We zijn nog in de orienterende fase.
even bij het begin beginnen. Een vriend en ik zijn al enkele jaren bezig met het plannen en bouwen van een pickup op basis van een acadiane. Hij heeft een eendekoets verbouwd en ik een acadianekoets. Smaken verschillen tenslotte.
in de quest naar iets meer power ligt het voor de hand om een Visa blok te pakken. Dat zal een samengesteld blok zijn met de nokkenas van een V06/630 en de hogere zuigers, dus meer compressie, van de V06/640. Verder komt er een “drukvulling” zoals op de ami8 op. Het geheel wordt in geval van de eend aan een 2cv6 of diane bak gekoppeld en in het geval van de acadiane aan een LN bak met GS remmen.
Nu is dat erg leuk natuurlijk en met deze setup en de originele carburateur en een custom “high flow” luchtfilterhuis kom je aan ongeveer 40 krukaspk’s. Dit is al ge-duur-test in de 2CV van de eigenaar van de 2cv-acadianepickup.
Nu komt het: 40 sae? pk is natuurlijk niet genoeg. En een brandstofverbruik van 1:10 is behoorlijk begrotelijk met de huidige benzineprijzen. Een visablok heeft natuurlijk wel ongeveer 25% meer koppel. Dat is al heel wat. Maar dat kan beter. Met of zonder turbo of compressor. Injectie komt dan om de hoek kijken.
Aangezien ik al langer met het idee loop te spelen om mijn CX GTiTurbo aan te pakken lijkt me dit een leuk project om op te oefenen als het ware.
We zijn er nog niet over uit of het een gecombineerd systeem voor EFI en ontsteking moet worden of dat we het oude vertrouwde VISA full electronic ignition zullen gebruiken.
Het zal in ieder geval geen 123 conversie worden.
We hebben vanavond even zitten brainstormen en qua opzet hadden we zo’n beetje het volgende bedacht, bovenop bovenstaande:
-een relatief lang inlaattraject, met centrale luchtklep, injectoren kort op de cilinderkop. Dit voor meer koppel onderin.
-custommade uitlaatspruitstuk cq uitlaattraject zodat de lambda sensor gas ontvangt van beide cilinders. Dit leek ons een beter plan.
-injectoren van een 1300cc motorblok, bron nog nader te onderzoeken.
Mijn persoonlijke wens is dat het geheel in ieder geval op LPG moet kunnen lopen en dat dat niet (of nauwelijks) ten koste gaat van de prestaties.
Het zal waarschijnlijk een Megasquirtsysteem worden, dit omdat het volledig DIY is, begrotelijk redelijk uitkomt en we dit ook doen voor de leercurve. Ik heb zelf de ballen verstand van injectiesystemen en elektronische ontstekingen. De beste manier om daar iets van te leren is toch om er een project van te maken.
Dus ter onze lering ende vermaek, schroom niet om aanvullingen, suggesties, (opbouwende) kritiek te leveren op bovenstaande gedachtenspinsels
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
...als het goed is wordt in Rome op de ICCCR de injectie voor de 2cv gepresenteerd. Een electronische carb. met USB aansluiting om zelf je curves te wijzigen LPG-E85 of benzine. Je kunt dan ook zelf kiezen of je meer vermogen wil of juist zuinig wil rijden…
das dat ding van albertronic neem ik aan? is wel leuk, maar wil het zelf kunnen/doen…...
CX GTi Turbo 2 - All Black