Natuurlijk werkt het, het was toch een proven concept?
Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik moet de waardes nog even vergelijken met de waarde op de PC (megasquirt), deze is redelijk nauwkeurig.
Ik kan dus een ieder adviseren om de ” waterman methode” gewoon door te voeren.
Otto
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kan er mij een gedienstige ziel uitleggen hoe ik het triggerwiel vast zet op de as van de verdeler,en dit ten opzichte van de rotor?? Ik geraak er niet uit.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De pikkies van de trigger moeten precies naast de opnemer staan als de rotor bij een koperen punt in de kap staat. Ik heb een oude kap opengezaagd om dat goed af te stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja van de pikies,dat had ik ook gezien bij een echte VDL ontsteking,maar de verdeling van een links en rechts pikie,was niet gelijk bij een rechtover de koperen punten staande rotor.
Dus volgens jou,moet als de rotor recht tegen over een koper punt van een bougie aansturing in de kap staat, de opnemer gelijk en even veel tussen 2 pikies wijzen???
Das wel niet makkelijk te zien als de kap gemonteerd zit,tenzij je het koper punt af tekend op de buitenkant van de verdeler mss?
Normaal op 24 oktober word de as van mijn verdeler a gedraaid en word “EINDELIJK” mijn pas bus uitgeboord en vast gezet op het triggerwiel.
Dan kan ik experimenteren.
Das handig als een 2de kap hebt om deze open de zagen. Ik heb het punt op de buitenkant afgetekend.
Een heel andere vraag: ik heb de devide by 2 aangesloten. Ik twijfelde alleen nog aan het stekkertje. Moet die aan de zwarte of de gele draad van de achteruit verwarming? Hij zit nu aan de zwartedraad. lijkt mij de juiste?
Thx.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kleuren weet ik niet, maar het logische zou zijn aan deze draad waar de stroom toekomt zonder dat de achterruit verwarming opstaat.
Klopt dit Niek,van de nokjes en dat de opnemer gelijk verdeeld moet tussen 2 nokjes staan als de rotor recht tegen over een koper punt staat??
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
U-Niek schreef:Das handig als een 2de kap hebt om deze open de zagen. Ik heb het punt op de buitenkant afgetekend.
Een heel andere vraag: ik heb de devide by 2 aangesloten. Ik twijfelde alleen nog aan het stekkertje. Moet die aan de zwarte of de gele draad van de achteruit verwarming? Hij zit nu aan de zwartedraad. lijkt mij de juiste?
Thx.
De gele draad is inderdaad van de achterruitverwarming .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Thx Walter. :-)
Bloop, Je moet het zo doen als Joris omschrijft. Als ie er tussen in zit is je vonk te laat of te vroeg.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. NIET TUSSEN de nokjes maar ER RECHT TEGENOVER. Als je dan niet bij een koperpunt uitkomt is of je kap verkeerd of je triggerwiel niet goed.
Niek,
Meet spanning op die schakelaar. verwarming uit. Degene met spanning moet je nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja dat klopt bij mij hoor,maar ik was verward door wat jij geschreven had hier boven
De pikkies van de trigger moeten precies naast de opnemer staan
Daardoor begreep ik dat de pikiesNAASTde opnemer moeten staan.
DUS ZE STAAN ER RECHT VOOR
Nu begrijp ik het.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Boy’s,
Wat word er bedoeld of verstaan met DWELL??
Is dit ook van toepassing op onze SM,met een verbouwde electronische ontsteking??
Wat word er bedoeld met"het ontstekingspunt is 6° voor het BDP”??
Eens ik dit nog kan begrijpen,zal ik weer een grote stap verder staan.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dwell is de contacthoek in %. Niets meer mee te maken in het geval van een electronische ontsteking..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Bloop: een bougie moet vonken voordat de zuiger helemaal boven is vanwege het feit dat het vlamfront tijd nodig heeft om de bovenkant van de zuiger te bereiken. Op je vliegwiel staat een gradenverdeling.
Als de 0 tegenover het merkteken staat is een zuiger precies op het hoogste punt (BDP). De bougie moet dus vonken als de 6 graden tegenover het merkteken staat.
Groeten,
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok!Dat begrijp ik nu.
Maar hoe zorg je er voor dat de bougie vonkt,6° voor het BDP?
Is dat door gans de verdeler te verdraaien??
En kan je dit op voorhand doen,of moet de motor draaien hier voor?Waterman,Boogaard77??
In mijn WPH,staat ook dat de dynamische afstelling van de verdeler,29° +/- 1° voor
BDP,op het vliegwiel, moet zijn,en dit bij 2000 rpm.
Klopt het dat de SM verdeler ACW draait??