Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Over twee weken hopen wij met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk te vertrekken. Zijn er al ervaringen van caravanners met een volbeladen C4GP met 7 personen en een caravan?
Laten jullie de EB6V zelf het werk doen? Gebruiken jullie vaak de manuele stand? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Ik heb nog geen ervaring met onze GC4P en de caravan in het buitenland. Ik heb echter vorig jaar nog met mijn C5 de caravan getrokken en enorme problemen gehad met de automaat. (Eén van de redenen voor de inruil naar de C4 overigens).
Ik heb vervolgens geleerd (met heel wat leergeld) dat je bij een automaat (en dat geldt waarschijnlijk ook voor de EBV6) erop moet letten dat je voldoende toeren maakt. De EBV6 en vol-automaat (die ik heb) zijn geprogrammeerd om lage toeren te rijden (zuinig) maar daarbij koelt de motor en versnellingsbak bij zwaar werk onvoldoende.
Zorg dus bij hellingen en zware arbeid dat je met de flippers (eventueel in de stand M) minimaal 2500 tot 3000 toeren maakt. Op de vlakke weg mag alles vanzelf gaan.
Kijk ook eens op het forum van
sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.
Tja, ben net een heel eind gaan rijden met mijn 1.6 HDI met EB6V en heb hem (ook in de bergen ) gewoon in de A stand laten staan. Mijn (redelijk grote caravan (4.80 meter)) loopt gewoon lekker mee en de automaat doet zijn werk goed. Zuipt een beste slok diesel maar qua toeren en dergelijke hoef ik hem niet vaak te corrigeren.
Is mij 100% meegevallen en volgens mij kun je de auto het beste in de A stand laten staan. Ik heb geen problemen herkend.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Op dit moment zit ik in Frankrijk met mijn gezin en de dame, een prima trekker
Onze 1500 kg wegende caravan loopt lekker mee…............maar niet met de automaat stand,dat werkt niet met de caravan.
Wat mijn aller grootste ergenis is…..........en als ik dat van te voren had geweten dan had ik voor een andere auto gekozen…............er zit geen temp. meter op deze auto.
Bij de preofrit heb ik hier ook niet naar gekeken ops: ops: ops: maar nu is het een groot gemis.
Na de vakantie maar is even met de dealer praten of er niet een aparte meter aangesloten kan worden.
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
ook maar een foto er bij
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
25,95 bij Conrad.nl
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:
25,95 bij Conrad.nl
Voor 49 euro heb je ‘n digitaal metertje. Staat net effe strakker in een Pik-aso.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, klopt, ik ben ook meer van de oude meuk!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Hansdj schreef:Op dit moment zit ik in Frankrijk met mijn gezin en de dame, een prima trekker
Onze 1500 kg wegende caravan loopt lekker mee…............maar niet met de automaat stand,dat werkt niet met de caravan.
Wat mijn aller grootste ergenis is…..........en als ik dat van te voren had geweten dan had ik voor een andere auto gekozen…............er zit geen temp. meter op deze auto.
Bij de preofrit heb ik hier ook niet naar gekeken ops: ops: ops: maar nu is het een groot gemis.
Na de vakantie maar is even met de dealer praten of er niet een aparte meter aangesloten kan worden.
Dat is nou precies waar ik eigenlijk een beetje bang voor was: de motor/koelvloeistoftemperatuur. Zónder caravan hoor ik de fan al regelmatig blazen. Benieuwd hoe dat in Frankrijk gaat met 30 graden in de file tegen een helling op! We gaan het volgende week ervaren!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
DriverD schreef:
25,95 bij Conrad.nl
euh, dit lijkt mij een olietemperatuurmeter…
GC4P Lumiere 2.0 EBV op LPG in Gris Fer, BT
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Conrad biedt het metertje aan als “Olie/watertemperatuurmeter”. Denk je dat de sensor voelt of ie in olie of water zit?
Citroen!
Vorig jaar met mijn picasso 1.6 Hdi Eb6V naar Kroatie geweest met erachter een achteraf veel te zwaar beladen boot.
Totaal geen problemen gehad onderweg en de auto trok het allemaal PRIMA, ook in de bergen vooral in A gereden en af en toe geholpen met de flippers, dit jaar gaan we weer met dezelfde combinatie maar letten we meer op het gewicht.
Verwacht dus geen problemen en zie vooral uit naar de rit, woensdag nog even naar de dealer om de bak te “resetten” omdat ie weer een beetje gaat trillen bij het optrekken en achteruit rijden, van de week al even met de boot erachter gereden en dan merk je het trillen nog meer.
Vrijdagochtend vertrekken we.
De laatste twee maanden niet veel kilometers gemaakt, maar als we terug komen is de 100.000 zeker gepasseerd.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
bertbldr schreef:Ik heb vervolgens geleerd (met heel wat leergeld) dat je bij een automaat (en dat geldt waarschijnlijk ook voor de EBV6) erop moet letten dat je voldoende toeren maakt. De EBV6 en vol-automaat (die ik heb) zijn geprogrammeerd om lage toeren te rijden (zuinig) maar daarbij koelt de motor en versnellingsbak bij zwaar werk onvoldoende.
Zorg dus bij hellingen en zware arbeid dat je met de flippers (eventueel in de stand M) minimaal 2500 tot 3000 toeren maakt. Op de vlakke weg mag alles vanzelf gaan.
Zoals bertbldr aangeeft “houd toeren en rijd op je flippers”.
Zolang je dat doe heb je geen temp meter nodig.
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.
Ik ben net terug uit La France met caravan. Niks flipperen, gewoon de bak z’n werk laten doen. Geen centje pijn. Je kunt wel vlak voor een lange helling even iets eerder naar de 5 terugflipperen dan blijft de boel gewoon tussen de 100 en 110 doorgaan, anders zakt hij terug naar 90 - 100. (ook niet verkeerd).
Overigens, waarvoor moet je nu je temperatuur meten? Mocht de boel te warm worden dan begint er vanzelf iets te knipperen, ik meen het olielampje.
In dit geval geldt het spreek woord: “Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.” (Ja vrienden, het is zondag)
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Er staat vandaag toevallig een artikel op televaag.nl over caravanrijden:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528255/___Nieuwe_rijden__funest_bergop__.html?p=2,1
Gerrit T schreef:Ik ben net terug uit La France met caravan. Niks flipperen, gewoon de bak z’n werk laten doen. Geen centje pijn. Je kunt wel vlak voor een lange helling even iets eerder naar de 5 terugflipperen dan blijft de boel gewoon tussen de 100 en 110 doorgaan, anders zakt hij terug naar 90 - 100. (ook niet verkeerd).
Gaan we nu “niet flipperen” of “wel flipperen”?
Gerrit, jij rijd met een diesel en jhvink op gas. Dit is wel een groot verschil qua koppel.
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.