sans-pareil schreef:Heb je d’r een in de aanbieding ofzo ?
Niet meer. Ik heb nog wel een tct in de schuur staan die is gekocht voor 400 om het blok t egaan gebruiken… Geheel is inmiddels al doorgeschoven. Maar het geeft el een idee over wat iets kost.
maar ik denk niet dat ik in staat ben om het zelf te doen. ik heb er de ruimte niet voor en de spullen niet. ik denk dat ik kwa kennis een heel eind kom maar ik heb er gewoon geen ruimte voor. en ook geen tijd eigelijk want ik moet altijd werken. die 3000 euro moet ook ergens vandaan komen. alleen waar ik mee zit is past het. ik moet zeker weten dat alles past me versnelingsbak en me uitlaat moet er op passen. want die is nieuw en heel duur geweest. want als die niet past dan ga ik toch over in het reviseeren want dat kost dan minder. ik heb trouwens een hele tijd terug ergens begin dit jaar een 16v van 180 pk op marktplaats gezien. is dat dan weer een ander blok of hoe zit dat. want als ik nou toch ga verbouwen wil ik de allersterkste.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik geloof dat ie een spaghetti uitlaatspruitstuk heeft… dat zal wellicht wat lastiger zijn van 8 kleppen naat 16…. maar geen idee eigenlijk of dat past…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
is het feit dat je al een specifiek spruitstuk in het bezit hebt dan de leidraad die je volgt bij de keuze van een nieuw/ander blok ??
Mik dat ding op MP en klaar.
naja goed op marktplaats is geen optie. want dan krijg ik er veel te wijnig voor terug. het aanpassen van dat spruitstuk kan maar dan kost het weer een hoop geld. en van die 180 pk weet ik niet ik had m toen bijna gekocht maar iemand was me net voor. maar zou dat spruitstuk niet gewoon passen. en je komt natturlijk ook met die computer te zitten want die zijn ook duur. en zou ik het voor een paar duizend nieuw kunnen kopen. dat het dan ook werkelijk allemaal werkt. want die 8v kan ik sterker maken dan een 16v met dat geld.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:naja goed op marktplaats is geen optie. want dan krijg ik er veel te wijnig voor terug. het aanpassen van dat spruitstuk kan maar dan kost het weer een hoop geld. en van die 180 pk weet ik niet ik had m toen bijna gekocht maar iemand was me net voor. maar zou dat spruitstuk niet gewoon passen. en je komt natturlijk ook met die computer te zitten want die zijn ook duur. en zou ik het voor een paar duizend nieuw kunnen kopen. dat het dan ook werkelijk allemaal werkt. want die 8v kan ik sterker maken dan een 16v met dat geld.
ik begrijp je niet…. niet dat dat moet hoor maar toch..
Je bent bereid, althans die indruk wek je, om om en nabij de 3k uit te geven.
Wat is het wat je wilt bereiken??? mee vermogen of wil je met deze zx bliven rijden… bij het laatste kun je gewoon een eenvoudig blokje kopen en die erin lepelen.
Als je meer vermogen wilt hebben dan zul je toch echt vanuit het blok moeten denken en je (te) dure spagettie ding vergeten.
de goedkoopste manier is echt om een 2.0 16v blok uit een xm erin t eproppen. kost je iets van 1000 euro en klaar. Advies is dan om een complete xm ergens vandaan te trekken zodat je alles hebt wat bij dat blok hoort. Je bak kan er volgens mij zo op.
Bedenk daarnaast ff dat je een max vermogen vergroting max hebben van max 35-40%. maar goed dat heeft met hett legale te maken…
naja ik wil met deze auto blijfen rijden. en het is niet echt de bedoeling om de snelste auto te maken. want dan had ik een andere auto moeten kopen. maar het is gewoon puur de hobby om iets beter en sneller te maken dan het orgineel. maar zou dat spruitstuk niet passen op een 16v.
en waar ik ook al aan heb zitten denken om een 16v blok te kopen. en met onderdelen daarvan mijn 8v om te bouwen in een 16v want volgens mij is het onderblok met zuigers en voeringen en krukas van mijn blok het zelfde als die van een 16v. dus dan ga je van die 16v de koppen nokkenassen kleppen brandstofpompen luchtinlaten een al dat spul over zetten op die 8v
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Onderblokken zijn niet hetzelfde. Een 16V heeft o.a. olie kanalen om de zuiger te koelen. Een 8V en 16V kop hebben ook andere aansluitflezen voor het uitlaatspruitstuk en dat gaat dus niet zomaar passen.
Maja dus een deel over bouwen kan niet. Want dan was ik in staat om het zelf te doen. Want in omwisselen heb ik geen ervaring. Is natuurlijk minder werk maar dat kan ik zelf niet doen. Maar dan zou ik die afspraak van die spaghettispruitstuk moeten af zeggen en dan eerst die 16v der in moeten zetten. en dan verder gaan denken. Is natuurlijk wel uniek een volcane met een 16v
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
kijk, nu gaan we ergens heen. Inderdaad, afzeggen die speggetie handel en eerst het hart op orde krijgen.
Je hebt een paar 16v waaruit je kunt kiezen… een gewone 2.0 16v uit bijv. een xm. Heeft iets van 132 pk en is redelijk hufter proof. Een xm van 1400 kg trekt die prima vooruit dus een zx van 1000 kg moet zeker geen probleem zijn.
dan kun je nog kijken naar de zx versie 16v blokken.. een 155pk en een 167pk.
Die laatste is redelijk zeldzaam en dus moeilijk te vinden. Als je ‘m vind moet tie dus eerst ws uit elkaar omdat het blok te kostbaar is om maar gewoon te proberen.
de 155pk versie is een stukje eenvoudiger te vinden maar ze liggen niet voor het oprapen.
In ieder geval moet je bij die 155 + 167 pk blokken naast de aanschaf en inbouw ook rekening houden met revisie kosten. Die eerste genoemde 16v, 132 pk, is dusdanig dat je daar het allemaal wat eenvoudiger bij kunt houden.
Eventueel kun je ook nog kijken naar die 1.9 peugeot GTI motoren. 100 cc minder maar wel leuk. Aan de andere kant, die 205 pipo’s slopen bijkans elke xm om het blok maar in hun 205 te proppen…
Wat ook zonder probleem kan is een tct blok. 150pk met een turbo…
Waar je wel rekening mee moet houden is hoe legaal je het wilt houden. Je moet een auto laten herkeuren als er vermogenstoename van toepassing is. Blijft die toename onder de 40% (?) dan is een eenvoudige rdw herkeuring van toepassing.
Ga je daaroverheen dan wordt het een veel zwaardere keuring met dito kosten.
Waarom je die rdw keuring zou doen ? Tsja, das persoonlijk, als je het niet doet bespaar je je de mnoeite en kosten, maar als je pech hebt en hetgaat verkeerd dan heb je wettelijk gezien geen goedgekeurde auto en kan je verzekering wel eens heel vervelende briefjes gaan sturen…
Ik zelf ga om die reden niet verder dan een 2.0 16v 132pk in mijn zx 1.8
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Aangezien er ZX’en bestaan met 167pk, denk ik dat je tot de ~230pk lekker kan doorklooien.
Maar goed, ik denk dat je als eerste moet beslissen wat je doelstelling is. Waar wil je naartoe? Wil je de snelste ZX? Wat is er mis met je huidige motor? Hoeveel sneller moet ie worden? Pas als je dat beantwoord hebt kan je een goed geinformeerde beslissing maken over de modificaties die je wilt gaan doen.
Dus, wat wil je precies aan pk’s koppel en verbruik?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
nou ik heb hier is goed over na zitten denken. En ik denk dat het t beste is om gewoon een 16v te kopen en me uitlaat en alles over zetten op dat ding dan ben ik denk ik rond de 1000 kwijt voor het over zetten en ongeveer 3 weken werk en dan moet daar maar is verder maar gekeken gaan worden. Want ik blijf die 16v toch de mooiste zx vinden
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is vermoedelijk ook het beste startpunt als je verder wil tunen, want een 16v is al 167pk op kenteken dus dan kan je makkelijk, richting de 230pk zonder moeilijke rdw keuringen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ja alleen wel duurder als een 16v in mijn auto zetten maar wel meer mogelijkheden en minder werk. Der staat er wel 1 op marktplaats maar die vind ik te duur voor het aantal km dat hij heeft gelopen. En dan die uitlaat over zetten. Die past wel toch vanaf de kat. Die 16v heeft toch de zelfde vorm uitlaat. Naja proberen me alarm over te zetten. Of ik dat zelf kan doen weet ik niet want dat zijn heel veel draadjes. me radio over zetten is zeker al 4 dagen werk. Die neon een dag. Naja ik ben nog druk aan het bedenken hoe ik dit ga doen. Want hoe meer ik aan deze auto doe. Hoe moeilijker ik het mezelf maak om deze weg te doen. Dus ja wat is het slimste
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het slimste is natuurlijk om gewoon een standaard auto te rijden, dan heb je ook niet steeds het gevoel dat je iets unieks verliest als de betrouwbaarheid door de jaren heen minder wordt, of je wilde plannen echt niet meer financieel rendabel te kletsen zijn… Alles wat je hier aandracht zijn kosten die totaal niet reeel zijn voor een dergelijke auto. Alles wat je er aan hebt gehangen zijn puur persoonlijk en dus geen meerwaarde voor een eventuele verkoop. Kortom je maakt een leuk speeltje voor jezelf en gaat dan aan anderen vragen wat je het beste kunt doen. Er is hier geen beste, want het is gewoon lekker geld over de balk smijten. Dat mag, het zijn jouw centen en daar doe je mee wat je wilt, maar dat wil tegelijkertijd zeggen dat niemand hier je goede raad kan geven over wat je het beste met je centen kunt doen. Dan is er nl. maar een antwoord, in je zak houden