Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Vandaag is de achterzijde van de DS gedemonteerd, en de toestand is slechter dan gedacht.
Maar toch blijf ik opteren voor een deelrestauratie en geen overbouw.
Wat moet gebeuren:
gootjes
bumpersteunen
stuk binnenscherm achter de bumpersteunen
het complete achterpaneel incl. de 2 schelpen
de kofferbodem
de chassisbalk met de beugels en de aanslagplaat
en dan nog de bovenhoeken van de C-zuilen, een stukje plaat onder de wasbordjes en de hoeken van de binnenschermen achteraan. Dit gaat de carrossier zelf kloppen, daar zijn geen stukken voor.
Een heel werk dus.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
BEsuper schreef:Een heel werk dus.
Dat is een understatement…....Een hele nieuwe achterkant dus.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
BEsuper schreef:Vandaag is de achterzijde van de DS gedemonteerd, en de toestand is slechter dan gedacht.
Maar toch blijf ik opteren voor een deelrestauratie en geen overbouw.
Wat moet gebeuren:gootjes
bumpersteunen
stuk binnenscherm achter de bumpersteunen
het complete achterpaneel incl. de 2 schelpen
de kofferbodem
de chassisbalk met de beugels en de aanslagplaaten dan nog de bovenhoeken van de C-zuilen, een stukje plaat onder de wasbordjes en de hoeken van de binnenschermen achteraan. Dit gaat de carrossier zelf kloppen, daar zijn geen stukken voor.
Een heel werk dus.
Chassis is nog steeds te koop hoor , en naarmate er meer onderdelen van verkocht wordt hoe goedkoper hij wordt
Kun je zo de hele ” kont ” vanaf slijpen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
BEsuper schreef:Vandaag is de achterzijde van de DS gedemonteerd, en de toestand is slechter dan gedacht.
Maar toch blijf ik opteren voor een deelrestauratie en geen overbouw.
Wat moet gebeuren:gootjes
bumpersteunen
stuk binnenscherm achter de bumpersteunen
het complete achterpaneel incl. de 2 schelpen
de kofferbodem
de chassisbalk met de beugels en de aanslagplaaten dan nog de bovenhoeken van de C-zuilen, een stukje plaat onder de wasbordjes en de hoeken van de binnenschermen achteraan. Dit gaat de carrossier zelf kloppen, daar zijn geen stukken voor.
Een heel werk dus.
Klinkt als de besteding van mijn kerstvakantie vorig jaar. Achterpaneel kun je als 1 geheel kopen, kost geld maar geeft wel mooi resultaat.
Hou er rekening mee dat de onderkant van je C-stijl ook waarschijnlijk verrot is, tenzij dit al een keer vervangen is. Kun je makkelijk namaken en met stompe naden uitvoeren ipv met overlapnaden. Is wel niet origineel, maar het gaat in de toekomst daar tenminste niet meer roesten.
ik heb een paar stukken rond 20mm gebruikt als buigmal. Ook de U-profielen van de achter-ruit lijst zullen rot zijn, houten mal zagen, profielen zetten en in vorm buigen (zijn een klein beetje rond gebogen). Kun je gelijk ook de binnenzijde in de zink primer zetten.
Ik heb de binnenschermstukken achter de bumpersteunen zelf gemaakt, zag pas later dat hier ook reparatie delen voor te koop zijn.
Voor de gootjes verkoopt Chyparse reparatie delen in twee stukken. Ik vond later op internet (en ook op de citromobiel) reparatiedelen uit 1 stuk welke een veel mooier resultaat geven (dus smalle en brede gedeelte aan elkaar). Dus die zou ik niet bij Chyparse halen.
Success! Het is goed te doen maar wel veel werk
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Bart, is dit wat je bedoelt?
Dat zijn de tweedelige, ik zie dat Dirk Sassen ook de mooie uit 1 stuk heeft:
En uit 1 stuk zijn ze niet eens zo heel veel duurder….....misschien dat Chyparse ze inmiddels ook levert, toen in ieder geval niet.
Ik heb de rubberhouders die daar weer bovenop komen ingesmeerd met sikaflex en gebout.
Reparatie delen voor de hoeken van de binnenschermen staan er ook:
En de complete achterzijde ook:
Alleen dacht ik dat ik bij Chyparse wel goedkoper uit was voor dit stuk.
De rest staat er ook op, maar dat had je denk ik wel gevonden.
En wel voorzichtig je raamrubber weghalen, de onderste hebben ze bij chyparse iig niet op voorraad, hoeft ook niet want is prima her te gebruiken.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om de gootjes te vervangen? Ik zie wel “set watergootjes uit 1 stuk compleet (63 euro, Tom Verheyden)” maar heb ik daar mee genoeg? Zijn de rubberhouders (24 euro) erbij inbegrepen of zijn die ook nog apart? En de rubbers, zijn dat die zwarte plastic lipjes die er over zijn gebogen? Of is dat het Pallas model icm de mousse in de achterklep?
De bovenste 2 cm van het binnenscherm zijn ook slecht. Is dat stuk er bij of gaan we dat zelf moeten fabriceren?
De gootjes zijn wel heel slecht: op de linkerkant zat er een plaat op gepopnageld met daaronder allemaal roest. Van bovenaf was alles dichtgesmeerd met silicone. De carrossier wrong er eens aan en de boel lag op de vloer…
Dat was een pijnlijke verrassing.
Een mooie detailfoto van een goed of goed gerepareerd gootje zouden ons ook goed vooruit helpen, gezien er van mijn gootjes niet veel meer rest…
Gauthier
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Off topic, er is optie genomen op de rib van Adam.
Succes met verdere aanpak!
BEsuper schreef:Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om de gootjes te vervangen? Ik zie wel “set watergootjes uit 1 stuk compleet (63 euro, Tom Verheyden)” maar heb ik daar mee genoeg? Zijn de rubberhouders (24 euro) erbij inbegrepen of zijn die ook nog apart? En de rubbers, zijn dat die zwarte plastic lipjes die er over zijn gebogen? Of is dat het Pallas model icm de mousse in de achterklep?
Rubberhouders zijn appart, die zijn voor het kofferklep rubber
BEsuper schreef:
De bovenste 2 cm van het binnenscherm zijn ook slecht. Is dat stuk er bij of gaan we dat zelf moeten fabriceren?
Wat bedoel je daarmee, “normaal” slijp je de gootjes bij de knik af, het horizontale gedeelte laat je dus zitten, als dat ook rot is moet je dat dus ook bij maken. Als alleen achter die 2cm rot is (wat meestal het geval is) dan zit dit al in het reparatie deel voor de binnenscherm achterstukken. Ik heb dit toen zelf gemaakt, had ik geweten dat het te koop was had ik het gekocht.
BEsuper schreef:
De gootjes zijn wel heel slecht: op de linkerkant zat er een plaat op gepopnageld met daaronder allemaal roest. Van bovenaf was alles dichtgesmeerd met silicone. De carrossier wrong er eens aan en de boel lag op de vloer…
Dat was een pijnlijke verrassing.
Goot is best wel snel te vervangen, is eigenlijk het minste werk van de hele klus
BEsuper schreef:
Een mooie detailfoto van een goed of goed gerepareerd gootje zouden ons ook goed vooruit helpen, gezien er van mijn gootjes niet veel meer rest…
Gauthier
PB je mail adres even, dan stuur ik je vandaag een paar hoogresolutie fotoos
Ik denk overigens dat de C-stijl aansluiting aan de hoedenplank je volgende pijnlijke verrassing wordt…....daar zal ze ook behoorlijk rot zijn. Kijk even vanaf de onderzijde daar, er zit (zat) een moer die de achtergordel voorbereiding is. Als ik zo de rest van de dingen lees zal het daar ook behoorlijk rot zijn. Kijk voor je begint even goed naar de gehele auto, is ze het nog wel waard?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zo, ik ben net terug van de carrossier, het reparatieplaatwerk is binnengekomen. Ik heb de beugels bij Huub in ‘t Zandt besteld.
Een vraagje over een detail. Wat is de originele kleur van het chassis. Ik had altijd gedacht dat dat zwarte chassislak is, maar bepaalde delen, de koffervloer, de bodemplaat onder de matten, zijn donkergrijsachtig. Heeft iemand daar een RAL- of andere code van?
Bij mij is (en was) alles zwart, voor een break is het grijs
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Ik weet ook niet beter dan dat Berlines een zwart chassis hebben en breaks een grijs chassis.
Succes met het laswerk, volgens mij gaat jouw dame er weer helemaal bovenop komen.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Vreemd, de vloer onder de matjes en in de kofferbak is grijsachtig.
Nu ja, dan wordt het zwart.
Ik ga geen matjes meer in de koffer leggen, enkel een stevige geribbelde rubber mat op de vloer, zoals o.a. veeartsen gebruiken om hun automatjes te beschermen. Kwestie van condensatie onder de matten uit te sluiten, en te kunnen laden en lossen zonder het spuitwerk te schenden.
Inderdaad, deze DS komt er weer helemaal bovenop. Hopelijk ook nog binnen de drie, vier maanden, want de carrossier is klaar om eraan te beginnen, alles ligt klaar of wordt zeer binnenkort verwacht, enkel de beugels zijn in bestelling bij Huub in’t Zandt.
ik heb er alle vertrouwen in dat het in orde zal zijn, als ik zijn afgewerkte projecten zo zie…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
De carrossier heeft de zaag in de DS gezet, het ziet er niet echt hoopgevend uit als niet-ingewijde, maar ik heb er het volste vertrouwen in.
De linker C-zuil is al vernieuwd, nu nog de rechter (minder erg) en dan moet er niet veel meer zelf worden gefabriceerd. Dan zijn de reparatiestukken aan de beurt, en de beugels. Dan de hydrauliek aansluiten door de Citroen garage en kan ik naar de keuring!! Kwestie van optimistisch blijven, zelfs al ligt er een hoop roest naast je half gesloopte DS…
De bumpersteunen, de plaat waar de lichten op staan, de beugels, alles is nu naar de zandstralerij. Dan is het als nieuw en voor de prijs moet je het niet echt laten. Vorige keer betaalde ik iets van een 33 euro voor 2 achtervleugels en een kofferklep, nu zal het wat meer zijn want ik wil ook grondlak.
Waar gaan die bumpersteunen eigenlijk kapot dat er vervangers voor bestaan, zelfs inox vervangers. Ze zijn toch van dik staal gemaakt? Of is het de schroefdraad die kapotgaat?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bumpersteunen sneuvelen door roest in combinatie met aanrijdinkjes.
Succes met de DS!
Citroen!