Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Afgelopen week heb ik mijn koppeling iets afgesteld, maar na een weekje moet dat alweer! Ik krijg dus het vermoeden dat de kabel langzaam aan het sterven is. Zeer waarschijnlijk is die dan ook al 22 jaar oud, dus ik wil het ding vervangen.
Nu blijkt dat Citroën hem niet meer kan leveren en ook de universele onderdelenboer kan hem niet meer bestellen. Wel kan ik aan eentje komen voor een 150C blok, dus de 5-bak-variant. Zou deze gelijk zijn?
Re: Koppelingskabel voor de B[ni)X
patje74 schreef:Zou deze gelijk zijn?
Ja hoor. Zeker weten dat de hevel op de bak niet aan het uitscheuren is? Is dezelfde toddenzooi als op een be1 (non td/16v) bak.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, stom van mij, ik had natuurlijk ook eerst even onder de kap kunnen kijken…. ops:
Goed, ik heb daarnet dus een kabel in de hand gehad van een 150C-variant (aldus de dealer, waar ik nu dus aan twijfel) en deze is absoluut niet geschikt voor mijn koppeling. De 150C-kabel was ong. 120cm, mijn kabel heeft een lengte van pak ‘m beet 50cm. (gok ik zo)
De 150C kabel heeft aan een kant een sleuf en aan de andere kant een pen met schroefdraad en moertjes om af te stellen. Mijn kabel heeft twee sleuven en kun je afstellen op de hevel op de “bak”.
Het is ook absoluut de kabel en niet de hevel. Ik heb de kabel net even los gehad en ik kan zien dat deze niet fris meer is aan de koppelingszijde.
patje74 schreef:OK, stom van mij, ik had natuurlijk ook eerst even onder de kap kunnen kijken…. ops:
Goed, ik heb daarnet dus een kabel in de hand gehad van een 150C-variant (aldus de dealer, waar ik nu dus aan twijfel) en deze is absoluut niet geschikt voor mijn koppeling. De 150C-kabel was ong. 120cm, mijn kabel heeft een lengte van pak ‘m beet 50cm. (gok ik zo).
Lijkt wel of je een kabel van een TU variant hebt. Die loopt in een bocht onder het accu huis tot VOOROP de hevel en dan zit het uiteinde van de binnenkabel op de bak, dus heb je veel meer lengte nodig.
Bestel nr voor jouw kabel volgens citroen: 95610155
Waarschijnlijk heb je een 95044602 meegekregen (voor een TU motor).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, de dealer had gelijk, de bovenste is 46cm lang en voor de 150A, de onderste is die voor de 150C en dus een stuk langer.
95 610 155
LONG 460
- 1,360L TOT ORG 04192
96 044 602
LONG 1228
- 1,360L SINDS ORG 04193
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ha Marten, zijn we tegelijk met het zelfde bezig? Bedankt in ieder geval!
Ik zal Peugeot eens bellen om te kijken of ze dat nummer toevallig kennen.
patje74 schreef:OK, de dealer had gelijk, de bovenste is 46cm lang en voor de 150A, de onderste is die voor de 150C en dus een stuk langer.
95 610 155
LONG 460
- 1,360L TOT ORG 04192
96 044 602
LONG 1228
- 1,360L SINDS ORG 04193
Ik moet hier toch tegenin.
Een 150A,C,J en Y motor zijn allemaal voor 1988 geleverd. (zie organisatie nr. dat er bij staat (Nr 04192). Dit is de 1400 motor met liggende cilinders.
De TU motoren (K1H,KDY,KDZ) hebben die lange kabel nodig. (sinds org. nr. 14193.
Uiteindelijk komt het er uiteraard op neer datje de verkeerde kabel hebt en die korte nodig hebt. Daar is geen misverstand over.
Maar de bewering van de dealer dat het een kabel voor een 150 C motor is, klopt niet. Het is een kabel voor een TU motor, vandaar dat ie niet past.
Een 150C motor is geleverd voor org. nr. 14193
Edit: zo te zien idd een tegelijke post. Overigens heb ik dit soort gesodemieter ook gehad toen ik een kabel voor een TD nodig had. De automaterialenzaak (die meestal goede zaken levert) had de TD kabel niet in eht systeem staan. Was volgens hem allemaal het zelfde :TD, 16v, 4x4, 1600,1900,diesel, benzine. Meja, toch hebben 16v,TD en 4x4 een afwijkende kabel. Hij geloofde het pas toen ik mijn stukke kabel, de kabel van de dealer en zijn verkeerde kabel naast elkaar liet zien. Toen kreeg ik ook gelijk uitgebreid excuses en geld terug
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:Ik moet hier toch tegenin.
Een 150A,C,J en Y motor zijn allemaal voor 1988 geleverd. (zie organisatie nr. dat er bij staat (Nr 04192). Dit is de 1400 motor met liggende cilinders.
Klopt, ik heb niet goed gekeken. Hoe dan ook, ik heb in ieder geval de verkeerde in handen gehad. Peugeot kent het onderdeelnummer niet, dus ik zal even een chassisnummer zien op te snorren van een 205 met een 150-blok. Wellicht komt de kabel overeen.
En anders moet ik maar eentje laten maken….
patje74 schreef:Peugeot kent het onderdeelnummer niet, dus ik zal even een chassisnummer zien op te snorren van een 205 met een 150-blok. Wellicht komt de kabel overeen.
En anders moet ik maar eentje laten maken….
pedalenstelsels zullen wel weer afwijken. Laten maken? Kan dat? Het BX Club magazijn moet volgens mij ook nog wel kabels hebben liggen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Toen ik het zelfde probleem had met mijn fiat 128 heb ik een adres doorgekregen waar ze zelf kabels kunnen maken. Het schijnt ook dat je hiervoor in de botelarij terecht zou kunnen.
Hoe dan ook, ik neem vanavond even een duik onder de motorkap van de 205 cabrio van Emiel. Mocht die gelijk zijn, dan kan ik hem bestellen bij Peugeot met zijn chassisnummer.
Oh ja, ik ben geen lid van de club, dus daar heb ik vooralsnog niet aan.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hatsikidee! Morgenochtend ligt de juiste kabel voor mij klaar bij de Kwikfit. Emiel, bedankt!!!
patje74 schreef:Hatsikidee! Morgenochtend ligt de juiste kabel voor mij klaar bij de Kwikfit. Emiel, bedankt!!!
Da’s hendig! Levert Kwikfit kabels of heeft Emiel nog een leverancier gevonden?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Emiel heeft een leverancier gevonden. Normaliter zal de KF geen onderdelen verstrekken denk ik zo. Hoe dan ook, het is verbluffend dat de KF wel in staat is om een kabel te bemachtigen via hun reguliere leveranciers en de Leeuwarder Citroënspecialist/ex-dealer niet. (en niet in de gaten heeft dat de aanwezige kabel voor een TU was)
Hoe dan ook, ik ben blij en weet dat, als de kabel vanmiddag knapt, het geen ramp meer zal zijn.
patje74 schreef:Emiel heeft een leverancier gevonden. Normaliter zal de KF geen onderdelen verstrekken denk ik zo. Hoe dan ook, het is verbluffend dat de KF wel in staat is om een kabel te bemachtigen via hun reguliere leveranciers en de Leeuwarder Citroënspecialist/ex-dealer niet. (en niet in de gaten heeft dat de aanwezige kabel voor een TU was)
Hoe dan ook, ik ben blij en weet dat, als de kabel vanmiddag knapt, het geen ramp meer zal zijn.
Mooi. Zo zie je dat zelfs de onderdelenvoorziening van de BX steeds meer vedwijnt.
Er lag nog een exemplaar in voorraad bij onze reguliere onderdelen leverancier…
Morgen ben je de man Patje!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo, het kabeltje heb ik er net in gefrutseld en afgesteld. De oude was echt aan zijn eind, ik heb mazzel dat het ding het tot vervanging uitgehouden heeft. Voor de zekerheid heb ik vandaag maar de eend gepakt. (al heb ik deze bx ook zonder koppeling uit brabant gereden…)
Emiel, bedankt!