Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo ik open maar eens een nieuw topic.
Na veel getwijfel en verschillende overwegingen heb ik (denk ik) een verstandige beslissing gemaakt. Eerst wilde ik een GSA, toen een GS, toen de GT opknappen, en toen opeens een saaie brave diesel. Toch ben ik heel blij.
De TZD rijdt namelijk heerlijk!!!! Lekker op nieuwe comfort bollen…. genieten. Hij is goed onderhouden. Het is een TZD uit 1991 en vanaf 1996 zit de onderhoudshistorie er bij. Daarop is onder andere te zien dat ie al een koprevisie heeft gehad een aantal jaren geleden. Hij heeft nu (pas) 225.000 km gereden. Niet veel voor een diesel!
Natuurlijk kan er bij een oude auto en zeker bij een BX van alles kapot gaan, maar de TZD voelt oerdegelijk aan. Hij kwam met een gereviseerde dynamo, nieuwe distributie/spanrol, nieuwe banden voor, bijna nieuw achter, goede remmerij, nieuwe olieen en filters, (bijna) verse APK.
Verder is er intussen een nieuwe raammechaniek ingegaan aan de bestuurderkant (dankje Goofblik), nieuw contactslot, eindelijk de spliksplinter nieuwe achterlichten die ik had ipv de rookglazen, een plip erin (dankje MacDean), middenarmsteun erin, en heb ik wat nieuwe interieurdelen gekregen van Goofblik omdat het interieur (verder goed) op een paar plekken verkleurd is door de zon. Optisch zijn er verder wat kleine dingetjes als de bumperstrips die een nieuw likje verf nodig hebben, een lelijk teruggekit stuk bumber, maar dat kan ik allemaal zo opknappen.
Ik ben dus blij!
MAAR: wat is ie Traaaaaaaaaaaaaaaag!!!!! als je een GT gewend bent…. poeh. Na een kleine 1000 km ben ik er een beetje aan gewend en kachel ik lekker door, maar het vergde wat aanpassing. Voordat je 120 hebt gebreikt op de snelweg joh!!! Duurt lang. Met plankgas en warme motor ging ie 148 (op GPS).... Dan zit je al vanaf 130 met je voet op de grond he…. en had ie niks meer over….
Toch komt ie er mee weg bij mij, want met 1 op 18 loop ik steeds lachend weg bij de pomp in vergelijking met de korte zenuwinzinkingen die ik van de GT kreeg….
Heerlijke auto!!! Hier zijn de foto’s
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mooi ding hoor! Alleen jammer dat ‘ie zo ontzettend langzaam is, ik vond mijn vorige BX diesel helemaal niet zo langzaam. Okee, echt retesnel was het nou ook weer niet maar het trok elke versnelling gestaag door en 160 haalde ‘ie met gemak.
Maar.. dat je je rookglazen achterlichten eraf gebt gehaald
Eveneens ben ik tevens ook.
Gefliciteerd!! Dit is echt de beste oplossing op het vraagstuk van de afgelopen weken. Met dit ding rijdt je echt een stuk degelijker als je in het buitenland bent. En het scheelt echt een hoop brandstofkosten als je redelijk wat rijdt.
Ik heb zelf ook een TZD gehad (met meer dan het dubbele van jouw km-stand!!) en dat reed echt heerlijk. Je geeft aan dat het traag is. Daar ben ik het wel mee eens, maar een TZD kan echt perfect met het verkeer meerijden. Het zegt echter meer over je GT dan over de TZD, want een GT is gewoon een verrekte fijne en pittige BX. Je went vanzelf aan het heerlijke tractorgeluid van de XUD-motor en het is heerlijk onthaasten.
Veel plezier ermee.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Mooie BX diesel ! Mooi kleurtje en lekker interieur
Veel plezier er mee ..
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mooi ding hoor!
Veel plezier ermee!
Volgens mij moet je bij die TZD de spinnewebben uit het blok rijden of gooi een reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem en injectoren in de tank. Een 19D moet redelijk makkelijk 140 cruisen zonder voet op de vloer. Doe je dat wel, dan moet ie in 5e minimaal tot het rode gebied van de toerenteller komen.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
rb schreef:Volgens mij moet je bij die TZD de spinnewebben uit het blok rijden of gooi een reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem en injectoren in de tank. Een 19D moet redelijk makkelijk 140 cruisen zonder voet op de vloer. Doe je dat wel, dan moet ie in 5e minimaal tot het rode gebied van de toerenteller komen.
Het blok ziet er super uit, net als de hele auto heel erg netjes en goed onderhouden altijd. Zeker geen spinnenraggen!! De trekkracht tot 110 is ook echt wel goed, alleen daarna niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn vorige 405 grd (zelfde motor) wel 160 ging (tellerafwijking niet meegerekend). Mijn gevoel is dat de TZD iets harder moet kunnen en meer trekkracht moet hebben boven 110 dan dat ie nu heeft.
Verder bedankt voor alle reacties
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Helemaal mee eens. Mijn TZD met ruim 450.000 km op de klok haalde makkelijk de 160 km/h.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het blok klnkt verder echt supergoed, wat zou het dan kunnen zijn?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuke BX hoor! Alleen hoor hier natuurlijk wel rookglazen achterlichten in
Inderdaad is het een erg fijn rijdende BX, heb ik gisteren mogen meemaken
En die achterlichten… Ik vind die heldere lampen eigelijk best wel mooi. Je moet de auto wel in het echt zien, want op de foto’s ziet het er in mijn ogen minder mooi uit dan dat het is.
Oja, traag is ie wel, maar niet hinderlijk vind ik. In de eerste 3 versnellingen had hij genoeg power in elk geval.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
CitZX1.8iFurio schreef:rb schreef:Volgens mij moet je bij die TZD de spinnewebben uit het blok rijden of gooi een reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem en injectoren in de tank. Een 19D moet redelijk makkelijk 140 cruisen zonder voet op de vloer. Doe je dat wel, dan moet ie in 5e minimaal tot het rode gebied van de toerenteller komen.
Het blok ziet er super uit, net als de hele auto heel erg netjes en goed onderhouden altijd. Zeker geen spinnenraggen!!
Dat was dus ‘bij wijze van spreken’.. Ik bedoel dat de motor niet hard heeft hoeven werken.
De trekkracht tot 110 is ook echt wel goed, alleen daarna niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn vorige 405 grd (zelfde motor) wel 160 ging (tellerafwijking niet meegerekend). Mijn gevoel is dat de TZD iets harder moet kunnen en meer trekkracht moet hebben boven 110 dan dat ie nu heeft.
De prestaties van de 405 moet ie zeker kunnen evenaren.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd met deze mooie BX TZD!
225.000 KM, is inderdaad weinig voor een diesel.
Verder vind ik ook dat er rookglazen achterlichten in horen.. ops: Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
De reacties op de achterlichten had ik al verwacht
Pure smaakkweste. De originele zitten er gewoon nog bij, maar ik vind dat een BX met deze lichten veel meer smoel heeft. Daarnaast is het leuk dat ze nieuw zijn. De rookglazen lichten vind ik persoonlijk niet echt wat, hoewel ik als kind zweerde bij die rooklichten…
Over de prestaties. Het kan dus werkelijk zo zijn dat als er een slome harry in heeft gereden, op vooral 80 en 100 wegen, dat ie daar gewoon trager van wordt? Niet dat het nu enorm storend is, want ik rij toch niet vaak harder dan 120, maar kwa trektracht weet ik dat ie bter moet kunnen in de 4 en 5. Wat kan ik hier aan doen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb hem al in het echt mogen aanschouwen en het is een mooie BX, veel plezier ermee!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gefeliciteerd ermee.
En nu weet ik ook wat voor interieur daar inzit
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90