In bochten niet echt, maar het gebeurt wel. Het is vooral als ik bijvoorbeeld opeens mijn gas los laat of optrek. Even zo’n KNOK. Ook als ik bijvoorbeeld op de snelweg overschakel van LPG naar benzine (dus middenstand tot het gas verdwenen is en dan benzine stand) geeft hij die knok. Op klinkers heeft hij het ook, maar als het de tokketokke-stangetjes waren dan zou hij het erger hebben me dunkt.
Nog wel gezien dat mijn onderste motorsteun gescheurd is. Dus dat de rubber niet meer goed is. Moet mettertijd een nieuwe in (maar nu even niet…).
Ow, had een ‘schuur’ geluidje achteraan. Blijkbaar een remblok verkeerd gemonteerd, dat probleem is dus ook weer opgelost


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
begin maar is met de onderste motorsteun vervangen dan.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Zou het daar aan kunnen liggen? En mijn garagist zei dat dit niet persé dringend was, dat het gewoon vooral zou zorgen voor minder trillingen. Of toch zo snel mogelijk vervangen?
Wat kost de rubber van die onderste steun? Manier van vervangen is de oude rubber er uit zagen, en nieuwe er in persen, toch?


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
van een sloper pakken. Een versleten rubber geeft speling. Dus met optrekken of remmen kantelt het blok.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dat is heel dat onderdeel dan?
Het hele stuk aluminium , ook het aandrijfas lager zit daar in
Zit met 4 bouten aan het motorblok vast.
Maar misschien zijn er wel losse silentblocks leverbaar , dan
hoeft de aandrijfas er niet uit , scheelt dus nogal wat werk
Ik ben nieuwsgierig hoe je de fusee er hebt uitgekregen.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hier kan je het wel zien:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
nanko schreef:Het hele stuk aluminium , ook het aandrijfas lager zit daar in
Zit met 4 bouten aan het motorblok vast.
Maar misschien zijn er wel losse silentblocks leverbaar , dan
hoeft de aandrijfas er niet uit , scheelt dus nogal wat werkIk ben nieuwsgierig hoe je de fusee er hebt uitgekregen.
Met een héél grote griptang (griptang was zonder te lachen 0.75cm 0.75 meter dus, oftewel 75cm minstens) en dan daar een buis op van nog een goede meter.
Met de griptang aangrijpen op het stuk het dichtst bij de schroefdraad en maar draaien. Voor vastdraaien hetzelfde maar andersom draaien (uiteraard). Het meeste werk was nog om de griptang er deftig op te krijgen en te beginnen draaien zonder ze er af schoot.
Maar, ik merkte dat mijn fuseekogel ‘uitsparinkjes’ had. Als je echter een frees en draaibank hebt ben ik zeker dat je een dop kan maken die daar net inpast en zo het losdraaien vereenvoudigd. Als je snapt wat ik bedoel
Maar nu, dat geklop. Ik heb er gisteren nog eens extreem hard op gelet en het zijn 2 soorten geklop. Als ik aan het stuur draaien dan klopt/kraakt hij soms ook, zelfs bij stilstand (maar niet altijd dus). Kan het nu zijn dat de stuurkogel (bestaat dat überhaupt?) ook versleten is? Of waaraan ligt het mogelijk nog allemaal?
@McDean: dat onderdeel bedoelde ik ook Maar als de aandrijfas er uit moet dan is dat ook weer zo’n gezever (en heb geen dop 34… , mijn onderdelenboer had geen meer liggen). Ik zal wel eens bij Citroën en bij de onderdelenboer gaan horen wat het rubberen deel alleen kost





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Holy crap! 0.75 cm griptang, dat is wel een flinke jongen . Ik zou overigens niet dop 34 zoeken, want het is 35. Met dop 36 (die makkelijker te vinden is) lukt het ook.
0.75m dus… Verdorie !!
En goed, ik ga dat toch eens bekijken op mijn lijstje (hou lijstjes bij van gereedschap dat ik mogelijk nog nodig zou hebben of zou moeten kopen)
Edit: en jep, op mijn lijstje stond het wel goed, maat 35
wat de motor silentblok betreft, haal de bouten eruit en snij de rubber weg. dan pak je een ijzerzaag en zaag je de oude ring door.
dan haal je’m der zo uit (het zagen is een heel werkje maar kloppen nog meer, dremeltje is ook wel handig). een nieuwe kost niet zo veel en kan je der met wat olie aan en een goeie griptang vlotjes inkrijgen.
wat je fusee betreft, is die deftig terug vastgezet (lees: het randje omgeplooid in de uitsparing) want als dat niet het geval is (de eerste keer dat ik het deed voorgehad) komt die fuseekogel der gewoon terug uitgedraaid wat niet zo ideaal is.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Jep, de randjes zijn omhoog geslagen
Maar ik ga zo snel mogelijk alle bouten van mijn subframe nog eens nalopen. Vandaag bij mijn lasser ontdekt dat er 2 bouten nogal los zaten (die van het veer-V-gedoe). Dus wie weet lost het weer vastvijzen van de rest ook nog wel wat…
En ik was ook van plan op die manier die motorsteun te vervangen. Komt wel goed hoor… vandaag toch weer complimenten gekregen langs alle kanten van mijn auto





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is opzich ook wel praktisch natuurlijk, als je subframe vast zit….
Exact mijn redenering. En ook zo snel uit te sluiten immers
Als je subframe losgelopen is dan zal dat het klonken wel veroorzaken. Dan is het vervangen van de motorsteun ook niet nodig