xsara-VTS schreef:JHV schreef:xsara-VTS
Wel eens het reparatie handboek C5 gelezen, dan vergaat jou vast het lachen. Dit is de reset methode zonder Lexia.
JohanIk ben dat briljante handboek in mijn werkplaats nog nooit tegen gekomen, dat dan toch ik een technisch specialist bij citroen ben.
Dit is hoe het werkt: Een Tijdelijke storing zal in de lexia of proxia ( na cd update 43 is er geen proxia meer alleen lexia) een code geven waar een letter aan vast hangt dus een storing die net optreed zal een letter krijgen F of P (F=tijdelijk P=Permanent) P code zal meestal bij een hardnekkige storing optreden bijv P40, P betekend meestal een onderbreking, kortsluiting defect aan actuator of sensor. en is hardnekkig en niet te wissen zonder reperatie. is meestal icm lampje en melding
F code is een tijdelijke storing die op treed en begint bij F40 de storing word in desbetreffende computer op geslagen(motor comp, veer comp, radio, abs, enz) Bijv een sensor met af en toe slecht contact comp merkt dat en slaat op F40 begint terug te tellen van 40 naar 0 kijkt na, hoevaak word de motor gestart en gereden zonder dat de storing zich voordoet. computer telt terug naar 0 dit kan een paar km of dagen duren en als de teller op 0 staat wist de computer automatisch de storing.
Dus F code’s die geen P code’s worden worden gewist na een verloop van tijd.
P code’s kunnen alleen door uitlezen en repareren worden verholpen.
De resetprocedure die ik eerder heb omschreven komt uit een werkplaatshandboek over de C5 van Kluwer.
Deze heeft wel degelijk gewerkt en motor van de betreffende wagen heeft sinds mijn aanschaf in 2005(2002 C5 1.8 berline op LPG-G3)nog nooit eerder zo mooi gelopen.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
xsara-VTS schreef:
Ik ben dat briljante handboek in mijn werkplaats nog nooit tegen gekomen, dat dan toch ik een technisch specialist bij citroen ben.
Dit is hoe het werkt: Een Tijdelijke storing zal in de lexia of proxia ( na cd update 43 is er geen proxia meer alleen lexia) een code geven waar een letter aan vast hangt dus een storing die net optreed zal een letter krijgen F of P (F=tijdelijk P=Permanent) P code zal meestal bij een hardnekkige storing optreden bijv P40, P betekend meestal een onderbreking, kortsluiting defect aan actuator of sensor. en is hardnekkig en niet te wissen zonder reperatie. is meestal icm lampje en melding
F code is een tijdelijke storing die op treed en begint bij F40 de storing word in desbetreffende computer op geslagen(motor comp, veer comp, radio, abs, enz) Bijv een sensor met af en toe slecht contact comp merkt dat en slaat op F40 begint terug te tellen van 40 naar 0 kijkt na, hoevaak word de motor gestart en gereden zonder dat de storing zich voordoet. computer telt terug naar 0 dit kan een paar km of dagen duren en als de teller op 0 staat wist de computer automatisch de storing.
Dus F code’s die geen P code’s worden worden gewist na een verloop van tijd.
P code’s kunnen alleen door uitlezen en repareren worden verholpen.
Sxaar, dit is niet ZO!!
P in de Pcode staat voor POWERTRAIN! (motor en bak), U is een Netwerk foutcode en C = Carrosserie code
F codes zitten alleen in de BSI en hebben geen invloed op het branden van je MIL (tenzij netwerk comm;. storing maar dan heeft de motot ebe ook storing), je goed tijdelijk en permanent door mekaar en BSI specifiece codes
EOBD is zo opgezet:
Na 3x een koude start en telkens wordt de zelfde storing geconstateerd (Bobines buiten beschouwing) wordt het MIL lampje geactiveert, deze blijft gaat na 3x een koude start (met opwarm fase) uit als de storing 3x niet meer voorgekomen is, komt de storing terug als het MIL lampje brandt dan wordt het opgeslagen als permanent.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl