het oude slot er uit hebt, dan kun je toch gewoon 1 voor 1 die kabeltjes doorknippen en vastzetten op het nieuwe slot?
Dan hoef je er niet bij na te denken en is het gemakkelijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Buiten dat, zou ik alsnog de stekkers uit de zekeringkast halen en het nieuwe slot op de JUISTE manier aansluiten. Dus met de bruine en witte stekker. Zeker de bedrading van m’n contactslot zou ik niet met kroonsteentjes vast willen zetten.
Aha, dus daarom. Is in principe véél simpeler ::) .
Maar het zit nu. Ik was trouwens van plan om het met die ‘klemdingkjes’ vast te maken (van die klemmetjes die je met een tang moet vastknijpen). Als ik ooit een nieuw slot monteer dan zal ik het echter wél goed doen (en dat zal wel moeten, want dit slot is ook niet meer ‘mint’, start niet elke keer via het contact).
Heb wel een ‘mental breakdown’ meegemaakt toen ik zag wat het stuur met mijn achterbank heeft gedaan maar komt wel weer goed…
BunnY schreef:
Heb wel een ‘mental breakdown’ meegemaakt toen ik zag wat het stuur met mijn achterbank heeft gedaan maar komt wel weer goed…
Daar kan ik me heeeeeel goed iets bij voorstellen. Lesson learned moet je maar denken (makkelijk gezegd natuurlijk..)
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je moet eigenlijk even doormeten wat precies met elkaar verbonden wordt in elke stand van het contactslot. In de elektrische schema’s staat precies beschreven welke witte en welke rode draad met elkaar verbonden moet zijn (in bepaalde stand van het slot). Ik heb dat ook een keer uitgezocht omdat ik m’n auto op afstand wilde starten.
Oh nu lees ik dat het al gelukt is . Goed bezig!
Zo heb ik het dus ook gedaan. Maar wou zo lang mogelijk wachten met mijn contactslot af te koppelen (lees: door te knippen). Uiteindelijk was dat de truk die het deed voor me (en mijn verstand gebruiken + logisch denken).
Uiteindelijk zit het goed, maar ga na de keuring het suikerklontje wel er tussenuit halen en ze anders bevestigen (want nu staan er te veel spanningen (geen elektrische maar qua trek) op de kabels vind ik)