1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Knakje in het stuur…CX-22TRS
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 25 juni 2008 03:47 PM

De volgende ..................... Laughing

Als ik na het afremmen weer optrek vanuit stilstand of soms op een richel of putdeksel rijdt dan is er soms een knakje hoorbaar in het stuur.

Volgens mij is er een mechanische speling, als je de stuurstang vastpakt, de stang die omlaag naar het stuurhuis loopt [onder het dash board] en je beweegt met je stuur zit er een speling.

Als je het stuur draait voel je de stuurstang iets later pas verdraaien / meedraaien.  Een vrijeslag zeg maar.

Ik heb het stuur gedemonteerd en ook de stuurkolomkappen maar ik kon de rubberhoes niet voldoende wegschuiven om het goed te kunnen zien.

Die hoes loopt van boven naar beneden, vanaf het stuur tot aan het schutbord.

De vragen;

Zit daar boven nog een koppeling.

In hoeverre mag die speling hebben

Komt dit vaker voor, ik ken wel een aantal CX eigenaardigheden deze niet


Als je met het stuur slingert en je kijkt naar het voorwiel bewegen die vrijwel direct mee, dus heel veel is de speling niet.


Ron

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 25 juni 2008 04:34 PM
  [ # 1 ]

Dat knakje komt me wel bekend voor. Wat je eens kan proberen is de koppeling in de stuurstang die onder je reservewiel zit, goed in te vetten (ik denk dat er dik vet op moet van het type dat je gebruikt voor aandrijfassen etc.). Het knakje kan komen doordat die koppeling droog is geworden. Bij mij heeft invetten goed geholpen.

Bij het invetten moet je je stuur tussendoor een paar keer een stukje verdraaien, zodat je overal bij kan. Dat lukt het best door je systeem drukloos te maken (bijv. een paar keer sturen met de motor uit of de ontluchtingsschroef van je hogedrukregelaar losdraaien) en dan het stuur (onbekrachtigd) te verdraaien.

Succes!

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2008 04:52 PM
  [ # 2 ]

In die rubber hoes lopen je leidingen van de stuurbekrachtiging en er zit een kruiskoppeling. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van speling of slijtage van die koppeling en het lijkt me ook, dat de fabrikant daar niet in gelooft, anders hadden ze die vast beter toegankelijk gemaakt. Om hierbij te komen moet je hele dashboard eruit, volgens mij.

Kijk eens even bij die koppeling die Gijs bedoelt. Vraag even aan je meisje of ze wil sturen en kijk dan aan welke kant van deze koppeling de speling zit. Daarna praten we verder.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2008 05:32 PM
  [ # 3 ]

In de hoes zit dus deze koppeling. Zoals je ziet een prachtig nieuwe van meer dan dertig jaar oud, omdat de hoes heel is gelaten. Met een gat in die hoes krijg je onherroepelijk stof en vuil bij deze koppeling en dat gaat dan zeker voor speling zorgen. Deze koppeling veroorzaakt niet de speling die jij waarneemt.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 25 juni 2008 11:14 PM
  [ # 4 ]

ZEER bedankt voor de foto’s W. Erg aardig.

Ik heb nog eens gekeken en ik was eigenwijs, sorry W Very Happy , de koppeling op de laatste foto heeft inderdaad geen speling.

Er is wel een soort vertraging….. als je het stuur draait verdraait de stuuras een tel later, dit heeft vast met de hydroliek te maken in de [ hoe zal ik het noemen] klok bovenin met de hydroliek.

Dit zal wel zo bedoelt zijn, als ik het zo voel is het geen volledig mechanische verbinding daar bovenin. Zo leren we steeds bij en ik hoop de rest van de lezers ook.

Ik heb ook de koppeling bij het stuurhuis bekeken en heeft geen speling,
zover alles in orde. Cool

Toch blijft het knakje, het zit echt bovenin, het is geen fusee want dat geeft een ander geluid, is harder en metaliger van geluid.

Als ik optrek hoor ik het knakje, soms een aantal achter elkaar waardoor een kraakje wordt, dit is ook licht voelbaar in het stuur.

Het lijkt of er iets onder spanning komt te staan of licht verbuigt.
Het geluid is echt t.h.v het instrumentenpaneel en de klok van de stuurinrichting, mogelijk komt het daaruit.

Ik vind geen directe spelingen dus ik zal er maar mee moeten leven tot het echt duidelijk wordt wat het is.

Misschien hoort het erbij en maak ik me veel te druk ?????


Wordt vervolgd….

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2008 11:54 PM
  [ # 5 ]

Geluidjes en gevoeletjes zijn moeilijk onder woorden te brengen, he?
Mocht je toch niet zeker zijn, ga dan even bij een gespecialiseerde garagist langs. Laat die het geluidje eens horen.

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 26 juni 2008 01:18 PM
  [ # 6 ]

is het een droge knak/kraak zoals een slecht gesmeerde deur die je langzaam opendoet?
Probeer nu eens die koppeling onder het reservewiel in te vetten zoals in mijn eerste anwoord. Ik had (ongeveer/precies) hetzelfde als jij: een kraakje bij optrekken en remmen, en ook bij langzaam insturen. Ik heb dat bij 2 CXen gehad. Royaal invetten hielp in beide gevallen.

Even testen met WD40 kan natuurlijk ook, maar dat is een korte-termijnoplossing.

Een vertraging in de reactie van de wielen op het stuur heb ik ook wel eens gehad, maar dat kwam door te weinig druk in het systeem (pomp versleten), al dan niet in combinatie met vervuiling van het systeem.
Als de drukregelaar klikt, kan je er wel van uitgaan dat er voldoende druk is. Heb je je hydraulische systeem wel eens gecontroleerd? (Filters in het tankje, voorraadbol, remaccu, LHM-olie verversen). 

En dan zit er nog een extra filtertje van het stuursysteem in het T-stuk dat te zien is op de eerste foto van Wendela: het T-stuk dat tegen het schutbord is geschroefd. Dat moet je helemaal loshalen (eerst systeem drukloos maken). Onder een van de leidingrubbers zit een plastic boutje dat je los kan draaien, en daaronder zit een filtertje in de vorm van een vingerhoedje.

Overigens kan je ook de stuurunit van de diravi zelf smeren met LHM (heb ik nooit geprobeerd). Ik geloof dat je dan het stukje dashboard onder je stuur moet verwijderen. Dan zie je een klein plastic dopje (5mm), dat er af kan, en daar kan olie in. Dat er een smeerpunt zit, geeft al aan dat het de bedoeling is om dat af en toe te smeren. Heeft iemand van dit forum dat ooit gedaan?

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 26 juni 2008 03:05 PM
  [ # 7 ]

Zeer nuttige info, Gijs.


Het is inderdaad de droge knak / kraak zoals jij omschrijft.

Qua druk in het systeem , ik weet niet hoe het met mijn voorraadbol is,
ik heb daar twijfels over, echter de pomp tikt niet vaak.

Hiervoor ga ik binnenkort eens naar Chypars.

Voor de rest ga ik aan de slag met jou info.

Het smeren van de diravi unit ga ik eens verder uitzoeken Very Happy .

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 26 juni 2008 03:07 PM
  [ # 8 ]

Als het niet help ga ik een bij T. v. Soest langs zoals W. al als raad gaf.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 juni 2008 09:47 PM
  [ # 9 ]

Re: Knakje in het stuur…CX-22TRS

r.kerstens schreef:

Als je het stuur draait voel je de stuurstang iets later pas verdraaien / meedraaien.  Een vrijeslag zeg maar.

Ik stap wat laat in de discussie, maar dit is een ‘feature’, geen bug zoals de IT’ers zouden zeggen. De hydraulische bekrachtiging hoort voor te lopen op de mechanische, dus lichte vertraging voordat het mechanische deel mee begint te draaien. De hydrauliek doet dan al zijn werk.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 26 juni 2008 10:17 PM
  [ # 10 ]

Da’s mooi, maar er is kennelijk ook een knak.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 juni 2008 11:32 PM
  [ # 11 ]

De ” dempers” in de spoortstangen durven ook wel eens los komen van het stuurhuis .

Hef de wagen van de grond en probeer met het wiel de spoorstang in en uit te bewegen , zo zie je of er speling op zit .

Een kleine zachte speling is normaal , het zijn tenslotte ook dempers .

Maar deze staan maar met één bout op het stuurhuis geschroefd , en dan normaal met een borgplaatje gezekerd .

heb er vroeger zeker meer dan tien terug moeten vastzetten whistle

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 26 juni 2008 11:45 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor jullie antwoorden.

Dat er een lichte vertraging is dat klopt dus Sans, mooi, ik had het eerst als speling geïnterpreteerd, dit was op de tast.

Nadat ik beter had gevoeld en gekeken dacht ik al dat het zo hoorde.

Weer wat geleerd ... Cool

Gijs, ik heb de koppeling onder bij het stuurhuis gesmeerd, eerst met wat WD40, dat kruipt goed, daarna met een zogenaamd PTFE hechtspray, deze verdikt en zet uit nadat deze uit de spuitbus is gekomen.

Wat denk je; knak weg bij het optrekken, de koppeling is toch volledig spelingvrij maar het heeft wel geholpen.

Later nog eens nadenkend heb ik het boeltje daar een aantal weken met een stoomcleaner gereinigd, mogelijk dat hierdoor de boel is droog gaan staan.

Mooi he, ik ben dan ook weer terug van een therapeutisch ritje door het mooie achterland Belgie.. Cool

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 26 juni 2008 11:49 PM
  [ # 13 ]

Beste Walter,

Jou info is misschien ook nuttig om eens na te lopen, ik heb onlangs de wielen nog los van de grond gehad [brug] en heb geen speling gevoeld, dit was puur controle en nieuwsgierigheid.

Maar waar zitten die “dempers"precies, heb je er misschien een foto van.

Dat is altijd handig, ook voor de rest van de forumleden.

Groet,  Ron

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 27 juni 2008 02:40 AM
  [ # 14 ]

Neen geen foto’s ik heb al jaren geen CX meer .

De demper is de verbinding van de spoorstang ( wielzijde ) met het stuurhuis .

Als ik het me nog goed herinner zit het geschroefde deel onder de rubber van de stofkap .

Als je een onderdeelboek bekijkt zal het je zeker duidelijk worden .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 27 juni 2008 11:23 AM
  [ # 15 ]

Dan weet ik wel wat je bedoelt volgens mij, er zit zoiets onder het stuurhuishoesje.

Ik pak er voor de zekerheid het wp boek een keer bij.

Dank

 

rON

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook