Van het voorjaar heb ik de hydrauliek van m’n wagen aangepakt.
(Stuurhuis vervangen (2e hands), voor + achter gereviseerde hoogteregelaar, drie veercilinders voorzien van nieuwe ringen, eentje een revisie exemplaar (achter), alle bollen laten testen)
Voordat ik eraan begon tikte de pomp elke twee seconden, lag de neus na een half uur stilstand op de grond, en de achterkant na anderhalf uur.
Nadat ik klaar was, bleef de voorkant ruim een halve dag omhoog, en de achterkant een dag of drie.
Echter, nu (1000 km verder) is de achterkant na een half uurtje alweer volledig gezakt (de voorkant blijft nog wel enkele uren op hoogte)
Wat zou er mis zijn? Zou een van de nieuw ringen van slechte kwaliteit zijn geweest? Of de hoogteregelaar wellicht niet helemaal lekker? Ik heb al even naar de lekslangetjes van de veercilinders gekeken, maar zag er niet direct iets stromen.
Alle tips zijn welkom!
Gr Ferry
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Stuurhuis boosdoener nummer 1….....
voorraadbol nummer 2….......
remservo nummer 3….......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stturhuis: zakt ie voor ook. Hoofdbol kan, icm hoogteregelaar achter ook verdenken. Trek dara eens het lekslangetje af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb dat zelfde euvel ook. Telkens als ik iets vernieuw (eerst de hoofdbol, later gereviseerde hoogteregelaars, pas nog de remservo) blijft ‘ie daarna een dag lang op de been en stijgt ze snel. Ongeveer na 1000 km is het feest weer voorbij en zakt de neus na een half uur op de klinkers. De achterkant na een anderhalf uur en stijgen duurt een eeuwigheid. Maar als ik het systeem ontlucht met de ontlastschroef en vervolgens de achterremmen doorspoel gaat het weer 1000 km prima. Het lijkt alsof er lucht in het systeem komt. kan dat? Ik heb de aanzuigslang al gecontroleerd. De pomp lekt wel een beetje. Misschien loopt daardoor de aanzuigslang leeg in het voorraadvat bij stilstand.
Probeer dat ontluchten eens. Als ‘ie het dan weer goed doet kan er toch niks kapot of versleten zijn lijkt me (schiet er SVP op)?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik kan wel zeggen dat toen ik een nieuwe pomp had gemonteerd (oude lekte ook) de auto veel sneller steeg en langer hoog bleef. Dus de pomp heeft zeker invloed en ik vind je verhaal plausibel klinken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat hoog blijven heeft niets met je pomp te maken.
Ik heb de ervaring dat gereviseerde hoogte regelaars snel weer gaan lekken…
Lucht komt vaak via de rem servo binnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal inderdaad eens gaan ontluchten, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Met betrekking tot gereviseerde hoogteregelaars die snel weer gaan lekken: is dat bij alle leveranciers zo, of alleen als het inwendige asje niet gereviseerd is?
Bekijk inderdaad ook even het rubber dat onder je pedaal (of onder je paddenstoel) zit. Dat zit over het stangetje dat de remservo aanstuurt. Daar zit vaak een scheur in en dat geeft ook erg veel lucht in je systeem.
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is iets dat ik theoretisch niet kan rijmen. Iedereen noemt als meest waarschijnlijke oorzaak stuurhuis of voorraadbol. Een lekkage of leeg zijn hiervan zou m.i. tot gevolg hebben dat onder een bepaalde druk in het hoofdsysteem de veiligheidsklep (vanne de priorite) zou sluiten. Vanaf dat moment is volgens mij het veersysteem gescheiden van het hoofdsysteem. (behalve de verbinding tussen achtervering en remservo).
Dat zou inhouden dat snel inzakken niets met voorraadbol of stuurhuis te maken heeft. Is er iemand die een betere uitleg heeft?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
jantje1948 schreef:Er is iets dat ik theoretisch niet kan rijmen. Iedereen noemt als meest waarschijnlijke oorzaak stuurhuis of voorraadbol. Een lekkage of leeg zijn hiervan zou m.i. tot gevolg hebben dat onder een bepaalde druk in het hoofdsysteem de veiligheidsklep (vanne de priorite) zou sluiten. Vanaf dat moment is volgens mij het veersysteem gescheiden van het hoofdsysteem. (behalve de verbinding tussen achtervering en remservo).
Dat zou inhouden dat snel inzakken niets met voorraadbol of stuurhuis te maken heeft. Is er iemand die een betere uitleg heeft?
Klopt, ben het eens met je uitleg maar sta open voor andere suggesties. Heb hier ooit eens een animatie van gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja wel gescheiden van de hoofdbol, maar niet van het stuurhuis. door het stuurhuios verdwijnt alle druk in het systeem en op het moment dat de hoogte regelaars druk vragen omdat de auto een klein beetje is gezakt, spoelt alle restdruk uit de bollen het lege systeem in.
Verder moet de vanne priorite in goede staat zijn. Wie checkt dat ooit?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarom zakken moderne HP-Citroëns niet of nauwelijks? Omdat de retouren van de hoogteregelaars door electrische kleppen geblokkeerd worden bij contact uit.
Ideetje?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Waarom zakken moderne HP-Citroëns niet of nauwelijks? Omdat de retouren van de hoogteregelaars door electrische kleppen geblokkeerd worden bij contact uit.
Ideetje?
Kun je gewoon bij van der laan bestellen. Monteren ze al jaren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja! met nog een extra bolletje die de druk in stand houdt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heeft ie ook op zijn DS25, toch?
Citroen!
Yep volgens mij wel, ik wou precies hetzelfde schrijven
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....