Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het apk verhaal van de GT
Ik bracht hem vorige week maandag (30 juni) naar de apk, ik wist dat de GT een gescheurde stuurhuishoes had maar ik denk laat ik maar kijken wat er nog meer mee is.
Afijn, was toen afgekeurd bij de lokale APK station op:
- stuurhuishoes (verassend)
- roest bij de ophanging draagarmen achter
advies:
- linker voorband
Noujah ik schrok wel van de roest! het was mij nooit opgevallen en vorig jaar heb ik er niks over gehoort! (ander keurstation)
afijn, ik stuurhoesje afgelopen zaterdag vervangen en even de roest afgeplakt (stuk blik er op gekit en aftectyleren met het idee, komt van het zomer wel als ik meer tijd heb, wat het oog niet ziet….)
Herkeuring moest binnen 5 werkdagen (dan was het gratis). Dus gister daar weer gekomen… Maar ik was blijkbaar een stuk roest vergeten….. dus afkeur… jammer
Ik dacht, hoe zou een andere keurmeester er tegen aan kijken? dus ik de kwik fit bellen (veel over gehoort)
Apk, kon de volgende dag nog en was slechts 20 euro. (nou dat is best netjes) Dus ik kom daar vanmorgen.. “huh je kan er op wachten? dat doen we anders nooit, nouja vooruit dan maar”. Vast een comunicatie storing. De apk keurmeester had hier alleen wat anders geconstrateerd namelijk
- afkeur linker voorband (1 in week flink versleten dus)
- (advies rechtsvoor en linksachter)
- kenteken verlichting rechts doet niet (tit tik hij doet weeer)
- achtergordels bereikbaar maken (ok die lagen toevalling onder de bank)
- remverschil achter 32%
- stadlichten werken niet (al jaren zo nooit afkeur geweest, de normale lichten werden daarop geschakeld)
- blijft niet stationair lopen dus geen CO meting kunnen maken… (evelien kan hem zelfs stationair laten lopen en een keurmeester niet?)
Maar het vreemdste vind ik dat bij de 1 afkeur op roest en bij de ander het niet eens wordt vermeld
Noujah volgende keer blijf ik bij 1 keurstation, het was een leuke test! (kost je wel ff 40 euro) Maar het hangt dus erg af van de keurmeester. (mischien bij nr 3 wel goedkeur?, ik ga het iig niet meer proberen).
Ik heb laatst een aanbod gekregen die ik eigenlijk niet kan afslaan en daarvoor moet de GT eigenlijk weg.. (geen tijd, plaats en geld voor om hem te houden) (gebruikelijke eigenlijk, want plaatst is wel te vinden tijd heb je niet nodig en geld tja….... komt dat ooit wel dan?)
Maar goed, ik heb nu besloten dat de GT voor een leuk bedrag (maar wel rieel) mag wisselen van eigenaar.
Ik hoop dat een liefhebber zich meld. (zie ook aangeboden topic)
Mijn (hopelijk) nieuwe aanwist komt over enkele weken.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Apart verhaal…
Jammer van die roest zeg! Maar het is inderdaad vreemd (maar niet onmenselijk) dat twee APK-keurmeesters zo van elkaar afwijken.
Ik hoop dat je een goede nieuwe eigenaar vindt voor de GT.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik vind het niet zo schokkend. Volgens mij is dit de dagelijkse gang van zaken.
Bij de RDW gaat dit niet anders. Dat is het mooie van Nederlandsche ambtenaren, het boeit ze allemaal niet zoveel. [Tot begin dit jaar was ik ook nog ambtenaar, heh heh].
Test
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, het zegt wellicht meer over de APK-keuring op zich dan over de keurmeesters. De afkeurpunten kloppen allemaal, alleen heeft de een meer en/of andere gebreken ontdekt dan de andere.
Ook kan ik mij voorstellen dat een keurmeester geen handigheidjes gaat toepassen om de wagen stationair te laten lopen. Die handigheidjes zijn misschien een peuleschil als je de wagen een beetje kent, maar ja… hij moet het gewoon doen natuurlijk. Of jij moet meer willen betalen als de keurmeester daar meer tijd in moet steken. Maar wat verwacht je voor 20 eurie?
Ik laat mijn auto’s ook altijd bij de kwikflop keuren, en in het perspectief van de gehanteerde prijzen kan ik geen gegrond commentaar vinden. Maar er is uiteraard verschil tussen de verschillende filialen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dat was ik nog vergeten te melden, bij het betalen bleek het opeens 30 euro te zijn (kwik fit)
En de keurmeester was er 45 min mee bezig… Toch niet heel verkeerd.
Ik heb voor mezelf een lijn getrokken. Tot mijn vakantie (begin augustus) Is de GT te koop, daarna ga ik er mee bezig. Ik moet alleen dan snel bedenken waar ik de GT neer ga zetten (omdat ik hem nu nog mag/kan verrijden)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
he verdorie
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hij is nu overiguns wel te koop voor een schappelijke prijs! dus als een liefhebber zegt, dat lijkt me wel wat voor erbij?
Dat kan!!! (pb me maar)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Wat mij vooral opvalt is de bandenkeuring bij de KwikFit (ook eigen ervaring).
Dan merk je pas waar ze het geld mee verdienen? Volgens het keurrapport van hun zouden ze je namelijk 4 nieuwe banden kunnen verkopen: 1 verplicht, 2 advies (en welke normale bestuurder neemt hier risico in?), en die 4de moet dan ook want mag niet verschillen in merk/type/slijtage?
Of ben ik nu paranoïde?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
oudelut schreef:...en die 4de moet dan ook want mag niet verschillen in merk/type/slijtage?
Of ben ik nu paranoïde?
Ja mag voor de APK wel verschillende merken banden hebben, maar geen radiaal en diagonaal-combinatie op de zelfde as.
En of je paranoïde bent weet ik niet. Dat het bij enkele filialen voorkomt zal ik niet bestrijden, wel kan ik bevestigen dat het niet in alle vestigingen voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Keuren laat je best jaar na jaar door hetzelfde keuringsstation doen, is mijn ervaring.
Dan moet je zelf alleen niet te vaak verhuizen natuurlijk ops:
In Den Haag heb ik een fijne dankzij Mike Bijlsma, klaar terwijl u wacht enzovoorts en niet té moeilijk.
Wat jij hebt meegemaakt, Daan, heb ik ook gehad, mede dankzij een verhuizing. Ik wilde de auto laten (her)keuren, wat de garage niet wilde doen omdat ze de eerste keuring niet verricht hadden. Daarna kreeg ik een compleet andere lijst met afkeurpunten mee!
De garage daarmee confronterend werd gezegd dat niet iedereen even scherp is. Geen speld tussen te krijgen…
Enne, Daan… Hou die GT nou…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Volgens mij kun je met enige wil vele BX-en volledig total loss keuren, als je maar goed genoeg zoekt.
Het punt is dat de regels op diverse manieren te interpreteren zijn, that’s all folks!
Kwikfit verkoopt graag banden, maar of ze je onterecht 2 banden adviseren is lastig te zeggen. Feit is >1.6mm profiel, geen (karkas)beschadigingen etc = goedkeur. <2,5mm is een adviespunt op het keuringsrapport. Volvo schrijft bv voor dat banden met 3.0mm of minder als adviespunt opgegeven moeten worden bij een beurt. Testen laten zien dat aquaplanning rap toeneemt wanneer het profiel onder de ik meen 4.0 mm gaat. Laat dus enorm veel ruimte over hoe je je als bedrijf wilt profileren.
oudelut schreef:Wat mij vooral opvalt is de bandenkeuring bij de KwikFit (ook eigen ervaring).
Dan merk je pas waar ze het geld mee verdienen? Volgens het keurrapport van hun zouden ze je namelijk 4 nieuwe banden kunnen verkopen: 1 verplicht, 2 advies (en welke normale bestuurder neemt hier risico in?), en die 4de moet dan ook want mag niet verschillen in merk/type/slijtage?Of ben ik nu paranoïde?
Ik heb persoonlijk liever een z**kert als keurmeester, dan weet ik tenminste wat er aan de auto mankeert of eraan zit te komen.
Ik kom ook al weer lang bij dezelfde specialist, D&O service in Almere.
Volgens mij keurt die niet zelf, trouwens. Maar hij ziet *wel* alles.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Daan niet lullig bedoeld maar ik zou de auto slopen. De auto is echt goed verrot. Ook de voorruit valt er bijna uit van de rottigheid. Er zit zelfs lekkage daar heb je me verteld. Om nou weer heel lang met dat ding gaan lopen leuren zou ik niet doen. Gewoon onderdelen verkopen en dan haal je er nog wat uit.
Succes en veel wijsheid gewenst.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het is snel gegaan met de verkoop.
De GT is namelijk al verkocht… dit weekend gaat hij naar de nieuwe eigenaar.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Een nieuw record voor een GT!!!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)