Nee, voor het rechter voorportier onder/achter het dashboard bij de bijrijderskant goed voelen of de rubber hoes wel goed in de A-stijl zit.
Voorlopig hooguit het onderste dashboardkastje eruit halen, als je niet genoeg overzicht krijgt met je vingertoppen als ogen.
Ich bin ein Breaker
FransTBX schreef:vortex schreef:hier een foto, kijk daar maar eens naar. 99% zeker dat jij het ook hebt.
Effe de bekleding weg halen en slikplaatje eruit
[/img]Dat zijn mooie foto’s, dank.
Ik ga morgen op vakantie. Alle tijd om er daar dan even naar te kijken. Lijkt inderdaad een erg goede kanshebber. Ik heb daar alleen geen roest gezien in mijn herinnering, wel een soort klikverbinding die open stond. Ik zal anders na mijn vakantie er een foto van maken en laten zien.
FransTBX
Nah, het heeft even wat langer geduurd, maar nu dan toch even een update. Van het weekend het LV scherm met blubbervanger verwijderd, om een werkelijk maagdelijke carosserie aan te treffen. Geen gaatje en zelfs geen roest, alleen op de plekken waar het schermpje op de metalen rand zit geschoven zat er wat oppervlakte roest. Het enige dat wel slecht was, was het oogje waar de het modderschermpje samen met het LV scherm met een boutje aan de carosserie vast zit. Die was wel vrij slecht. Aangezien alles onder een redelijke tijdsdruk moest worden uitgevoerd, had ik geen tijd om dat netjes te behandelen, gewoon even schoongeveegd en afgekrabt, ingespoten met kruipolie en weer opgepoetst en daarna ingesmeerd met kopervet. Dat zit nu dus ook tegen het plastikken spatschermpje, maar ja what the piep.
Aan de rechterkant kreeg ik dat bewuste boutje niet los omdat het moertje kennelijk meedraaide. Aangezien je er verder niet bij kunt (weer een reden voor het disciplinair strafffen van Franse constructeurs) resteert dan alleen destructief demonteren, in dit geval uitboren / afslijpen en dan verder prutsen. Vanwege de reeds genoemde tijdsdruk was dat geen optie.
In eerste instantie wilde ik ook het LV scherm vervangen voor een deukvrij exemplaar. Helaas is die groen ipv zilvergrijs. Mooi om te zien hoe alles daarmee weer goed in elkaar past, maar mijn god, wat wordt die auto daar lelijk van zeg en groen spatscherm op een zilvergrijze auto. Van ellende het oude scherm maar een beetje uitgedeukt en recht gebogen en weer terug gezet. In ieder geval past alles weer een beetje beter nu.
ALs ik weer eenst tijd heb voor een destructieve demontage ga ik ook eens aan de andere kant kijken.
Het lijkt er toch op dat de voorruit hier een rol speelt. Het is namelijk met name aan de bestuurderskant dat er water naar binnen komt, ook zonder te rijden in de regen, en daar is de carosserie dus goed dicht.
Hoe ga ik daar achter komen zonder iets kapot te maken?
FransT
Bij mijn 1400 heb ik gehad dat m’n vooruit aan de linkerkant gewoon los zat (die kon ik gewoon een paar millimeter naar buiten duwen)
Dat zou bij jou ook kunnen zijn, of had je daar naar gekeken?
Duw maar eens tegen de ruit vanaf de binnenkant.
Of zet de tuinslang erop.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik denk dat Frans het draadje even moet herlezen; alles is al uitgebreid genoemd.
Het RV voorscherm hoeft voor de diagnose niet los; dat kun je allemaal van binnenuit doen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Nee, voor het rechter voorportier onder/achter het dashboard bij de bijrijderskant goed voelen of de rubber hoes wel goed in de A-stijl zit.
Voorlopig hooguit het onderste dashboardkastje eruit halen, als je niet genoeg overzicht krijgt met je vingertoppen als ogen.
Heerlijk zo een kerstvakantie. Beetje lummelen en aan de BX rommelen. Goed, de kabeldoorvoer achter het dashboardkastje gecontroleerd vandaag. Doorvoer zit er muurvast in, het lijkt of aan de motorzijde het rubber er een klein beetje minder ver in zit geduwd dan aan de stoelkant. Er is echter niet zomaar beweging in te krijgen. Het kleine doorvoertje van de deurkabel ziet er ook prima uit.
Voor de zekerheid maar even een test gedaan en 1,5 liter met de plantengieter over de hoek van de voorruit (niet de vooruit, hahahahaha) gegoten, terwijl mijn linkerhand rondom de kabeldoorvoer naar vocht speurde. Ik voelde er niets doorheen komen. Ook niet aan de onderkant van het rubber langs de wand.
De kabelboom komt er zonder huls doorheen en de kabel staat een beetje strak.
De voorruit geeft totaal niet mee als ik er aan de binnenkant tegenaan duw met een stevige hand. Geeft wel mooie vlekken op de ruit overigens. Je ziet uiteraard wel een klein beetje beweging op de rubberen rand, maar dat is geen halve mm.
Wat wel verdacht is, is dat het tapijtje onderop het onderste dashboard kastje, zeg maar waar de bijrijder zijn/haar schoenen aan kan poetsen, vochtig is. De klemringen die het vasthouden aan het bakkie, zijn geroest en er zitten duidelijke sporen van “hier is water geweest” op het tapijtje. Het lijkt dus toch wel daarvandaan te komen.
Ik ben er nog niet helemaal uit dus. Misschien dat iemand met ervaring er op de nieuwjaarsborrel even naar wil kijken, of een medeArnhemmer op een mooie kerstochtend bijvoorbeeld.
Tot later, FransT
We zullen zien
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kachelradiateur…?