Hallo,
De motorsteun rechtsvoor is bij mijn BX kapot, het rubber zie je duidelijk erlangs zitten, dit levert overmatige speling op en bonken bij optrekken plus trillen bij rijden.
Hoe vervang ik deze?
Bij Brezan heb ik zojuist een nieuwe besteld, die kan ik er wel inknutselen, maar bij mijn DS bijv. moest de motorsteun na vervanging worden afgesteld. Ik kan hierover voor de BX nergens iets vinden, staat ook niet in het werkplaatshandboek van Olving… weet iemand dit misschien?
En zijn er bepaalde aandachtspunten waar ik op moet letten bij het vervangen van de motorsteun?
Alvast dank!
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Re: motorsteun vervangen BX
M'thijs schreef:Hallo,
De motorsteun rechtsvoor is bij mijn BX kapot, het rubber zie je duidelijk erlangs zitten, dit levert overmatige speling op en bonken bij optrekken plus trillen bij rijden.
Hoe vervang ik deze?
Bij Brezan heb ik zojuist een nieuwe besteld, die kan ik er wel inknutselen, maar bij mijn DS bijv. moest de motorsteun na vervanging worden afgesteld. Ik kan hierover voor de BX nergens iets vinden, staat ook niet in het werkplaatshandboek van Olving… weet iemand dit misschien?
En zijn er bepaalde aandachtspunten waar ik op moet letten bij het vervangen van de motorsteun?
Alvast dank!
Opzich kan je de steun zo inbouwen, het moet gewoon passen. Ik denk wel dat je een motortakel of anders (goede) krik nodig hebt om het motorblok iets te laten kantelen, omdat je anders één en ander niet ge(de)monteerd krijgt.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
rechts valt wel mee… gewoon een goede krik en je komt een heel eind
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Auto op bokken, een goede krik met een balkje wat je op de rand van carter en blok laat uitkomen, daarmee lukte het me. Een alu pan is denk ik zo sterk niet; normaliter zit er ijzer onder.
Er is niks af te stellen verder.
Ik weet alleen niet of de invloed van dit defect zo groot is; de klachten die je omschrijft kunnen ook met wat anders te maken hebben.
Ich bin ein Breaker
NB: op dit plaatje zie je hoe je dat kunt doen:
Al heeft deze persoon een doodswens, gezien de klossen hout die onder de auto liggen. Gewoon bokjes, veel veiliger.
Ich bin ein Breaker
auto stond op assteunen, met de boompjes extra onder de dorpels geschoven
Ok, je kwam me al iets te enthousiast over om aan bovengenoemde voorwaarde te voldoen
Ich bin ein Breaker
probleem opgelost, ik had mijn remblokken vernieuwd en rechtsvoor bleef de rem wat hangen, door een slijtagerandje op de remschijf. Schijf heb ik weer glad gemaakt, door dat randje eraf te slijpen. Klauw gedemonteerd en goed schoongemaakt en nu is alles weer in orde, dat bonken is ook weg, dus motorsteun laat ik lekker zitten.
Toch bedankt voor het meedenken!
Zoiets vermoedde ik al; de bewegingsruimte die de rechter motorsteun heeft is namelijk maar heel klein. Daar kan je haast geen trillingen van krijgen, tenzij de motor er echt bijhangt.
De reactiesteun onderop (ronde rubberen klont) komt dan veel eerder in aanmerking. De baksteun links geeft ook een “wat grotere vrijheidsgraad”.
Ich bin ein Breaker
ff zomaar een vraaag hoor…
kun je de krik samen met een klos zomaar op het carter zetten? deukt die dan niet in?
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Ik heb ‘m destijds op de overgang van carter en blok gezet. Daar het balkje parallel onder (dus niet dwars, of schuin zoals op de foto), zodat het zoveel mogelijk draagt, daar het krikje onder. Dat ligt heel stabiel.
De getoonde auto heeft overigens een alu carter, dat deukt niet maar scheurt.
Wel scherp opgelet, ik dacht, dat zie je vast niet zo goed op de foto.
Ich bin ein Breaker
carter is sterk genoeg om het hele gewicht van de motor te dragen. hoe denk je dat wij distributie riemen vervangen
Bokje onder de motor (alu carter zonder hout of wat dan ook en dan gewoon zakken met de brug, tot de motor boven helemaal vrij ligt. carter is sterker dan je denkt. gewoon op de rand zetten en hoef je je nergens zorgen om te maken. kan je gewoon krikken
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Mits je carterpan in goede staat is. Bij in ieder geval diesels willen de carterpannen nog wel eens wegrotten heb ik gemerkt, daar wil je echt niet altijd een krik onder hoeven zetten.
Een stukje hout onder de pan verdeelt het gewicht beter dan de scherpe stempel van je krik en voorkomt ook krassen, zeker bij ALU is dat kritisch omdat het zo zacht is. In de hoek achter het blok op de grens van carter en blok gaat het prima met een balkje: goede verdeling, geen bijkomende schade.
Voor het lossen van motorsteunen voor het vervangen d-riemen heb je ook van die mini-motortakels die je in de watergoot zet, of een grote motortakel natuurlijk.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
vortex schreef:carter is sterk genoeg om het hele gewicht van de motor te dragen.
Zo staan ze ook bij mij in de schuur, op een pallet op het carter
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Precies, dus geen puntbelasting.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:Precies, dus geen puntbelasting.
idd
nu is wel anders want nu is de carter eronder heen en zijn het 2 lijn lasten geworden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!