Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Vandaag de grote gebeurtenis. De Traction Avant 11BL opgehaald uit Brabant. Een mooie rit gemaakt op deze perfecte dag. 23 graden, zonnetje. Het is een lust. Beelden zeggen meer dan woorden. Hier zijn een paar foto’s.
Op deze foto een leuk detail. De C4 heeft er ook zin in. De meter voorspeld nog 1400km tot aan de volgende pomp!
Gelukkig is de zomer nog jong.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik heb ‘m van dichtbij mogen aanschouwen: Echt ‘n hele, heeele leuke auto!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb em ook al mogen zien: Super leuke auto! Veel plezier ermee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wow, wat mooi!
Van harte met de aanschaf van deze mooie Traction.
Overigens is het wel heel toevallig dat jouw Traction en de Traction van Graddus beide voor het eerst op kenteken zijn gezet op 30 juni 1949.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Thanks mannen!
Je zou bijna zeggen aan de hand van de foto’s dat er helemaal niets aan hoeft te gebeuren. Dat is gellukig niet zo!
De auto heeft aandacht nodig op bepaalde plaatsen die overigens niet cruciaal zijn. (bodem, deuren etc)
Verder is de vergrendeling van de 2e versnelling niet in orde vermoeden wij. De auto schiet steeds uit de 2e versnelling. Zeker als er een beetje gas gegeven wordt.
Koppeling is niet in orde. Deze ontkoppelt nauwelijks en maakt bij het intrappen een schurend geluid. (klinkt niet oke) en dan zakt ook het motortoerental. Zelfs af en toe zo dat de motor af slaat.
Desondanks hebben we daar al aardig mee leren omgaan. Op dit moment ben je af en toe half machinist / half bestuurder..
Dat van de datum is wel heeeel toevallig!! Staat er meer info van deze trax op het forum?
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Ja hoor, die informatie kun je hier vinden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Da’s de mijne dus Leuke bak heb je daar, veel plezier er mee. Dat uit de versnelling schieten, heb je je voet van de koppeling? Op een Trax zit namelijk een vergrendeling die ongedaan wordt gemaakt door te ontkoppelen (probeer dus ook nooit de auto bij stilstand in vrij te zetten door aan de versnellingspook te trekken zonder te ontkoppelen, dan trek je alleen het mechanisme achter het dashboard in de war en kun je helemaal niet meer schakelen). Als deze vergrendeling een beetje te nipt staat afgesteld kan de minste druk op de koppeling al uit de versnelling schieten betekenen. Ik ken dit, je wil met wat gas de koppeling laten opkomen en dan schiet ie er uit. Enige remedie, eerst helemaal ontkoppelen, dan pas gas geven. Deze vergrendeling is overigens wel te verstellen, maar dat is voor zover ik weet een heel gepiel en kan volgens mij niet zonder de radiateur uit te bouwen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
goh, deze is wel eerder naar Nederland gehaald dan de mijne, maar het is ook geen originele hollander
De Traction van Dyane_ac078 is zeer waarschijnlijk een origineel Nederlandse Traction. In 1949 is ie op kenteken gezet. Toen bestonden nog de provinciale kentekens (1 of 2 letters voor de provincie, gevolgde door 1 tot 5 cijfers in het wit op donkerblauw). Pas in 1951 is de huidige (nationale) kentekenserie gestart, waarbij alle auto’s van vóór 1951 vóór 31 december 1956 opnieuw op kenteken moesten worden gezet.
De Traction van Dyane_ac078 is dus op 14 mei 1955 op een nieuw kenteken gezet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Oke dat wist ik allemaal niet ops: Bedankt XBXG!!
Het maakt het toch wel allemaal een nog leuker dat het laat aanzien toch een Nederlandse Traction is
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Het kan natuurlijk ook zijn dat de Traction in 1955 naar Nederland is gehaald, maar ik kan mij zo voorstellen dat dat toen zelden werd gedaan. De Tration werd immers nog tot 1957 gebouwd.
Het enige échte bewijs dat je kunt hebben, is de aankoopbon uit 1949, maar die zal waarschijnlijk niet meer bij de papieren zitten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
De Trax is redelijk compleet, maar zooo compleet nou jammer genoeg nou ook weer niet.
Ik ben bang dat je het nooit echt helemaal zeker gaat weten. Maar de kans is zonder meer aannemelijk dat de auto voor het eerst op de weg gekomen is in de Lage Landen.
Ondertussen gebruiken we de trax bijna elke dag voor een ritje. Het resultaat is dat het allemaal alweer beter rijdt dan in het begin. Auto komt een beetje “los”. De tweede versnelling blijft nu gewoon zitten.
De truc is:
- Schakelen (met dubbel gebruik van de koppeling, voor het soepel schakelen)
2e versnelling selecteren.
Koppeling laten komen.
- 2 seconden wachten om de vergrendeling zijn werk te laten doen.
- Daarna gas geven
Ze blijft dan braaf in de 2e versnelling staan.
Top!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Like I said (mocht je eens een iets slippende koppeling nodig hebben, dan kun je nog altijd de pook met de hand even vast houden)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dyane_ac078 schreef:Thanks mannen!
Je zou bijna zeggen aan de hand van de foto’s dat er helemaal niets aan hoeft te gebeuren. Dat is gellukig niet zo!
De auto heeft aandacht nodig op bepaalde plaatsen die overigens niet cruciaal zijn. (bodem, deuren etc)Verder is de vergrendeling van de 2e versnelling niet in orde vermoeden wij. De auto schiet steeds uit de 2e versnelling. Zeker als er een beetje gas gegeven wordt.
Koppeling is niet in orde. Deze ontkoppelt nauwelijks en maakt bij het intrappen een schurend geluid. (klinkt niet oke) en dan zakt ook het motortoerental. Zelfs af en toe zo dat de motor af slaat.
Desondanks hebben we daar al aardig mee leren omgaan. Op dit moment ben je af en toe half machinist / half bestuurder..Dat van de datum is wel heeeel toevallig!! Staat er meer info van deze trax op het forum?
Misschien vergrendelvorkje boven op de achterkant van het versnellingsbakdeksel afstellen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
graddus schreef:goh, deze is wel eerder naar Nederland gehaald dan de mijne, maar het is ook geen originele hollander
Is iemand de ex van mij wel eens tegengekomen? 84-85-US (1938)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
XBXG schreef:.....Overigens is het wel heel toevallig dat jouw Traction en de Traction van Graddus beide voor het eerst op kenteken zijn gezet op 30 juni 1949….
Zonder spelbreker te willen zijn: 30 juni is een datum die wordt gebruikt als de exacte datum niet bekend is. Kijk eens bij de RDW naar de 98-32-TZ, de 54-69-JT en de door Jantje genoemde 84-85-US. Of zou Citroën op 30 Juni EXTRA sterke auto’s maken….
Gr Martijn