Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Volgens mij,is de 123 voor de SM/merak enz niet bepaald goedkoop in ontwikkeling. En ze worden ook niet verkocht als zoete broodjes.
Mss zit daar het kantelpunt,welke hun de knoop heeft doen doorhakken??
Wat ik heb gehoord is dat er meerdere problemen waren:
op scoop in de hoge toeren toch uitval van ontsteking af en toe; dit zou zijn door het ‘odd firing’ systeem, waardoor in de korte hoek (120° : 2 = 75°+45° ipv 60+60), de 45° dus, er niet voldoende opbouw is van een vonk in de bobine. 123 werkt ook maar met 1 bobine dacht ik. (Gehoord van een concurrent)
Een ander verhaal is dat enkele van de eerste eigenaars het wat bont hadden gemaakt bij de producent…(gehoord van de producent op het ICCR)
Wellicht zijn er veeel lucratiever markten momenteel (mercedessen, jaguars, ...) dan het beperkte groepje SM’ers (een 100-tal?), en net te veel extravagante problemen om het allemaal de moeite waard te maken.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Zijn deze van de andere modellen dan wel betrouwbaar?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de 123 en nooit problemen.
Alle 123’s zijn betrouwbaar. de Sm heeft nog wat extra’s wat em heel erg ingewikkeld maakt. Samen met verkeerd aansluiten levert dit gezeik op. Daarom worden ze niet meer genaakt.
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
walther259 schreef:op scoop in de hoge toeren toch uitval van ontsteking af en toe; dit zou zijn door het ‘odd firing’ systeem, waardoor in de korte hoek (120° : 2 = 75°+45° ipv 60+60), de 45° dus, er niet voldoende opbouw is van een vonk in de bobine. 123 werkt ook maar met 1 bobine dacht ik.
Mijn sm ontsteking werkt met een xm sensor, en 1 bobine en dat gaat heel erg goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn er goede betaalbare alternatieven te verkrijgen?
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, ik heb een van der Laan ontsteking in mijn sm. Volgens de rollenbank meneer geeft die écht een véél betere vonk bij lage én hoogste toerentallen als een 123. Hij was onder de indruk van de prestaties van dit vrij simpele ding. Ik zal effe een foto gaan zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, ik heb even niets beters. Deze onsteking zit bij een mede-sm rijder in z’n auto, ook door Wim van der Laan gemaakt, volgens het zelfde ontwerp als die van mij.
en dit is het binnenwerk:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik bezit nu een123 ontsteking op mijn blok,en heb voor de revisie reeds gemerkt dat ik toen mijn motor niet hoger kreeg dan ongeveer 5000 rpm,het gekende vonkgebrek van de 123.
Nu had ik graag geweten wat ik allemaal nodig heb om zelf een deugdelijke ontsteking te maken,wetende dat ik het originele ontstekingshuis niet meer heb.
Vraag 1: kan ik het ontstekingshuis van de 123 gebruiken?
Vraag 2:Welke onderdelen van XM/BX/CX/R18 heb ik nodig en uit welke modellen(motor)?
Vraag 3: Kan ik, eens die onderdelen in mijn bezit,deze zelf in mekaar zetten,of komt er aanpassings werk aan te pas?
Indien dit geen staatsgeheimen zijn,graag een helpend antwoordje aub.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zie nu al iets meer op die foto’s.
het nokkenwieltje moet van een 6 cilinder komen en een odd fire ontsteking dus. dacht ik aan een XM onderdeel?
Dan die sensor weet ik niet zo onmiddelijk.
de bobijn meen ik uit een CX te weten komen.
rest er mij nog de volgende vragen:
1)Zou ik mijn 123 huis kunnen gebruiken(mits eventueel een aanpassing)?
2)De kap moet ook van een odd fire zijn,ik dacht Volvo,maar dit gaat niet op,als ik het huis van de 123 kan gebruiken.
dan zou er een andere kap op moeten,gelet de bevestiging.
3)Dan meen ik ook nog dat er een module(s) nodig is?
R18 las ik ergens anders
Maar er komen wel modules van verschillende R’s in aanmerking.
gelet het om een 6 cilinder gaat,dacht ik ook dat er 2 modules nodig zijn?
4) was er dan verder nog iets nodig?
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat trigger wheel moet je zelf maken op de draai of freesbank. De sensor is van een XM ( bdp sensor) Module is van een CX 2400 IE ( da’s dezelfde als die van de R18, AC Delco).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bloop ik wil wel de printplaat van je 123 hebben!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja,mij best,maar kan de 123 behuizing gebruikt worden voor de ombouw?
En welke rotor moet ik gebruiken?
Is de kap en rotor geschikt van de 123??
@waterman: ging jij geen trigger wieltjes maken??
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper1963 schreef:Ja,mij best,maar kan de 123 behuizing gebruikt worden voor de ombouw?
En welke rotor moet ik gebruiken?
Is de kap en rotor geschikt van de 123??
@waterman: ging jij geen trigger wieltjes maken??
Ja die kap en rotor is natuurlijk perfect! behuizing is ook ok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het huis, de kap en de rotor van de 123 zijn prima bruikbaar.
Gewoon de printplaat er uit halen ( die kan naar Bogaard), een triggerwheel op de as plaatsen, een sensor en klaar is kees.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste