Naar aanleiding van dit:
[quote data=”” author=“Bart1989” date=“1252147597”]kan iemand is een vegia stel en een jeager stel naast elkaar zetten? Benieuwd naar het verschil..
...heb ik even een filmpje in elkaar gezet, waarin de verschillen tussen de normale Veglia-dashboards en de zeldzamere Jaeger-dashboards op een rijtje worden gezet.
Het voornaamste verschil is dat een Jaeger uit een geheel bestaat en de Veglia uit losse componenten. Daarnaast is vooral de tankmeter verschillend: de R van reserve staat op een andere plaats, de Jaeger heeft een rond lampje, de Veglia heeft een vierkant lampje en het plaatje van de benzinepomp staat op een iets andere plaats.
Bij het aanzetten van het contact schiet bij een Jaeger de wijzer van zijn plaats, terwijl die wijzer bij een Veglia rustig uitslaat.
Daarnaast heeft het analoge klokje van een Jaeger een witte secondewijzer, welke per seconde tikt, terwijl de Veglia een oranje secondewijzer heeft die in 60 seconden in een bewegen ronddraait. De stelknop van het klokje zit bij de Jaeger ter hoogte van de 6. Bij de Veglia zit ie ter hoogte van de 8.
Ook zijn de knipperlichten in het midden van het dashboard anders, maar dat alles staat in het filmpje:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zo, daar heb je werk van gemaakt! Goed bezig!
Citroen!
Wouter! Tof man!
Wij hadden een Veglia, vind deze ook het mooiste.
Op de sloop in Eemnes staat een vieze gti met jeager, het is anders, maar om nou te zeggen dat de ene lelijk is en de ander mooi vind ik er wat weinig verschil in zitten.
wel leuk filmpje!
Ach, die witte wijzer. Het rondje lampje, Het getik van de wijzer.
toch liever een vierkant lampje, een oranje wijzer, en een vloeiende wijzer
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jaeger is Frans, Veglia Italiaans. Do the math….
Citroen!
Leuk uitgelegd! Volgensmij is het lettertype van het stoplampje ook anders.
Ernst
BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903
Doe mij maar Veglia:
Qua design (uiterlijk):
Ik vind de trapeziumvormige countouren in tankmeterlampje en de omlijnde richtingaanwijzerlampjes eleganter ontworpen.
Die jaeger tableautjes glimmen iets meer, de veglia tableutjes zijn qua kleur net iets mattere zijdeglans wat op mij overkomt als “meer zwart”.
De modulariteit van Veglia tableau’s zorgt er ook voor dat de verschillende metergroepen worden “gebroken” in verschillende functies. Vind ik wel charmant.
Qua uitvoering:
Zowel veglia als jaeger tableau’s kunnen stuk.
veglia
- wispelturige uitlezing van sommige meters.
- kapotte niet te resetten dagteller.
jaeger
- km-teller slaat op hol en begint te tikken. Zo rij je 10.000 km per jaar, zo rij je 10.000 km/uur (niet volgens de snelheidsmeter).
- zeer onnauwkeurige toerenteller
- net als bij jaeger ook wispelturige meters.
Vooral die km-teller van jaeger tableau’s gaat vaak de mist in en al op vroegere leeftijd, dus ben geneigd Velgia’s als degelijker te benoemen.
De modulariteit (je kan de metertjes wisselen in veglia tableau’s vind ik ook wel erg leuk en makkelijk. Zo heb ik een full options tableau maar nog steeds met de originele km-teller.
Ik geloof trouwens dat mijn GS wel weer een Jaeger tableau heeft. Ach ja, dat was uit de tijd dat auto’s nog echt ouderwets goed waren
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
MaartenH schreef:Op de sloop in Eemnes staat een vieze gti met jeager, het is anders, maar om nou te zeggen dat de ene lelijk is en de ander mooi vind ik er wat weinig verschil in zitten.
wel leuk filmpje!
Nou, het is dat de toerenteller van die GTi niet klopt (ik was hem ook al tegengekomen) anders had het dashbord al in mijn blik gezeten. ZIer er naar mijn mening een stuk gelikter uit.
Overigens is het lettertype van de kilometerstand ook anders, wat hoekiger en platter.
Eveneens ben ik tevens ook.
DriverD schreef:Jaeger is Frans, Veglia Italiaans. Do the math….
Jaeger is Italiaans (onderdeel van Magnetti Marelli)
Veglia is een eiland in Kroatië (alleen tussen WO1 en WO2 onderdeel van Italië)
Gelukkig hebben ze de tellers niet de naam van het eiland in het Kroatisch gegeven, een a erbij en het is stuk
http://en.wikipedia.org/wiki/Veglia
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik heb de afgelopen weken met beide dashboards in mijn BX gereden en kan me helemaal aansluiten bij Marten:
- de tellerafwijking van de Jaeger is gigantisch!!
- wanneer de zon op het dashboard staat, is het volledig onleesbaar (om nog maar op het houden over eventueel opblinkende waarschuwingslampjes).
Ondanks dat ik het Jaeger-dashboard mooier vind qua styling, houd ik het voorlopig weer bij het Veglia-dashboard. Gewoon vanwege het feit dat het stukken practischer is. Zo’n enorme tellerafwijking als de Jaeger heeft, daar is gewoon niet dagelijks mee te rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Is per bouwjaar aan te geven welk merk gebruikt is, of per BX-model/uitvoering?
Bijna altijd Veglia, alleen in enkele vroegere typen 2 niet voor zover ik weet. Van een systeem wat daarin zat heb ik nooit gehoord, ik vermoed rond één of meer productiedatums.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bijna altijd Veglia, alleen in enkele vroegere typen 2 niet voor zover ik weet. Van een systeem wat daarin zat heb ik nooit gehoord, ik vermoed rond één of meer productiedatums.
Mijn eerste BX 14 (een 87er) had een Jaeger tellerwerk. Toen daar rond de 95.000 km de km-teller op hol begon te slaan (toen nog in bezit van mijn ouders) heb ik er een paneeltje ingezet (met toerenteller: dat was toen nog echt vet) uit een sloop BX. 75 gulden voor een paneeltje uit een 87er BX 16 TRI met rond de 260.000 km op de klok bij Pijffers in Broekland (vlakbij Raalte). Daarvan de toerenteller weer aangesloten en ik vond toen nog dat die motor zo lekker weinig toeren maakte. 3000 tpm bij 120 km/h is toch een hele nette waarde. De BX was ook zo lekker geruisloos toen. Het leuke van dat Jaeger paneel was wel dat je de km-stand makkelijk kon instellen. Dat lukte me met een Veglia tellererk niet.
Na een half jaar begon dat paneel weer te tikken en moeilijk te doen. Daarna een Veglia klokkenspel erin gezet en toen schrok ik me daarna de pleuris. Doortrekken naar 120 kostte veel meer tijd dan eerst en het ding maakte veel meer herrie. Bovendien gaf de toerenteller maar liefst 4000 toeren aan. Na dat ik hectometerpaaltjes had geteld begreep ik dat dit telllerwerk wel goed aangaf en dat ik door het vorige tellerwerk altijd flink in de maling was genomen. De toerenteller kon ik natuurlijk niet controleren, maar ik kom nog wel tot dik 6000 tpm doortrekken, dus dat moest wel redelijk in de buurt komen.
Toen viel me gelijk de wat afwijkende layout op van de div. zaken op het instrumentenpaneel. Sja.. ik denk dat die Jaeger tableau’s een keer een enkele vliegreis naar de vuilnisbak hebben gemaakt.
Toch is het wel leuk als je soms weer eens zo’n Jaeger tellerwerkje tegenkomt. Volgens mij heeft mijn GS ook Jaeger (en die is trouwens welweer nauwkeurig qua snelheidsmeter).
Ach ja, wat zo’n filmpje wel niet losmaakt. Wel leuk Wouter.
Maar goed, ik denk ook dat de Jaeger tableau’s voornamelijk in vroege types 2 zijn te vinden. Zo rond 87, misschien 88. Alle BXen die ik daarna had waren voorzien van Veglia.
Het Jaeger-tellerblok wat ik heb, komt ook uit een ‘87-er, namelijk een basis-BX in Rouge Delage: klik en klik .
Ik denk zelf ook dat alleen in ‘87 en wellicht nog een paar in ‘88 in de BX’en zijn geschroefd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
XBXG schreef:Het Jaeger-tellerblok wat ik heb, komt ook uit een ‘87-er, namelijk een basis-BX in Rouge Delage: klik en klik .
Ik denk zelf ook dat alleen in ‘87 en wellicht nog een paar in ‘88 in de BX’en zijn geschroefd.
volgens mij zijn voornamelijk 14(R)E tjes en vuile GTI`s met jeager uitgerust? (en TRI)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!