Bij aankomst bij Citroen Nederland zie ik de C5 tourer van een afstandje al staan. Een totaal andere auto als de vorige C5, toen nog break genoemd. De nieuwe Tourer oogt direct dynamisch, sportief, om niet te zeggen imposant. Opvallend is de vrij hoge taille, en de aflopende daklijn. In tegenstelling tot eerdere break modellen lijkt Citroen er voor te kiezen meer de kant van de “ lifestyle” break op te gaan dan die van de vroegere pakezels. De vormgeving van de nieuwste telg in het aloude breakgeslacht van Citroen oogt geslaagd. De testauto is voorzien van enigszins donkerde getinte achterste zijruiten, wat de auto zonder meer goed staat.
tekst & foto: waterman771
Bij het instappen valt meteen op dat het dasboard van de C5 bijzonder is. Natuurlijk het uit de C4 reeds bekende stuur met vaste naaf, waar op de bediening van de (standaard) cruisecontrole, de radio en de telefoon. Achter het stuurwiel zijn gelukkig normale klokken te vinden waarvan de wijzers hun oorsprong niet vinden in de kern, maar aan de buitenrand van iedere meter, zoals op enkele modellen van Mercedes-benz ook al enige tijd het geval is. Het aflezen van deze meters vraagt enige gewenning, maar het voordeel is dat de binnenkant van de schaalverdeling nu vrij is voor een drietal displays die extra informatie tonen: het meest linker voor info over cruisecontrole en koelwater temperatuur, het middelste geeft info over de snelheid en kilometerstanden en boordcomputer, en het meest rechter geeft de motorolietemperatuur aan. De meters zijn goed afleesbaar en ’s avonds is er een black-panel functie, waarbij alleen de analoge snelheidsmeter verlicht word. Erg mooi allemaal. De rest van het dashboard is vooral “opgeruimd”. Het aantal knoppen is gering en zelfs de luchtroosters zijn zo geïntegreerd dat ze nauwelijks opvallen. bijzondere opzet weet de C5 echt te overtuigen als bijzondere auto.
Dat de nieuwe lijnvoering met de aflopende daklijn ruimte kost mag duidelijk zijn. De bagageruimte is duidelijk een stuk kleiner als bij het vorige model, de oude C5 break terwijl de nieuwe C5 is in vergelijking met het oude model iets groter is geworden. Met zijn afmetingen, 4,78 m x 1,86 m x 1,45 m (lxbxh), bevindt de nieuwe C5 zich in het segment van de grotere auto’s, maar vreemd genoeg gingen de interieurmaten er toch lichtelijk op achteruit, zowel qua breedte op ellebooghoogte als qua beenruimte achterin. Het ruimtelijk gevoel wat de vorige C5 erg prettig maakte heeft deze nieuwe Tourer niet, en dat is erg jammer. Ondanks dat de nieuwe C5 in Tourer uitvoering een wat kleinere bagageruimte heeft als de vorige C5 break, voor de gemiddelde leaserijder zal het ruimte aanbod ruimschoots voldoende zijn. In vergelijking met modellen als de nieuwe Renault Laguna Gran Tour en de Peugeot 407 SW biedt de C5 tourer minstens zoveel ruimte. De interieur ruimte in de Tourer komt geheel ten goede aan de bagageruimte, aan de ruimte tot aan de achterbank is niets veranderd ten opzichte van de Berline. De geboden bagageruimte van de Tourer komt eigenlijk aardig in de buurt van de vroegere Xantia Break, al is de hoogte écht minder. Helaas is de opening van de bagageruimte wat klein, dit komt ook door het toepassen van een verlaagde daklijn. Eén ding moet hier toch even worden genoemd en dat is de fragiele sluitconstructie van de bagageruimte afdekhoes: Na 2 drempels genomen te hebben kwam ie los, iets wat zich bleef herhalen. Ook is er in de ruimte voor het reservewiel geen plaats meer de gevarendriehoek, die slingert dus los door de auto…. Die ruimte voor het reservewiel lijkt overigens ook wat kleiner als bij het vorige C5 model. Het zou kunnen betekenen dat Lpg rijders het met een kleinere onderbouwtank moeten gaan doen.
Dan het rijden opzich: de testauto is voorzien van de bekende 2.0 liter HDi motor, met 138 pk en 320 nm koppel. Gekoppeld aan de 6 versnellingsbak een uitstekende krachtbron. De motor heeft geen enkele moeite met de vrij zware C5, maar flitsende prestaties moet u overigens niet verwachten. De tweeliter HDi doet wat tam aan, iets wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door het hoge gewicht en de uitstekende geluidsisolatie. Enkel de krachtigste dieselversie duikt onder een sprinttijd van 10 tellen en dan nog met slechts n tiende marge. Citroen is tijdens de ontwikkeling het gewicht uit het oog verloren. De topversies zetten daardoor zelfs bijna 1,9 ton op de weegschaal. Een buitensporig gewicht dat behalve op de prestaties ook onmiskenbaar z’n weerslag zal hebben op het verbruik en een bochtengedrag dat snel onderstuur etaleert. Nu heb ik de auto vooral alleen bereden, zonder al te zware belading, maar het lijkt dat deze koppelrijke motor geen grote problemen zal hebben met een volgeladen auto. De 1.6 hdi motor met 110 pk zou wel eens aan de lichte kant kunnen zijn, met name voor die volgeladen vakantieritten. De 2 liter Hdi trekt vlot, stil en bovenal soepel op. In de stad is het koppel bij lage toeren erg prettig, schakellui rijden is geen enkel probleem, iets wat in het Amsterdamse Stop and Go verkeer aangenaam is. Het verbruik van de 2 liter diesel laat nogal wat verschillen zien: Reden wij op de snelwegen naar het noord Franse Lille met gemak een verbruik van 6 liter op 100 km, in de stad was dit zomaar 8 tot 9 liters op 100 km. Dat dit met het vrij hoge gewicht van dik 1650 kilo te maken kan hebben zal u duidelijk zijn. Al met al is het goed mogelijk om een verbruik van gemiddeld 6,5 tot 7,5 liter op 100 te bereiken. Zonder meer netjes, iets wat met de huidige dieselprijzen niet vergeten mag worden…..
De C5 met conventionele vering laat zich omschrijven als een dynamische auto, zonder daardoor oncomfortabel te worden. Grote oneffenheden worden perfect verwerkt, en ook verkeersdrempels kunnen nog steeds vlot genomen worden. Het is duidelijk te merken dat Citroen werk van de demping gemaakt heeft, juist om de klanten uit de gevestigde orde als VW, Audi en Opel binnen te krijgen maar zonder de eigen klanten die op comfort gesteld zijn te vergeten. Het rijden in de bol-loze Tourer is dus zeer zeker geen straf. De auto laat zich zeer soepel en scherp door de bocht loodsen, zonder al te veel over te hellen. De besturing is licht, met een kritische noot bij het ontbreken van gevoel dat je hebt bij het sturen. De communicatie tussen wielen en stuurwiel lijkt wel helemaal weggefilterd te worden.
Met name het overhellen en de daardoor lagere bochtsnelheden werden door rijders van andere merken als negatief ervaren bij het rijden met de wat oudere Citroen modellen met veerbollen, en daar is bij deze bol-loze versie dan ook nauwelijks sprake meer van. Hulde voor het Citroen van vandaag de dag wat ons de keuze kan bieden tussen conventionele vering en de door ons citrofielen zo geliefde hydraulische veersysteem. Het moderne modulaire bouwsysteem van PSA maakt dit mogelijk.
De afwerking en uitrusting van onze testauto laten zich kortweg omschrijven als zeer goed en compleet. De auto rammelt helemaal niet, nergens is een piepje of kraakje te horen. De gebruikte materialen zijn mooi, het harde plastic van de vorige generatie C5 is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een zachtere variant. Wat afwerking betreft laat de nieuwe C5 zich zondermeer vergelijken met de VW Passat , Audi a4 en meer van die concurrenten. De bekleding is van goede kwaliteit en de stoelen zijn een stuk ruimer, steviger en prettiger als in de voorgaande Citroëns. Het is niet moeilijk om een perfecte zitpositie te vinden. Het stuur en de stoel zijn op heel veel manieren te verstellen. Tijdens onze testrit naar Frankrijk heeft het zitmeubilair van de C5 tourer zich bewezen als prettig voor de benen en rug. De tourer in Dynamique uitvoering is compleet uitgerust. Zo is er standaard sprake van 2-zone airco, 17 inch lichtmetaal, met leer bekleed stuurwiel, mislampen en een prima radio-cd mp3 speler. Onze testauto was daar bovenop nog eens voorzien van het pack dectection dynamique: Parkeersensoren, met parkeerplaats assistent, en bleutooth carkit en het pack protection, een alarmsysteem met zgn supervergrendeling van de portiersloten.
Over die parkeersensoren nog even volgende: deze optie is zondermeer van harte aan te bevelen, zonder parkeersensoren is de voorzijde niet in te schatten en zal inparkeren nog wel eens lastig kunnen zijn. ….
De hamvraag blijft over, hoe goed of hoe fijn is een C5 tourer met conventionele vering?
Het antwoord is duidelijk: Heel goed. Een perfecte reisgenoot, en misschien wel hét alternatief voor de Mondeo of Passat. Je voelt je rijk in de C5, uitkijkend over een prachtig dashboard, met fijne stoelen, een fijn onderstel en een rijke uitrusting. In tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe C5 een auto met het karakter van een drivers’ car, eerder dan een ideale taxi. De uitrusting en de assemblagekwaliteit passen bij zijn elegante lijnen, net als zijn dynamische kwaliteiten en zijn verfijnde comfort. Het gevolg van dat alles is echter dat hij kampt met een licht overgewicht. Dat is bijna het enige waarin hij moet onderdoen voor de concurrenten. Is de nieuwe C5 in staat de leaserijder voor zich te winnen? Ik zou zeggen : ga rijden en laat je verleiden. Want dat is het juiste woord: de nieuwe C5 verleid u. En ik ben benieuwd of u die verleiding zal kunnen weerstaan. Ik niet, ik zou zó een nieuwe C5 tourer willen hebben!
Plus en min:
- Alweer zwaarder dan voorganger
- weinig beenruimte voor achterpassagiers als de voorstoel naar achteren staat
- Ruwe motorklank
- overzicht van de voorzijde
- fragiel afdekzeil bagageruimte
- wat gevoelloze besturing
+ Comfort (stoelen, ophanging)
+ Geruststellende remmen
+ rustig weggedrag bij hoge snelheid
+ Onberispelijke reisauto
+ Uitrusting
+ Geluiddemping
+ Stijl en look
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mooie foto’s, leuke test.
Gaat het Citroen Forum ook rijden met een hydraulisch geveerde C5? Als dan ook de mannen gaan die de “normale” versie gehad hebben kunnen we goed horen wat het verschil is tussen beide.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
easternnl schreef:Mooie foto’s, leuke test.
Gaat het Citroen Forum ook rijden met een hydraulisch geveerde C5? Als dan ook de mannen gaan die de “normale” versie gehad hebben kunnen we goed horen wat het verschil is tussen beide.
Dat gaat inderdaad gebeuren, en wel door de mannen die de bol-loze modellen gereden hebben. Beetje geduld nog
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Chapeau
Citroen c32 Hilton XLS
waterman771 schreef:
Dat gaat inderdaad gebeuren, en wel door de mannen die de bol-loze modellen gereden hebben. Beetje geduld nog
gaan jullie dat net zo testen als top gear? filmen op een onverharde weg met een camera op het dak.
(bmw vs c6)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Dat was pas een ruige uitzending.. De BMW 5 rammelde als een sinaasappelkist! Na afloop is de C6 gebombardeerd als de coolste auto ooit Clarkson opperde trouwens dat elke Citroën ‘cool’ is Was ik even trots, zeg..
Se concentrer sur l’essentiel
Nog sterker: in de nieuwe serie van Top Gear is met instemming van zowel Clarkson als Hammond de Citroën C5 op de ‘cool wall’ onder COOL gehangen!
Buitengewoon leuke test, aangezien ik een C5 in exact dezelfde uitrusting besteld heb, alleen zoek ik nog foto’s in de goede kleur: Rouge Profond.
Ik schijn zo’n beetje de enige te zijn die de C5 niet in grijs besteld….
Wie kan me helpen aan foto’s van een rouge profond TOURER???? :
C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection en Trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
De kleur van deze testauto doet ‘m ook niet echt recht… SAAI! Maar: Mooie auto.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
MarsTDI schreef:Wie kan me helpen aan foto’s van een rouge profond TOURER???? :
zoiets? (je ziet niet alles, maar het geeft wel een redelijk indruk van de kleur…)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik pleit voor C5 editie 2008 interieurfoto’s!! En wil ook wel eens de duurste uitvoering van binnen zien Met alle snif, snuf en snafjes…
Se concentrer sur l’essentiel
fijne test en foto’s. Maar wel even alle fout gebruikte woorden “als” door “dan vervangen”, dit ziet er niet uit!
zelf heb ik ook al met een ‘gewoon’ geveerde C5 gereden, was zeker niet slecht. Binnenkort ga ik met de HP Tourer rijden, ben erg benieuwd…
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
rouge profond of course
MarsTDI schreef:Nog sterker: in de nieuwe serie van Top Gear is met instemming van zowel Clarkson als Hammond de Citroën C5 op de ‘cool wall’ onder COOL gehangen!
Buitengewoon leuke test, aangezien ik een C5 in exact dezelfde uitrusting besteld heb, alleen zoek ik nog foto’s in de goede kleur: Rouge Profond.
Ik schijn zo’n beetje de enige te zijn die de C5 niet in grijs besteld….Wie kan me helpen aan foto’s van een rouge profond TOURER???? :
You are my Man!
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Ik ben het niet helemaal eens, dat de ruimte achterin niet voldoende zou zijn. Ik heb zelf in de showroom de bestuurderstoel in mijn stand gezet, ik ben 1.92. Daarna achterin gaan zitten, en met mijn 1.92 meer dan voldoende beenruimte. Dat is in mijn C4 wel anders. Ook de hoofdruimte achterin in ruim voldoende, in de sedan raak ik met met haren het plafond, in de tourer niet.
Verder een hele goede impressie! Ik ben benieuwd naar de impressie met de HP geveerde variant.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C4 2.0 HDI fan schreef:Ik ben het niet helemaal eens, dat de ruimte achterin niet voldoende zou zijn. Ik heb zelf in de showroom de bestuurderstoel in mijn stand gezet, ik ben 1.92. Daarna achterin gaan zitten, en met mijn 1.92 meer dan voldoende beenruimte. Dat is in mijn C4 wel anders. Ook de hoofdruimte achterin in ruim voldoende, in de sedan raak ik met met haren het plafond, in de tourer niet.
Verder een hele goede impressie! Ik ben benieuwd naar de impressie met de HP geveerde variant.
In vergelijking met de vorige C5 is het ruimte aanbod in de C5 tourer behoorlijk afgenomen. Dat je in de tourer meer ruimte hebt dan in een C4 moge duidelijk zijn, dus wat dat betreft heb je een punt. Als je echter de vorige C5 gewend bent is de ruimte behoorlijk krap….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6498
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat je in een C5 achterin meer beenruimte hebt dan in een C4 lijkt me logisch. In een XM heb je achterin ook meer beenruimte dan in een ZX. Om maar wat te noemen. Voor een auto van deze omvang vind ik de beenruimte ronduit teleurstellend (met mijn 1.90m), de reden waarom ik een tweede- of derdehandsje (tegen die tijd worden ze voor mij betaalbaar…) niet zomaar zal aanschaffen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Mulder schreef:Dat je in een C5 achterin meer beenruimte hebt dan in een C4 lijkt me logisch. In een XM heb je achterin ook meer beenruimte dan in een ZX. Om maar wat te noemen. Voor een auto van deze omvang vind ik de beenruimte ronduit teleurstellend (met mijn 1.90m), de reden waarom ik een tweede- of derdehandsje (tegen die tijd worden ze voor mij betaalbaar…) niet zomaar zal aanschaffen.
Ik wil mijn C4 zeker niet vergelijken met de C5, laat dat duidelijk zijn. (sorry) Ik had het anders moeten omschrijven; de hoofdruimte in de C5 sedan is beperkter dan in de Tourer. In de sedan raak ik met mijn haren het plafond, maar dat komt natuurlijk door de aflopende daklijn. Dat de ruimte in de phase 3 beperkter is dan in de phase 2 kan ik helaasniet beoordelen, ik geloof het meteen.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5