Mijn collega met 1.4i motor met DIS onsteking heeft last van backfire op gas.
Het was eerst heel erg, er viel zelfs op benzine niet mee te rijden, vol gas en de auto ging niet harder dan 40 a 50km/uur. Een grote beurt gedaan, nieuwe olie, filters, bougiekabels, bougies, kleppen gesteld en de timing van de D-riem gecontroleerd.
De kleppen stonden idioot strak, kreeg geen voelermaatje ertussen, na de beurt liep de motor goed, in iedergeval op benzine, op gas was het af en toe een backfire. De motor loopt nu op benzine nog steeds goed, alleen met gas zijn de backfires erger geworden.
Nou ben ik helaas geen gas-kenner, heeft er iemand nuttige tips waar ik het in moet zoeken?
Ik zit zelf te denken aan de kleppen nog een keer stellen, zelfs iets ruimer zetten en dan een compressietest doen, om slechte kleppen uit te sluiten.
Vaak wordt backfire veroorzaakt door een slechte ontsteking. Op lpg merk je er eerder wat van dan op benzine (vonk springt moeilijker over tussen een lpg-luchtmengsel dan tussen een benzine-luchtmengsel). De hoogspanning gaat dan wel eens een andere weg zoeken dan via de bougie.
Dus DIS bobineblok en bougiekabels eens vervangen door andere (die van jouw auto bijvoorbeeld) en ook de bougies vervangen.
Een backfire treed vaak op bij een arm mengsel, hij zou dus op lpg te arm kunnen lopen. Dus kijk eens met de lambdasonde mee of ie arm loopt. 4-gastester eraan hangen is natuurlijk nog makkelijker als je daarover kunt beschikken.
De bougies en kabels zijn vervangen door nieuwe, uitwisselen met mijn auto gaat niet lukken, ik heb een diesel
Afstellen van de onsteking is volgens mij met een DIS bobine niet mogelijk, dat word door de ECU geregeld.
De tip van de 4-gas tester is een goede, welke waarde zou er dan anders of afwijkend moeten zijn?
Hahah, ik heb me iets teveel laten leiden door je gebruikersnaam
Kun je niet ergens een DIS bobine lenen? Als die doorslaat, dan kun je dit probleem nl. ook krijgen.
Te arm mengsel is het makkelijkst te zien aan de lambdawaarde op de viergastester. Als het lambdagetal boven de 1,03 komt, dan is het mengsel te arm. Meet ook bij verhoogd toerental (zo’n 3000 toeren) of de lambdawaarde goed binnen de grenzen blijft.
Lager dan 0,97 is ook niet goed: te rijk.
Maar zijn er echte backfires (dus een terugslag in de inlaat) of bedoel je dat ie ploft/knalt uit de uitlaat? Bij backfires zal op z’n minst de luchtinlaat losknallen. Dan kan bijvoorbeeld de MAP sensor het ook begeven.
Heeft ie niet ergens een luchtlekkage in het inlaat traject? Dan krijg je ook prachtige knallen.
Gr Jaap
De backfire treedt vooral op als je bij hoge toeren het gas loslaat om te schakelen.
Ik heb de bobine getest, door een bougiekabel los te trekken, eerst die van cylinder 4, geprobeert om een backfire te forceren, maar dat lukte niet. Toen die van cylinder 3 losgetrokken en ja hoor, de backfire was weer terug. Kan ik hieruit concluderen dat de DIS bobine niet meer goed is?
PS: Wie had dat gedacht, dat ik nog eens aan een gasbak ging sleutelen
Je kan de weerstand van de bobine meten, zowel de primaire als de secundaire spoel. Fabriekswaardes staan volgens mij niet in bv een Haynes, maar een dealer zou je deze waardes moeten geven. Er zij nook sites waar dergelijke informatie opstaat, echter voor deze sites is een abonnement nodig.
Een juiste weerstand is niet altijd garantie dat de bobine goed werkt, ik heb dit slechts echter 1x meegemaakt bij 16V bobines.
Er is al een nieuwe bobine besteld, morgen ga ik deze ering schroeven.
De kleppen staan nu ook erg ruim, die ga ik ook meteen stellen, nu is het een echte rammelbak.
Vandaag een nieuwe bobine erop en geen backfires meer
Moet ik ook eens proberen, ik zal de bobine uit de ZX eens in mijn Berlingo steken.
Ik heb de laatste tijd ook wel wat backfire’s op LPG maar vooral op Benzine loopt hij met horten en stoten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Net de bobine overgebouwd, de Berlingo liep direct goed maar de ZX is nu een ramp.
Blijkbaar geen slechte zet, ik zal eens een testrit gaan doen.
Vraagje heb je bij de demontage van de bobine de schroeven heel kunnen houden?
Ik weet nog dat die Torx boutjes vereden jaar op de Berlingo ook braken en nu bij de ZX ook weer 2.
Die zitten met blauwe loctite vast en dan bedoel ik vast.
Ik heb bij de Berlingo zeskantboutjes M5 X 50 zitten en dat is wel beter als die T20 boutjes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Meestal krijg ik ze wel heel eraf, ook deze keer, met een Torx schroevendraaier lukt het niet zo goed, ik gebruik altijd een bitje op een ratel, dan kun je meer kracht zetten zonder door te slippen. Het zal wel Franse logica zijn om die schroeven met loctite vast te zetten, het heeft daar helemaal niets te lijden. Ik zet ze altijd weer terug met een beetje kopervet en gewoon vast=vast, zo krijg je ze volgende keer ook weer normaal eraf.
Ik heb ook met de ratel gewerkt (Facom radio set).
Maar die schroeven zijn echt van zacht staal en breken in no time.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een echt geweldige constructie is het niet
Soms wil het wel helpen om op het bitje een klap met een hamer te geven als de kop al dol gedraaid is.
En anders is het uitboren, de plaat demonteren, warm stoken en het restje eruit draaien.
Wellicht voor naslag:
Bobineweerstand, primair 0.5 - 0.8 (ohms)
Bobineweerstand, secundair 6500 - 8600 (ohms)
Als je even geen twee bobine bij de hand hebt
Helaas de nieuwe bobine heeft niet geholpen, nog geen 20km verder begonnen de eerste plofjes bij het naderen van een file. Volgens mij heb ik zo een beetje wel alles gehad dat ik kon doen, dit lijkt me verder meer een klusje voor de gasboer