Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Kogels en huizen kun je toch bij elkaar houden? Waarom geklapper met het remmen vlietmans?
Dat kan ja, maar als je ze al door elkaar hebt gegooid…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Kogels en huizen kun je toch bij elkaar houden? Waarom geklapper met het remmen vlietmans?
Aandrijving laat een slijtage optreden, je gaat de tripoides wisselen om deze slijtage te omzeilen, maar bij remmen worden de tripoides juist andersom, dus aan de andere kant belast; en daar zit juist de slijtplek, zo was mijn redenering, maar of het klopt , nooit geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Wat ik me herinner van die auto op die bewuste sleuteldag is dat er kogels van verschillende diameter in de tripode zaten. We merkten dat door ze van de as af te halen en dan los in de kogelbanen te schuiven.
Ongeveer 3 cm voor het einde liepen er 2 vast. Toen we ze daarna hebben opgemeten bleek de diameter van die kogels ongeveer 0.3 mm groter te zijn dan de andere kogel die wel goed door de kogelbaan ging.
Hieruit blijkt dat er voor de kogels ook verschillende maten zijn.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
even als aanvulling op id20drivere
Ik heb het al eens beschreven, op een sleutel dag (regio west) kwam iemand met een wel bijzonder probleem:
Als de auto op de originele kriksteun stond en je het wiel van de bestuurderzijde 1 maal rond draaide, ging
het motorbolk 1 maal 3,5 cm op en neer.
Navraag bij de eigenaar in kwestie gaf te kennen dat hij het motorblok er uit geweest was
Nadat diverse gedachten hierover waren langs gekomen heb ik gevraag of hij de aandrijfas wilde demonteren
Na een visuele inspectie viel mijn 1 ding op 2 triodekogel zagen er mooi glimmend uit en 1 leek wel wat
dof, dit bracht bij mij de gedachte “meten is weten”
Met als resultaat 2 kogels van 36,3mm en 1 van 36,0 hierop konden wij de eigenaar vragen of hij ze door
elkaar had gegooi het verlossende antwoord was “ik wist niet dat deze bij elkaar hoorde”.
Later op een Nieuwjaars treffen werd ik op mijn schouder geklopt, jij was toch degene die naar mijn
troidekogels en aandrijving heb gekeken.
Ja was mijn antwoord,.
Nou ik kan je vertellen dat was na het uitzoeken, meten, bij elkaar brengen en het geheel weer
samen bouwen het probleem en het is nu opgelost .
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Hoi Roland. Wij hebben het hier over de zelfde auto.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
id20driver schreef:Hoi Roland. Wij hebben het hier over de zelfde auto.
klop cees en jij waren eerst aan het puzelen met de lenktes van de aandrijassen als ik het goed heb
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Mooi geregeld bij die dame dan.
Helaas ligt het bij die van mij vermoedelijk iets anders. De motor is er niet uitgeweest, de kogels zijn niet omgewisseld, ook niet bij het omzeten van de aandrijfassen (juist vanwege te verwachten pasproblemen, zo leer je altijd wat van anderen op het forum) die ik heb gebruikt.
Het opmeten van de kogels zou natuurlijk geen kwaad kunnen op zich, dus daar zal ik nog aan denken als ik er mee aan de slag ga.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Vandaag de dame opgehaald, apk goedgekeurd.
Motorblok slingert nog steeds, dus met beleid terug naar huis. Dat soort bewegingen kost je volgens mij weer een lager als je niet oppast.
Voorlopige conclusie, gebroken motorsteun links. Daar waar het zo lekker vol zit….. Dus waar er geen bal van te zien is.
Ik denk na terugkomst van vakantie dar er dan maar gelijk 2 nieuwe in gaan, links en rechts. Daarna de half-automaat goed afstellen, en rijdne met die handel!
Met 34 graden van vanmiddag had madam het sl snel warm, en bleek thuis toen ik stopte, dat de dame weer sponbtaan afsloeg. Te weinig toeren, met ingetrapte remknop, en net niet snel geneog met de handel in ee neutrale positie…..
Maar het comfort van het rijden, on overtroffen, nog steeds.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik vindt dat toch een beetje een vreemde conclusie; vooral wanneer de beweging alleen optreedt binnen een bepaalde verdraaingshoek van de aandrijving. Wat je wel zou kunnen concluderen is, dat deze motorsteun is gestorven als gevolg van het euvel….......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Als ik alles zo lees krijg ik de volgende gedachte:
Dat de uitlijning van de aandrijfas niet geheel over de hartlijn in 1 recht lijn met de
versnellingsbak (uitgaande as) staat.
Dit is wel belangrijk voor het goed functioneren van het triode huis en het niet vasthouden
in de spiebanen (lees gleibanen) van de triodekogels.
Iets excentrische draaien en hij houd de boel vast en je motorblok beweegt.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën