Maar dat is eigenlijk een groot nadeel van de Van Rootselaar? Toch? En de Van der Laan gebruikt een triggerwheel met een sensor om de vonkjes te laten springen?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je nu 2 dingen aan het verwarren bent: de contactpuntjes van het “gebit” sturen alléén de injectoren aan en hebben niets met de ontsteking te maken. De van der Laan ontsteking maakt ook gewoon gebruik van het originele “injectie gebit” om pulsjes te krijgen voor de injectoren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oooh. Ik zal mijn oude “huis” eens van zolder pakken en goed bekijken.
Gutta cavat lapidem…
waterman schreef:... hij geeft veels te veel aan en dat verschijnseltje hebben alle rootselaars. Nu ie toch nieuwe gaat maken kan ie dat meteen even oplossen lijkt me.
Dat schijnt af te stellen te zijn en te ijken in de toerenteller. Dit hoeft dus geen probleem te zijn. De hiervoor aangehaalde auto met het dubbele toerental heeft naar verluidt inmiddels weer een kloppende aanduiding van het toerental. Het is bovendien een injectie, inderdaad met mega spuit.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
PBuijsman schreef:Oooh. Ik zal mijn oude “huis” eens van zolder pakken en goed bekijken.
Dat gebit stuurt de ECU die twee ‘banken’ heeft. elke punt stuurt een bank aan. De punten moeten dus ook goed afgesteld staan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10251
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat is het verschil tussen de vdL en de Rootselaar? (behalve de prijs)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Wat is het verschil tussen de vdL en de Rootselaar? (behalve de prijs)
Technich gezien werken beiden op het zelfde principe: een triggerwiel, een opnemer en een ontstekingsmodule met bobine. De uitvoering is echter anders. Van der laan maakt gebruik van een BDP sensor van een XM/Xantia/BX:
waterman schreef:Hierbij nog wat foto’s van de ontsteking die op mijn sm zit:
De verdeler met de verloopring voor de R25 verdeelkap:
De module op de koelplaat, je zit ook hoe ie is aangesloten:
De module zelf:
Het aansluitschema van de module en sensor
Het triggerwieltje:
De Bosch sensor
En de stekker van de sensor die op de draadbundel zit:
De draadbundel komt van de ontsteking van een oud model bx 16/19, de sensor kan je van iedere xantia 1600/1800 of 16 v af halen.
Dan de Rootselaar onsteking:
De Rootselaar gebruikt een andere opnemer, namelijk een magneetsensor van marelli/bosch die ook in alfa’s en fiat’s gebruikt werd. Verder heeft de Rootselaar een andere verloop-plaat tussen verdelerhuis en verdeelkap en is het geheel wat strakker afgewerkt, wat ik persoonlijk erg mooi vind. Het systeem werkt echter niet beter of slechter dan de “van der laan” onsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooie duidelijke foto’s !
Als Van der Laan ook nog bij tijd en wijle nieuwe aanmaakt, zou dat mooi zijn. Ik denk dat het belangrijk is, dat er goed werkende ontstekingen beschikbaar zijn. Het alternatief is volgens mij op dit moment alleen nog contactpuntjes. En daar schijn je vaak aan te moeten stellen voor optimaal lopen van de motor, veel vaker dan dat ik naar de monteur wil.
Volgens mij is dit trouwens verworden tot een algemeen topic over ontstekingen. Wellicht is het een idee voor de vindbaarheid de titel te ontdoen van ‘nieuwe pics! pag 21’
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Wellicht is het een idee voor de vindbaarheid de titel te ontdoen van ‘nieuwe pics! pag 21’
done.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Top ! Thanks.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het binnenste van de vR ontsteking
Het asje met trigger en opnemer:
opnemer los:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die opnemer is bij Brezan te koop voor ca. 38 euro. Indien gewenst kan ik even kijken of ik onderdeelnummers kan vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je kan natuurlijk ook een kant en klare rootselaar onsteking aanschaffen voor “slechts” 1500 euro….
http://link.marktplaats.nl/531437288
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het wordt tijd dat we die dingen eens gaan namaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Het wordt tijd dat we die dingen eens gaan namaken.
Ik ga straks anders weer gewoon een selfmade vdLaan in m’n SM knutselen hoor. 10x zo voordelig!
Oh wacht ff…. eerst de motor aanpakken natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D